جبهه پایداری جنگ قدرت را آغاز کرد

وقت تسویه حساب با قالیباف فرا رسید!/ خیز زودهنگام رسایی برای کرسی ریاست

کدخبر: ۶۳۲۶۵۰
اقتصادنیوز: جنگ قدرت، خیلی رودتر از آنچه تصور می‌شد میان اصولگرایان راه یافته به مجلس دوازدهم آغاز شد. هنوز مهر آرای مردم خشک نشده، نخستین نشانه های آشکار این جدال بروز یافته؛ جدالی که فعلا حول محور یک نام می چرخد؛ محمدباقر قالیباف.
وقت تسویه حساب با قالیباف فرا رسید!/ خیز زودهنگام رسایی برای کرسی ریاست

به گزارش اقتصادنیوز، تنها یک روز پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و در حالی که سه ماه تا بازگشایی مجلس دوازدهم زمان باقی مانده؛ بازار خط و نشان های سیاسی میان اصولگرایان داغ شده است. سیگنال هایی که نخستین مخاطب آن می تواند محمدباقر قالیباف باشد و جایگاه ریاست مجلس که حالا تکیه زدن دوباره بر آن برای او دشوارتر از مجلس یازدهم شده است. نمونه بارز این خط و نشان‌های زودهنگام را می‌توان در اظهارات اخیر حمید رسایی، چهره معروف نزدیک به جبهه پایداری مشاهده کرد که گفته است: «کسانی که ۴ سال قبل منتخب اول مردم تهران بودند در این انتخابات دو سوم آرای‌شان کاهش پیدا کرد.»؛ این سخنان بی تردید مخاطب خاص دارد. در واقع اشاره رسایی به محمدباقر قالیباف است که آرای انتخاباتی اش در 11 اسفند امسال، صندلی ریاست مجلس آتی را برایش لرزان کرده است.

در انتخابات مجلس دوازدهم نه تنها شکوه رای آوری انتخابات مجلس یازدهم برای قالیباف تکرار نشد بلکه به عقیده بسیاری از فعالان سیاسی و کارشناسان، آرای انتخابات 11 اسفند 1402، شکستی بزرگ برای رئیس مجلس یازدهم محسوب می شود.

قالیباف که در انتخابات دوره گذشته مجلس با کسب یک میلیون و 265 هزار و 287 رای، به عنوان برگزیده اول مردم تهران راهی مجلس شده بود؛ در این دوره نه تنها در تکرار تعداد آرای خود ناکام بود بلکه عنوان رای اول تهران را هم از دست داد و با 447 هزار و 905 رای به خانه ملت رفت. رقم خوردن این سرنوشت برای قالیباف هر چند متاثر از عوامل متعددی است اما بدون شک یکی از این عوامل را می توان ناشی از نزول جایگاه او در میان اصولگرایان دانست.

خبر مرتبط
انصراف قالیباف از مجلس جدی شد؟/ ماجرای پروژه ترور و حذف در بهارستان

اقتصادنیوز: عملکرد نه چندان موفق محمدباقر قالیباف در انتخابات مجلس بازار انتشار اخبار درباره تصمیم او برای آینده سیاسی اش را حسابی داغ کرده است.

در واقع نقش نحوه عملکرد قالیباف به عنوان رئیس مجلس را نمی توان بر رقم خوردن این اتفاق نادیده گرفت؛ عاملی که باعث شده است تا میزان چانه زنی او و طیف سیاسی اش برای نقش آفرینی در میان اصولگرایان کاهش یابد.

کاهش اقبال به قالیباف اگرچه امروز و پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دوازدهم بیش از هر زمانی آشکار شده اما این موضوع در مجلس یازدهم نیز نمود یافت؛ البته کم  رنگ تر از امروز. میزان آرای نمایندگان مجلس یازدهم به محمدباقر قالیباف برای ریاست چهار ساله بر مجلس گواه این مدعاست. قالیباف در حالی که در دو سال آغازین مجلس گذشته با 230 رای توانسته بود قاطعانه به کرسی ریاست بهارستان دست یاسد، در نیمه فعالیت مجلس سازدهم یعنی در دو سال پایانی، با کاهش اقبال نمایندگان به خود رو به رو شد و آرای اش برای کسب کرسی ریاست افت قابل توجهی داشت.

او در سال های سوم و چهارم به ترتیب 194 و 210 رای را نمایندگان را به خود اختصاص داد؛ آماری که نشان دهنده کاهش رضایت نمایندگان همقطار اصولگرایش از نحوه عملکرد او در جایگاه ریاست مجلس است.

حمید رسایی، دومین راه یافته به مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران نیز با دستاویز قرار دادن همین موضوع، به تعیین و تکلیف سیاسی برای قالیباف در مجلس دوازدهم پرداخت. او در اظهارات ویدئویی اخیر خود، ضمن قدردانی مردم برای انتخابش، کنایه‌های تندی را علیه لیست های اشعابی جریان اصولگرایی غیر از لیست صبح ایران که نام او نیز در آن بود، مطرح کرد و گفت: «مردم فریب بازی‌های جریانات سیاسی را نخوردند و فریب شعار وحدت و لیست واحد و اینکه لولویی هست و همه ما را می‌خورد، نخوردند و انتخاب آگاهانه داشتند.» رسایی با طرح این سوال که «ما چگونه می‌توانیم به مردم تضمین دهیم این تغییر و تحول مورد نظرشان را در مجلس دوازدهم محقق کنیم؟»، راه چاره را در «تغییر هیئت رییسه مجلس و کمیسیون های مجلس و مراکز اصلی مجلس» دید و تاکید کرد که «مردم باید شاهد تغییر و تحول جدی باشند».

خبر مرتبط
قالیباف؛ بازنده بزرگ حلقه رئیسان/ کارت سبز مردم به اکبر هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری+ اینفوگرافیک

اقتصادنیوز: سرانجام نتایج قطعی انتخابات مجلس دوازدهم اعلام شد و محمدباقر قالیباف، در جایگاه چهارمین نامزد منتخب مردم تهران به مجلس راه پیدا کرد؛ نتیجه‌ای که از نظر بسیاری از فعالان سیاسی از چند منظر برای سردار شکستی بزرگ برای او محسوب می‌شود.

نماینده منتخب مردم تهران اما در ادامه اظهاراتش نوک پیکان حملات خود را مستقیما به سمت قالیباف گرفت و با اشاره به تنزل جایگاه او در انتخابات اخیر، بیان کرد: «کسانی که ۴ سال قبل منتخب اول مردم تهران بودند در این انتخابات دو سوم آرای‌شان کاهش پیدا کرد و این کاهش دوسومی منتخب اول مجلس یازدهم در این مجلس پیام دارد.»

111

آنچه مشخص است اظهارات رسایی مهر تاییدی بر این ادعاست که قالیباف در صورت حضور در بهارستان، در چشم انداز خردادماه 1403 و آغاز به کار رسمی دوره جدید مجلس، احتمالا با چالش جدی بر سر کسب کرسی ریاست پارلمان رو به رو خواهد شد. با شروع زودهنگام جدال در فهرست پیروز تهران، قالیباف کار سختی را برای کسب مهم ترین جایگاه مجلس پیش رو دارد. 

البته ماجرا تنها به کرسی ریاست ختم نشده و حتی شایعات مهم تری نیز مطرح است؛ شایعاتی داغ درباره انصراف او از مجلس. این موضوعی است که عبدالرضا داوری، فعال سیاسی اصولگرا هم در توییتی به آن اشاره کرد و نوشت: «برخی منابع نزدیک به محمدباقر قالیباف، از احتمال انصراف وی از حضور در مجلس دوازدهم خبر می‌دهند.»

ادعایی که البته خیلی زود با واکنش سیدمحمود رضوی، یکی از نزدیکان رییس مجلس یازدهم همراه شد؛ او که به عنوان مشاور قالیباف شناخته می شود، با انتشار یک پیام در شبکه اجتماعی ایکس اینگونه پاسخ توییت داوری را داد: «جناب آقای دکتر داوری، شما باور نکنید. این خبر شایعه‌سازی و عملیات روانی طراحی شده توسط کسانی است که از شکست پروژه ترور شخصیتی و حذف آقای دکتر محمدباقر قالیباف از مجلس دوازدهم عصبانی هستند.»

Untitled

با این همه یک نکته مهم وجود دارد؛ آنکه قالیباف تا چه اندازه می تواند از قدرت چانه زنی و مذاکراتش با جریان اصولگرای حاکم بر مجلس و فهرست پیروز تهران (نزدیک به جبهه پایداری) برای تکیه زدن بر کرسی ریاست بهارستان بهره برده و شانس خود را برای کسب این جایگاه افزایش دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید