بررسی عوامل موثر بر صعود چشمگیر قیمت طلا در بازار جهانی

تنش‌های خاورمیانه و اوکراین برای طلا گران تمام شد/ آینده اونس؛ همچنان به رنگ صعود

کدخبر: ۶۳۸۲۱۱
اقتصادنیوز: قیمت طلا در بازار جهانی در حالی امروز را سپری کرده است که نقطه صعودی جدیدی را فتح کرد و به 2292 رسید. روندی که به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار ناشی از تنش ها در خاورمیانه و اوکراین، پیش بینی کاهش نرخ بهره در ایالات متحده و تورم مداوم است.
تنش‌های خاورمیانه و اوکراین برای طلا گران تمام شد/ آینده اونس؛ همچنان به رنگ صعود

به گزارش اقتصادنیوز، بیت کوین و سهام تنها دارایی‌هایی نیستند که این روزها به بالاترین حد خود رسیده اند. این روزها اگر برنامه دارید یک اونس طلا بخرید، بیش از هر زمان دیگری برای شما هزینه خواهد داشت و حدود 2292 دلار در هر اونس آب می‌خورد. 

بازار جهانی طلا در حالی هفته اخیر را پشت سر گذاشته است که قیمت هر اونس با صعود قابل توجهی که تجربه کرده است، نقاط اوج متعددی را فتح کرده است و در آستانه ثبت قیمت‌های جدید است. روندی که تاثیر آن بر بازار طلا و سکه داخلی هم مشهود است و در جریان معاملات امروز قیمت طلا و سکه صعود قابل توجه و کم سابقه ای را تجربه کرده است.

تاثیر حمله اسرائیل به کنسولگری ایران بر قیمت طلا؟

قیمت هر اونس طلا که شیب صعودی را به سرعت و در لحظه طی می کند، تا هنگام نگارش این گزارش به 2292 دلار رسیده است. براساس گزارش رویترز، دانیل غالی، استراتژیست کالا در واکنش به این افزایش افسارگسیخته قیمت طلا در بازار جهانی، حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را در این امر موثر دانسته و در این باره می گوید: «ما شاهد سرازیر شدن برخی تقاضاهای امن برای طلا هستیم که مربوط به حملات اسرائیل به سفارت ایران در سوریه است.»

اوله هانسن از بانک ساکسو نیز معتقد است که روند صعودی حاکم بر بازار جهانی طلا «یک پیشنهاد اساسی از سوی بانک‌های مرکزی و خرده‌فروشی به سفته‌بازانی است که به دنبال شکستن قیمت طلا به بالای 2200 دلار بوده‌اند.»

خبر مرتبط
قیمت طلا امروز چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳| صعود قیمت اونس+ جدول

اقتصادنیوز:هر اونس طلا، امروز به ۲,۲۷۱ (دو هزار و دویست و هفتاد و یک ) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۸۳ درصدی داشته است.همچنین هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳,۴۸۳,۶۰۰ (سه میلیون و چهارصد و هشتاد و سه هزار و ششصد ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۱.۴۵ درصدی داشته است.

با این حال آنچه مشخص است، ترکیبی از اتفاقات دنباله‌داری از این دست، منجر به ثبت این قیمت بی سابقه شده است تا ارزش هر شمش نزدیک به 10 درصد افزایش داشته باشد؛ این میزان نسبت به آخرین نقطه پایین در سال 2022 حدود 38 درصد رشد داشته است.

راس نورمن، تحلیلگر مستقل بازار هم در واکنش به این اتفاق به رویترز توضیح داده است: «آنچه رالی طلا را بسیار غیرمعمول می‌کند این است که علیرغم جریان حاکم بر بازار دلار آمریکا، بازدهی خزانه داری آمریکا افزایش یافته و احتمال صعود نرخ های طولانی‌تر، بیشتر شده است.»

تای وونگ، یک تاجر مستقل فلزات مستقر در نیویورک هم در گفت و گو با رویترز پیش بینی می کند که قیمت طلا روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد و «احتمالاً باید در بحبوحه بازگشت به دیدگاه جنگ طلبانه‌تر از سیاست فدرال رزرو تثبیت شود.»

شمش طلا

چرا طلا می‌تواند به افزایش خود ادامه دهد؟

اما سوالی که این روزها بسیار ذهن فعالان بازار را مشغول کرده است، آینده قیمت طلاست. سرمایه گذاران دلایل مختلفی را برای صعود طلا ذکر می‌کنند. مشهورترین عامل که مدنظر کارشناسان است، واکنش قیمت طلا به تورم است و اینکه آیا ارزش خود را در دوره‌های تورم حفظ می‌کند یا افزایش می‌دهد؟ روندی که در حال حاضر قابل ارزیابی نیست و باید کمی برای مشاهده نتیجه آن صبور بود.

از سوی دیگر اگر ارزش پول کاغذی به میزان قابل توجهی کاهش یابد، طلا به عنوان یک ذخیره ارزش در نظر گرفته می شود؛ چرا که هر چه باشد، طلا برای هزاران سال یک ارز در نظر گرفته شده است. همچنین در بازارهای به اصطلاح «خطرناک»، زمانی که سرمایه‌گذاران تمایل دارند از کرایه‌های پرریسک‌تر، مانند سهام، به دارایی‌های امن از جمله طلا و اوراق قرضه فرار کنند، عموماً انتظار می‌رود که قیمت صعودی شود. این بدان معناست که سرمایه گذاران تمایل دارند طلای بیشتری را در دوران پیشرو و در طول رکود و بازارهای نزولی به دست آورند.

فورد اونیل، مدیر پورتفولیوی در صندوق بازده واقعی استراتژیک می‌گوید: «اساساً طلا خوب عمل می‌کند زیرا سرمایه‌گذاران قیمت تقریباً همه چیز، از سهام گرفته تا اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهند.»

شمش طلا

آینده برای قیمت طلا چگونه است؟

به عقیده گروهی دیگر از کارشناسان، «تضعیف دلار آمریکا و کاهش نرخ اوراق قرضه اخیرا قیمت طلا را افزایش داده است و این در حالیست که اوراق قرضه و حساب های نقدی مزیت رقابتی کمتری» نسبت به طلا دارند. جمع بندی نظر کارشناسان حکایت از آن دارد که این افزایش برآمده از عوامل متعددی چون تشدید تنش ها در خاورمیانه و اوکراین، پیش بینی کاهش نرخ بهره در ایالات متحده و تورم مداوم بستگی است که همگی جذابیت طلا را افزایش داده اند.

اما آنچه درباره آینده طلا مشخص است، با پیش بینی فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره در سال جاری، چشم انداز طلا در حال افزایش است و هرچه نرخ بهره پایین تر باشد، هزینه فرصت نگهداری طلا برای سرمایه گذاران کاهش خواهد یافت و ضرری نخواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید