گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه؛

سیگنال افزایشی بورس کالا به بازار خاموش شد/ آخرین قیمت طلا و سکه

کدخبر: ۶۲۴۲۳۱
اقتصادنیوز: طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه امامی امروز نسبت به روز قبل گران شد و قیمت طلا 18 عیار بالا رفت. همچنین بورس کالا دامنه نوسان گواهی سکه را کاهش داد.
سیگنال افزایشی بورس کالا به بازار خاموش شد/ آخرین قیمت طلا و سکه

به گزارش اقتصادنیوز، در بازار امروز چهارشنبه ۴ بهمن‌ماه قیمت طلا ۱۸ عیار مسیر صعود را دنبال کرد. آن طور که سایت اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرده هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز ۲ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت خورد؛ با این حال در زمان تدوین این گزارش در حدود ۲ میلیون و 760 هزار تومان به فروش رسید که در مقایسه با دیروز نزدیک به 10 هزار تومان رشد را نشان می‌دهد. همچنین قیمت سکه امامی هم با ۳۲ میلیون و 800 هزار تومان معامله شد که نسبت به‌روز قبل 200 تومان را نشان می‌دهد.

نکته مهم بازار امروز این بود که برخی از معامله‌گران مدعی بودند که حساب برخی از بنکداری‌های آب‌شده مسدود شده است؛ خبری که اگرچه برخی از وقوع آن خبر دادند اما در عین حال، برخی دیگر از معامله گران آن را تایید نکردند. البته در اظهارات شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی اشاره ای به آن شده بود. شب گذشته محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود که به‌زودی واحدهای ضد پول‌شویی به موضوع اعداد بالایی که معامله می‌شوند ورود می‌کنند و حساب‌های ریالی و ارزی این افراد مسدود خواهد شد؛ ازاین‌رو به‌زودی آرامش به بازار برمی‌گردد. البته فرزین قول داد که سال آینده وضعیت ارزیِ کشور بهتر از امسال باشد.

بنکدار طلا، کسی است که طلا را در مقیاس بزرگ خریداری کرده و سپس به‌صورت عمده می‌فروشد. در واقع، بنکدار با خرید طلا از تولیدکننده، واسطه‌ای میان او و طلافروشان خرده است.

نکته دوم اینکه با توجه به معاملات روز گذشته، باز شدن سکه رفاه در کانال 33 میلیون تومان موجب شد بازار سکه هم سیگنال افزایشی از این بازار دریافت کند. به واسطه اتفاق روز گذشته، امروز بازارساز دامنه نوسان گواهی سکه را کاهش داد. آن طور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند بورس کالا امروز محدوده نوسان قیمت در نمادهای گواهی سپرده کالایی تمام سکه طرح جدید را از ۵ به یک درصد کاهش داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵ بهمن سال گذشته این متغیر شامل مثبت و منفی ۵ درصدی بود و ۱۱ بهمن هم با درخواست بانک مرکزی دامنه نوسان قیمت در معاملات ربع‌سکه بورس کالا تا اطلاع ثانوی، مثبت و منفی ۳۰ درصد قیمت پایانی در روز کاری قبل تعیین شده بود. البته در تاریخ ۴ دی ۱۴۰۱ هم دامنه نوسان سکه‌های بورسی را به نیم درصد و روز پنجم دی‌ماه به دو دهم درصد کاهش داده بود.

کاهش دامنه نوسان گواهی سکه امروز ۴ بهمن ۱۴۰۲ در شرایطی است که قیمت سکه رفاه در حدود ۳۳ میلیون و ۸۰ هزار تومان بود.

همچنین امروز بورس تهران پس از ۷ روز سبزپوش شد؛ این اتفاق این گمانه‌زنی را به وجود آورده که بازارساز به دنبال کنترل بازار ارز و سکه از طریق بازار سرمایه نیست، بلکه می‌خواهد پول‌های موجود در بازار سرمایه را از گواهی سکه ناامید کند و به سمت بازار سهام هدایت کند.

همچنین امروز دومین حراج حضوری شمش طلای یک‌کیلویی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد.  در جلسه اول حراج که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شده بود ۱۰ شمش طلای یک‌کیلویی به فروش رسید.

فارغ از بازار طلا و سکه، قیمت دلار امروز در مرکز مبادله ارز و طلا همچنان فریز شده و در سطح قبلی خود باقی ماند. قیمت دلار امروز، چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بدون نوسان قیمت در سطح ۴۲ هزار و ۹۲۲ تومان قرار گرفته است. از سوی دیگر قیمت یورو معادل ۴۶ هزار و ۴۷۹ تومان اعلام شده است. در همین راستا قیمت درهم امارات نیز با رقم ۱۱ هزار و ۶۸۷ تومان بر تابلو درج شده است. نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب ۳۹ هزار و ۵۲۳ تومان، ۴۲ هزار و ۷۹۸ تومان و ۱۰ هزار و ۷۶۲ تومان درج شده است. در بازار غیررسمی هم دلار هرات در حدود ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ حواله درهم نیز در حول‌وحوش ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید