واکنش ترکیه به اظهارات بایدن درباره نسل کشی ارامنه / شارلاتان‌های سیاسی دوباره روی صحنه آمده‌اند

کدخبر: ۵۶۹۴۰۳
اقتصادنیوز: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در حساب توییتری خود در خصوص اظهارات بایدن درباره نسل کشی ارامنه گفت: شارلاتان های سیاسی که سعی در تحریف تاریخ دارند، دوباره روی صحنه آمده اند. با اظهارات سیاسی نمی توان تاریخ را از نو نوشت.
واکنش ترکیه به اظهارات بایدن درباره نسل کشی ارامنه / شارلاتان‌های سیاسی دوباره روی صحنه آمده‌اند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت امورخارجه ترکیه دوشنبه شب نسبت به اظهارات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در خصوص کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ ابراز تأسف کرد.

آناتولی گزارش داد، در ادامه بیانیه این وزارتخانه آمده است که اظهارات اسفباری که درخصوص حوادثی که سال ۱۹۱۵ میان دولت عثمانی و ارامنه رخ داد با واقعیت و حقوق بین الملل تطابق ندارد و تلاش‌های بیهوده ای برای بازنویسی تاریخ با انگیزه‌های سیاسی است.

ترکیه اعلام کرد: نمی شود حوادث سال ۱۹۱۵ را براساس برنامه ویژه سیاستمداران معرفی کرد و آن را سیاست داخلی نام نهاد.

دولت آنکارا افزود: این رویکرد نه تنها موجب تحریف تاریخ خواهد شد و کسانی که اصرار دارند که این موضع جانبدارانه را حفظ کنند، در تاریخ از آنها به سیاستمداران فرصت طلب یاد خواهد شد.

ترکیه اعلام کرد: به آنانی که به دنبال دشمن تراشی از تاریخ هستند، می گوییم که این اشتباهات فاحش خود را تصحیح کنند و از کمیته تاریخ مشترک که پیشنهاد آن را مطرح کردیم، حمایت کنند و در تلاش برای برقراری صلح و همکاری منطقه‌ای مشارکت داشته باشند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در حساب توییتری خود در خصوص اظهارات بایدن درباره نسل کشی ارامنه گفت: شارلاتان های سیاسی که سعی در تحریف تاریخ دارند، دوباره روی صحنه آمده اند. با اظهارات سیاسی نمی توان تاریخ را از نو نوشت. فرصت طلبانی که بر این رویکرد اصرار دارند، به خاطر نیت های پنهانی و رفتارهای مزورانه شان در خاطر خواهند ماند.

وی افزود: هیچ‌کس حق ندارد که به ملت بزرگ ترکیه درس تاریخ بدهد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای بار دیگر به حوادث سال ۱۹۱۵ اشاره کرد ومدعی شد: ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ مقامات عثمانی با بازداشت روشنفکران و رهبران ارمنی در قسطنطنیه، کمپین نظام‌مند خشونت علیه جامعه ارمنی را آغاز کردند و در سال‌های بعد یک و نیم میلیون ارمنی را از خانه‌هایشان اخراج یا قتل عام کردند و یا به سوی مرگ فرستاند.

بایدن دو سال پیش، نخستین رئیس جمهوری آمریکا بود که کشتار وسیع ارامنه در جریان جنگ جهانی اول به دست ترک‌های عثمانی را رسما یک نسل‌کشی خواند.

وی پیشتر در جریان انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که در صورت پیروزی چنین کاری خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید