شماره روزنامه ۶۰۱۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۰۳ دنیای اقتصاد

اخبار صنعت، معدن و بازرگانی - روزنامه شماره ۶۰۰۳

  • آژیر قرمز موجودی مواد اولیه بنگاه‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد: تامین مواد اولیه برای بنگاه‏‏‌ها سخت‏‏‌تر می‌شود. شامخ فروردین‌ماه با حذف اثرات تقویمی حاکی از بهبود نسبی وضعیت اقتصاد است. اما افزایش محتمل نرخ ارز و کاهش تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه از جمله عواملی است که براساس این گزارش می‏‏‌تواند در ماه‏‏‌های آینده موجب تشدید محدودیت دسترسی به مواد اولیه تولید شود و به‏‏‌تبع آن، توقف روند بهبود بخش صنعت، محتمل خواهد بود. طبق نظرسنجی‏‏‌های انجام‌شده از فعالان اقتصادی، به نظر می‌رسد در ماه‏‏‌های پیش‏‏‌رو، کمبود مواد اولیه می‏‏‌تواند به‏‏‌طور جدی روند بهبود وضعیت اقتصادی و به‌خصوص وضعیت بخش صنعت را متاثر کند. کسری قابل‏‏‌توجه تراز تجاری در سال ۱۴۰۲ و افزایش شکاف قیمت بازار ارز آزاد و نیما در ماه‏‏‌های اخیر، عواملی هستند که می‏‏‌توانند منابع ارزی قابل تخصیص به واردات مواد اولیه را در ماه‏‏‌های آتی محدود کنند.
  • لزوم تعیین جایگاه ایران در نقشه ژئوپلیتیک آینده جهان

    در نشست «واکنش جهانی تغییرات اقلیمی و آینده توسعه پایدار ایران»، بر لزوم توجه دولت‌‌‌ و سیاستگذاران به تغییر اقلیم و سیاست کربن‌‌‌زدایی و همچنین تعیین جایگاه ایران در نقشه ژئوپلیتیک آینده جهان تاکید شد.
  • مخازن سدهای کشور ۶۵‌درصد آب دارد

    دنیای‌اقتصاد: سخنگوی صنعت آب کشور، میزان پرشدگی حال حاضر سدهای کشور را ۶۵‌درصد اعلام کرد و گفت: تقریبا معادل سال آبی گذشته، آب در مخازن سدها وجود دارد. به گزارش «ایرنا» از شرکت مدیریت منابع آب ایران، فیروز قاسم‌‌‌زاده درباره آخرین وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ افزود: ورودی سدهای کشور در حال حاضر ۲۸.۷میلیارد مترمکعب است که نسبت به سال آبی گذشته با کاهش ۵درصدی روبه‌روست. وی موجودی مخازن سدهای کشور در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ را با ۶۵‌درصد پرشدگی، معادل ۳۲.۴میلیارد مترمکعب دانست و افزود: در سال گذشته در تاریخ مشابه، حجم مخازن کشور معادل ۳۱.۹۷میلیارد مترمکعب بوده است. سخنگوی صنعت آب کشور،‌ پرشدگی سدهای تامین‌‌‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۶‌درصد اعلام کرد و گفت: حجم مخازن سدهای تهران تا ۱۶ اردیبهشت با کاهش ۵درصدی نسبت سال آبی گذشته روبه‌رو بوده است که نشانگر ضرورت جدی‌‌‌گرفتن مدیریت مصرف است.
  • راهکار تامین مالی خرده‌مالکان

    دنیای اقتصاد: نشست مشترک دو کمیسیون «بازار پول و سرمایه» و «کشاورزی و صنایع تبدیلی» اتاق بازرگانی تهران با دستور بررسی طرح پایلوت کشاورزی قراردادی و با حضور نماینده مردم دزفول در مجلس شورای‌اسلامی برگزار شد. مشکل ساختار خرده‌مالکی و اهمیت تعریف جایگاه بخش کشاورزی ایران در زنجیره ارزش جهانی، موضوعات محوری جلسه کمیسیون «بازار پول و سرمایه» و «کشاورزی و صنایع تبدیلی» اتاق بازرگانی تهران بود. حاضران راهکار حل مشکل خرده‌مالکی را کشاورزی قراردادی دانستند و تاکید کردند با کشاورزی قراردادی، مشکل تامین مالی در این بخش‌ تا حدی مرتفع خواهد شد.
  • توسعه گفتمان سرمایه‌گذاری

    دنیای اقتصاد: رویداد کرمان آیدکس با هدف گفتمان توسعه سرمایه‌گذاری بین بخش‌خصوصی و حاکمیت با نگرش ملی در استان کرمان برگزار خواهد شد. روز گذشته نشست خبری رویداد کرمان آیدکس۲۰۲۴ در اتاق بازرگانی ایران با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران، ‌‌‌‌‌ استاندار کرمان، رئیس اتاق بازرگانی کرمان و دبیر این همایش به‌منظور تشریح فعالیت‌ها و اهداف این رویداد برگزار شد. در ابتدای این نشست، ‌‌‌‌‌ صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در سال‌جاری به لحاظ نامگذاری سال ‌توسط مقام‌معظم رهبری به‌نام جهش تولید و مشارکت مردمی، اتاق ایران وظایفی را برای خودش تعیین کرده‌است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر