نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 14دی

ایران و فرانسه کارخانه اورانیوم تاسیس می‌کنند

کدخبر: ۶۱۹۹۳۱
اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ایران و فرانسه کارخانه اورانیوم تاسیس می‌کنند

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

14 دی 1353؛ ایران و فرانسه کارخانه اورانیوم تاسیس می‌کنند

ایران و فرانسه برای ایجاد یک شرکت مشترک در تاسیس یک کارخانه اورانیوم غنی‌شده به توافق رسیدند و در همین حال ایران 10 درصد سهام «اوردیف» نخستین کارخانه اورانیوم غنی‌شده بازرگانی اروپا را خریداری کرد و یک میلیارد دلار به کمیسیون انرژی اتمی فرانسه وام داد.

این توافق‌ها که همزمان با سفر ژاک شیراک، نخست‌وزیر فرانسه به ایران حاصل گردید امروز رسما در تهران و پاریس فاش شد.

هوشنگ انصاری، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: محل کارخانه مشترک تولید اورانیوم غنی‌شده ایران و فرانسه و همچنین سهام هر یک از دو کشور بعدا تعیین می شود.

انصاری همچنین فاش کرد که از طریق مشارکت در یک شرکت فرانسوی که اینک صاحب 25 درصد از سهام «اوردیف» است، ایران 10 درصد سهام اولین کارخانه اورانیوم غنی‌شده بازرگانی اروپا را خریداری کرده است و میزان سهام ایران در آینده در «اوردیف» به 15 درصد خواهد رسید.

معاملات دست‌دوم زمین در محدوده شهرها ممنوع می شود

به اراضی خارج از محدوده مالیات بسته می‌شود و معامله دست‌دوم روی اراضی داخلی محدوده ممنوع خواهد شد.

دولت پس از ماه‌ها بررسی و مطالعه با قاطعیت کامل وضعیت زمین را مشخص می‌کند و سعی خواهد کرد که اراضی داخل محدوده در اختیار افرادی قرار گیرد که در آن ساختمان مسکونی و یا ساختمان‌های عام‌المنفعه بسازند.

در حال حاضر قسمت مهمی از اراضی داخل محدوده تهران و بسیاری از شهرها در دست اشخاصی است که فقط به انتظار بالا رفتن قیمت و فروش آن نشسته‌اند.

این عده بخشی از اراضی داخلی محدوده را حبس کرده و عملا مانع ایجاد ساختمان در آن شده‌اند.

براساس لایحه‌ای که وزارت مسکن و شهرسازی تهیه دیده، به همه صاحبان فعلی اراضی در داخل محدوده اجازه داده می‌شود که اراضی خود را بفروشند، اما کسی که زمین می‌خرد، قانونا از این پس قادر به فروش آن نیست و موظف است در آن خانه بسازد، یا هر سال بابت نگهداری زمین مالیات قابل‌توجهی به دولت بپردازد.

14 دی 1373؛ بیمه مرکزی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه سرمایه‌گذاری می‌کند

صنعت بیمه کشور در نخستین اقدام سرمایه‌گذاری مشترک در یک پروژه ملی، تامین 20 درصد از سرمایه‌گذاری در سهام هیات موسس شرکت سهامی عامل فروشگاه‌های زنجیره ای رفاه را برعهده گرفت.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بیمه مرکزی گفت: سرمایه‌گذاری در تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه اقدام مثبتی در بهبود سیستم توزیع، تامین، اشتغال، عدالت اجتماعی و منافع مصرف‌کنندگان است.

وی افزود: انتظار می‌رود اقدام مشترک صنعت بیمه و سیستم بانکی در این سرمایه‌گذاری آغاز خوبی برای فعالیت صنعت بیمه در بازار سرمایه کشور باشد.

وی سرمایه‌گذاری در تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای را یک سرمایه‌گذاری دارای توجیه دانست و گفت: با گردش مناسب کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سود مناسبی از این سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های بیمه حاصل خواهد شد و به شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت‌های احتمالی بیمه‌شدگان کمک خواهد کرد.

به گفته وی همزمان با گرایش بیشتر مردم به استفاده از خدمات بیمه‌ای به هر میزان که حق بیمه‌های ناشی از گسترش بیمه در کشور افزایش یابد امکانات مالی و ذخایر شرکت‌های بیمه برای سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد.

14 دی 1383؛ رئیس‌کل بانک مرکزی: طرح پرداخت نقدی یارانه‌ها باید سریع‌تر آغاز شود

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام موافقت خود با پرداخت نقدی یارانه‌ها اعلام کرد: اگر پرداخت یارانه‌ها با روند کنونی ادامه یابد، روزی کوه بزرگ یارانه‌ها به شکل بهمن بزرگی بر سر دولت فرود خواهد آمد.

ابراهیم شیبانی اعلام کرد: در سال‌جاری حدود 33 هزار میلیارد ریال یارانه آشکار و 117 هزار و 285 میلیارد ریال برای حامل‌های انرژی به شکل پنهان یارانه پرداخت کرده‌ایم که معادل 17.8 میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: هرچند پرداخت یارانه‌ها باید هدفمند شود، اما می توان هر چه زودتر پرداخت نقدی یارانه‌ها را آغاز کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه توزیع درآمد دهک بالای جامعه به دهک پایین 20 درصد است، گفت: سهم 20 درصد بالای جامعه از کل مصرف بنزین 50 درصد است درحالیکه دهک پایین 2.8 درصد از بنزین را مصرف می‌کند.

14 دی 1393؛ سهم زیر 7 درصدی خودروهای خارجی در ایران

بازار ایران در شرایطی انواع و اقسام خودروهای داخلی و خارجی را در خود جای داده که طبق جدیدترین آمارها، ایران‌خودرو و سایپا در کنار هم بیشترین سهم را در آن دارند و سایر عرضه‌کنندگان خودرو کشور از سهمی بسیار اندک برخوردارند.

بنابر آماری که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرده، طی نیمه نخست امسال، 93.4 درصد از بازار خودرو ایران در  اختیار آبی و نارنجی‌های «جاده مخصوص» قرار داشته است و با این حساب سهم سایرین به کمتر از هفت درصد می‌رسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید