گزارش «اقتصادنیوز» از آخرین تحولات بازار دلا و سکه؛

اولین واکنش فرزین به صعود هیجانی قیمت دلار و سکه/ سیگنال مهم رئیس کل به متقاضیان ارز

کدخبر: ۶۲۴۰۳۳
اقتصادنیوز: امروز سه شنبه ۳ بهمن ماه برخی از معامله گان مدعی بودند که قیمت دلار و درهم صعودی شدند.‌ البته امروز اتحادیه طلا و سکه هم اعلام کرد که قیمت طلا و سکه امامی هم رشد کرده است.
اولین واکنش فرزین به صعود هیجانی قیمت دلار و سکه/ سیگنال مهم رئیس کل به متقاضیان ارز

به گزارش اقتصادنیوز، طبق ادعای معامله گران، بازار ارز امروز سه شنبه ۳ بهمن ماه شاهد صعود هیجانی قیمت دلار بود.آنطور که این دسته از بازیگران ارزی مدعی بودند نرخ دلار امروز با ۵۳ هزارو ۹۸۰ تومان راهی بازار شد و در نیمه ظهر به ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.با نزدیک شدن به ساعات پایانی فعالیت کاری  بازار،  جو روانی و هیجانی خرید دلار بیشتر شد و اسکناس آمریکایی به ۵۵ هزارو ۲۰۰ تومان رسید.

عده ای از فعالان بازار می گویند قیمت ها به زودی کاهشی خواهد شد.‌ در همین راستا خبرگزاری‌ها عصر امروز نوشتند که منتظر ریزش قیمت دلار به صورت ناگهانی یا فرسایشی‌ باشید‌. رئیس کل بانک مرکزی هم دقایقی پیش در اولین واکنش به رشد قیمت ها در مصاحبه خبری گفت که وضعیت منابع ارزی کشور مطلوب است. طبق اظهارات محمد رضا فرزین، نوساناتی که در بازار غیر رسمی شکل گرفته گذراست و این افزایش قیمت‌ها هیجانی و فاقد دلایل اقتصادی است و پشت این افزایش قیمت‌ها خالی است. آقای رئیس کل در ادامه توصیه کرد که افراد برای جلوگیری از ضرر و زیان وارد این بازار نشوند.

فرزین در ادامه اظهارات خود اعلام کرده به‌زودی واحدهای ضد پولشویی به موضوع اعداد بالایی که معامله می‌شوند ورود می‌کنند و حساب‌های ریالی و ارزی این افراد مسدود خواهد شد  از این رو به‌زودی آرامش به بازار برمی‌گردد. البته فرزین قول داد که سال آینده وضعیت ارزیِ کشور بهتر از امسال باشد.

برخی از تحلیلگران بازار هم می گفتند اولین عاملی که جناح افزایشی بازار بر آن تکیه کرد و بر طبل افزایش قیمت کوبید، سیگنال صعودی دلار در هرات بود.

طبق ادعای برخی از معامله‌گران نرخ دلار روز دوشنبه در بازار مذکور با ۵۳ هزار و ۲۵۰ تومان به کار خود پایان داد؛ اما امروز با ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان روانه بازار شد و عصر امروز با ۵۳ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با روز قبل رشد ۶۵۰ تومانی را نشان می‌دهد.

همچنین نرخ حواله درهم امروز لیدر بازار ارز شد. قیمت درهم روز گذشته با ۱۴ هزار و ۸۷۰ تومان بسته شد؛ اما امروز وارد کانال ۱۵ هزار تومان شد و بر روی ۱۵ هزار و ۴۰ تومان قرار گرفت. در همین راستا نرخ برابری درهم به دلار امروز وارد کانال ۵۵ هزار تومان شده بود و همین اتفاق جهت انتظارات صعودی را تقویت کرد. البته لازم به ذکر است که اختلاف قیمت در بازار درهم زیاد شده بود برخی ها هشدار به تازه کارها هشدار می دادند که بی گدار به آب نزنید.

در این میان اخبار منفی سیاسی ازجمله تشدید تنش‌ها در خاورمیانه نیز از نظر معامله گران دور نماند و از منظر آنها این موضوع نیز زمینه رشد هیجانی دلار را فراهم کرد؛ موضوعی که فرزین هم امشب به آن اشاره کرد و گفت که تحولات منطقه بر بازار‌های مالی خاورمیانه و به تبع آن بازار‌های مالی کشور ما تاثیرگذار بوده است.

خبر مرتبط
پیش بینی قیمت دلار پس از سخنان فرزین

اقتصادنیوز : بازار دلار در روز سه شنبه هیجانی شد اما در پشت خط سه‌شنبه شب قیمت ها تا حدی اصلاح شدند. نکته مهم شب گذشته صحبت‌های محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی بود.

از سوی دیگر برخی از معامله‌گران می‌گفتند جهش قیمت سکه بورسی، جو هیجان در بازار را زیاد کرد؛ سکه رفاه امروز در کانال ۳۳ میلیون بازگشایی شد و عصر در حول و حوش ۳۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بسته شد.

علاوه بر بازار ارز، امروز قیمت اونس هم تا سطح ۲۰۳۷ دلار بالا رفت؛ اما در زمان تدوین این گزارش قیمت اونس طلا در حدود ۲۰۲۶ دلار به فروش رسید که نسبت به‌روز قبل ۷ دلار رشد کرده است. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۳۰۰ تومان بازگشایی شد و تا ۲ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان بالا رفت؛ اما در زمان‌ تدوین این گزارش با ۲ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۶۰۰  تومان معامله شد که نسبت به‌روز دوشنبه نزدیک به ۲۱ هزار تومان بالا رفت. البته امروز صندوق‌های طلا در بورس هم سبزپوش بودند. این صندوق‌ها پشتوانه سکه است و با سکه نوسان می‌خورند. برخی هم می‌گفتند به نظر می‌رسد پولی که از صندوق درآمد ثابت و سهام حقیقی خارج شده بیشتر به سمت بازار طلا و سکه رفته است.

همچنین طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه امامی که روز گشته با ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بسته شده بود امروز تا ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بالا رفته است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید