دو مطالبه بزرگ اروپا از شی

به گزارش رویترز، شی برای اولین‌بار پس از پنج سال در اروپا به سر می‌برد؛ آن هم درست در زمان تنش‌های تجاری فزاینده با اتحادیه اروپا که در حال تحقیق درباره چندین شرکت چینی از جمله صادرات خودروهای برقی است. البته پکن هم متقابلا در حال بررسی واردات برندی ساخت فرانسه است. فون‌درلاین در بیانیه‌ای روابط اروپا با چین را «یکی از پیچیده‌ترین و در عین حال یکی از مهم‌ترین‌ها» خواند و تاکید کرد: «ناترازی تجاری فعلی پایدار نیست و باید برطرف شود.»  او تصریح کرد: «اروپا نمی‌تواند چنین رویه‌های مشکل‌ساز بازار را بپذیرد که می‌تواند منجر به صنعتی‌زدایی در اروپا شود.» شی در بیانیه‌ای که در بدو ورود به پاریس منتشر شد، از روابط دو کشور قدردانی کرد. شی گفت: «روابط چین و فرانسه الگویی برای جامعه بین‌المللی و همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد بین کشورهایی با سیستم‌های اجتماعی مختلف است.» رسانه‌های دولتی چین در سرمقاله‌های مختلف به دنبال لحن آشتی‌جویانه بودند.

روزنامه پیپل دیلی، روزنامه برجسته حزب کمونیست نوشت: «همکاری اقتصادی و تجاری چین و اتحادیه اروپا بسیار زیاد است و فشارها و برخی مشکلات اجتناب‌ناپذیر است. چین مایل به تقویت ارتباطات و هماهنگی با اتحادیه اروپا، ارتقای همکاری و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو است.» ۲۷عضو اتحادیه اروپا –به‌ویژه فرانسه و آلمان- در نگرش خود نسبت به چین متحد نیستند. منابع می‌گویند درحالی‌که پاریس از خط‌مشی سخت‌تری درباره خودروهای الکتریکی پیروی می‌کند، برلین می‌خواهد با احتیاط بیشتری ادامه دهد. منابع همچنین گفتند که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان به‌دلیل تعهدات قبلی به مکرون و شی در پاریس نخواهد پیوست.

مکرون پیش از سفر دو روزه شی جین‌پینگ به روزنامه «لا تریبون» گفت: «در اروپا، ما در این موضوع اتفاق نظر نداریم؛ زیرا برخی از بازیگران همچنان چین را اساسا بازار فرصت‌ها می‌دانند.» فرانسه امیدوار است که چین را وادار کند تا مسکو را تحت فشار قرار دهد تا عملیات در اوکراین را متوقف کند. مقامات گفتند فرانسه همچنین امیدوار است که درهای بازار چین به روی صادرات محصولات کشاورزی این کشور باز شود و مسائل مربوط به نگرانی‌های صنعت آرایشی فرانسه درباره حقوق مالکیت معنوی را حل کند. در همین حال، چین ممکن است در طول سفر شی، سفارش خرید حدود ۵۰هواپیمای ایرباس را اعلام کند. پس از پاریس، مکرون امروز سه‌شنبه شی را به پیرنه‌ها، منطقه‌ای کوهستانی که برای رئیس‌جمهور فرانسه به‌عنوان زادگاه مادربزرگ مادری‌اش است، می‌برد. شی پس از آن به صربستان و مجارستان که دوست روسیه است، خواهد رفت.

شی جین‌پینگ در اولین سفر اروپایی خود پس از پنج‌سال قدم به نقطه‌ای گذاشته است که در این دو سال تحت تاثیر جنگ روسیه در اوکراین بوده است. همچنین مشکلات تجاری بین دو طرف نیز اختلافاتی به‌وجود آورده است. پس از فرانسه که قدم اول شی بوده است، او قدم به دو کشوری خواهد گذاشت که به‌رغم حمله روسیه به اوکراین در فوریه۲۰۲۲، روابط نزدیک خود را با روسیه حفظ کرده‌اند. به گفته مت گراسیم، دستیار مدیر مرکز جهانی چین در شورای آتلانتیک، رئیس جمهور چین با سه هدف به اروپا سفر می‌کند: «۱- ترمیم روابط با اروپا که به‌دلیل حمایت چین از جنگ روسیه علیه اوکراین آسیب دیده است. ۲- برنامه امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا در قبال چین را کمرنگ کند. ۳- روابط قوی پکن با شرکای سرسخت خود صربستان و مجارستان را بیشتر از گذشته بهبود بخشد.»

تصویر بزرگ‌تر

پکن و پاریس ۶۰سال برقراری روابط دیپلماتیک را جشن می‌گیرند و فرانسه اولین کشور غربی است که در ۲۷ژانویه۱۹۶۴ جمهوری خلق چین را به رسمیت شناخت. اما این سفر همچنین در بحبوحه وخامت فضای امنیتی جهانی انجام می‌شود؛ به‌طوری‌که جنگ در اوکراین در سومین سال خود قرار دارد و حداقل ۳۴هزار و ۶۸۳ تن فلسطینی در بمباران مداوم غزه توسط اسرائیل جان باخته‌اند. فرانسه گفته است که این دو درگیری، به ویژه اوکراین که در آن پکن اظهار بی‌طرفی کرده، اما مسکو را به‌دلیل تهاجم تمام عیارش محکوم نکرده است، در مذاکرات برجسته خواهد بود. کاخ الیزه در بیانیه‌ای پیش از سفر هفته گذشته گفت: «گفت‌وگوها بر بحران‌های بین‌المللی، اول و مهم‌تر از همه، جنگ در اوکراین و وضعیت خاورمیانه متمرکز خواهد شد.» مکرون اخیرا به‌عنوان یکی از جنگ‌طلب‌ترین رهبران اتحادیه اروپا در امنیت قاره ظاهر شده است و از شی جین‌پینگ می‌خواهد تا بر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره اوکراین فشار بیاورد. رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه ای با اکونومیست که هفته گذشته منتشر شد، استدلال کرد که جنگ برای اروپا بخش وجودی‌اش است. او گفت: «اگر روسیه در اوکراین پیروز شود، دیگر امنیت در اروپا وجود نخواهد داشت.

چه کسی می‌تواند تضمین دهد که روسیه در آنجا متوقف خواهد شد؟» او پرسید: «چه امنیتی برای کشورهای همسایه: مولداوی، رومانی، لهستان، لیتوانی و دیگران وجود خواهد داشت؟» برای تاکید بر وحدت موضع اروپا، فون‌درلاین نیز به گفت‌وگوهای روز دوشنبه پیوست.علاوه بر جنگ اوکراین، اروپا نیز نگران شیوه‌های تجاری چین است و در بحبوحه نگرانی‌هایی که رقابت را یک‌طرفه به سود چین کرده است و به شرکت‌های اروپایی آسیب می‌رساند، تحقیقاتی را درباره یارانه‌های چین برای تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی آغاز کرده است. مکرون به اکونومیست گفت که او به شی درخصوص چرایی این مساله که اروپا باید از تولیدکنندگان و صنایع خود محافظت کند، خواهد گفت.هفته گذشته، لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیش از خروج شی جین‌پینگ گفت: «پکن آماده است با فرانسه و اتحادیه اروپا همکاری کند تا از این نشست به‌عنوان فرصتی برای ایجاد روابط استراتژیک‌تر و پایدارتر چین و اتحادیه اروپا استفاده کند.»

پس از نشست روز دوشنبه، مکرون و همسرش بریژیت میزبان شی و همسرش پنگ لیوان در یک ضیافت دولتی خواهند بود.شی پس از پایان سفر خود به فرانسه، به صربستان می‌رود و در بیست‌وپنجمین سالگرد بمباران سفارت چین برای گفت‌وگو با الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور این کشور وارد بلگراد می‌شود. چین از آن زمان به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع سرمایه‌گذاری در صربستان که عضو اتحادیه اروپا نیست، ظاهر شد و لین، سخنگوی وزارت امور خارجه قبل از سفر، روابط دو کشور را «آهنین» نامید. استفان ولادیساولیو، مدیر برنامه بنیاد BFPE، برای جامعه‌ای مسوول، در تحلیلی آنلاین نوشت: «بمب‌گذاری موضوع مهمی برای مقامات چینی است که از آن برای حمایت از روایت‌هایی استفاده می‌کنند که ارزش‌های لیبرال دموکراسی‌ها را زیر سوال می‌برد. برای صربستان، این سفر فرصتی برای تقویت موقعیت خود به‌عنوان شریک اصلی چین در بالکان غربی است.»

شی سپس در ۸مه به بوداپست سفر خواهد کرد که آخرین ایستگاه تور اروپایی خود است. او در آنجا با ویکتور اوربان، رئیس‌جمهور مجارستان، دوست نزدیک روسیه خواهد رفت. مجارستان که سیاست‌هایش نگرانی‌های دیگر اعضای اتحادیه اروپا را برانگیخته است، با پکن و مسکو هماهنگ‌تر شده است و اخیرا یک توافق‌نامه همکاری امنیتی با چین امضا کرده است که به افسران پلیس چین اجازه می‌دهد در مناطقی کار کنند که جمعیت زیادی از قومیت‌های چینی وجود دارد. گزارش‌های مربوط به چنین ایستگاه‌های پلیس چین هشداری را در سایر بخش‌های اروپا، به‌ویژه در میان تبعیدیان و مخالفان برانگیخته است. مجارستان همچنین بخشی از ابتکار کمربند و جاده چین است که در سال۲۰۱۵ به آن ملحق شد و احتمالا این دو مرد درباره ساخت خط آهن پرسرعت بین بوداپست و بلگراد گفت‌وگو خواهند کرد.

جنگ اوکراین

مکرون به‌طور فزاینده‌ای درباره نیاز به توسعه معماری امنیتی خود اروپا به جای اتکا به ناتو و ایالات متحده صحبت کرده است. او حتی پیشنهاد کرده است که اگر کی‌یف درخواست کمک کند، فرانسه مایل است نیروهای خود را به اوکراین بفرستد. چین مدت‌هاست که بی‌طرفی خود را در جنگ حفظ کرده است، اما پکن و مسکو از زمان آغاز تهاجم گسترده، روابط خود را عمیق‌تر کرده‌اند و انتظار می‌رود پوتین در ماه جاری به چین سفر کند. با این حال مکرون امیدوار است شی جین‌پینگ را درباره نیاز چین به مشارکت بیشتر در تلاش‌ها برای تامین صلح متقاعد کند.