گزارش اقتصادنیوز از بازار دلار و سکه

سکه یک کانال سقوط کرد/کاهش پلکانی قیمت دلار

کدخبر: ۶۱۲۳۵۲
اقتصادنیوز: در بازار امروز یکشنبه ۵ آذر ماه قیمت دلار در تهران نزولی شد و قیمت سکه یک کانال سقوط کرد.
سکه یک کانال سقوط کرد/کاهش پلکانی قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز  هرات امروز یکشنبه ۵ آذر ماه شاهد اصلاح‌شدن نرخ دلار بود. اسکناس آمریکایی در بازار مذکور روز گذشته با ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان بسته شد و در ابتدای معاملات نقدی امروز با ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید. اما در نیمه‌ روز قیمت دلار در این بازار کاهشی شد و تا کف کانال ۵۰ هزار تومان پایین آمد. در کنار بازار دلار نرخ حواله درهم نیز امروز نوسان اندکی را ثبت کرد و از ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

در تهران هم قیمت دلار امروز برخلاف روز قبل نزولی شد و با ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومانی فعالیت کاری خود را شروع کرد و در نیمه ظهر بر روی ۵۰ هزار و ۱۷۰ تومان قرار گرفت. این قیمت در مقایسه با روز قبل کاهش تقریباً ۴۰۰ تومانی را نشان می‌دهد. البته در واپسین ساعات معاملات نقدی تهران هر برگ اسکناس آمریکایی در حول و حوش ۵۰ هزارو ۳۰۰ تومان تا ۵۰ هزارو ۵۰۰ تومان به فروش رسید.

امروز خبر ارزهای بلوکه شده دوباره موردتوجه معامله‌گران قرار گرفت. در همین راستا علی صالح‌آبادی، سفیر ایران در قطر در مورد ادعای برخی سناتورهای آمریکایی مبنی بر اینکه پول‌های ایران در بانک‌های قطری بلوکه شده است گفته این ادعا به‌هیچ‌وجه صحت ندارد و پول‌ها در حساب‌ها وجود دارد و فرایند استفاده از پول‌ها در حال طی‌شدن است و این پول‌ها کاملاً قابل‌دسترس است.

خبر مهم دیگری که امروز توجه ها را به خود جلب کرد نرخ تورم‌آبان بود.در همین راستا،جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم ماهانه کل کشور در دومین ماه پاییزی امسال به 2.2 درصد رسیده و 0.1 واحد درصد نسبت به مهر ماه کمتر شده است. به بیان دیگر، مردم برای خرید یک سبد مشخص از کالا و خدمات در آبان امسال 2.2 درصد بیش‌تر از مهر ماه هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم سالانه نیز از همین روند پیروی کرده و از 45.5 درصد در مهر 1402 به سطح 44.9 درصد در آبان سال جاری رسیده است. تورم سالانه، حاصل نسبت میانگین تغییرات قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات در 12 ماه منتهی به آبان سال جاری بر میانگین این تغییرات در 12 ماه منتهی به آبان سال گذشته است.

در سوی دیگر ماجرا، تورم نقطه‌به‌نقطه آبان ثابت مانده و مانند مهر ماه در سطح 39.2 درصد ایستاده است. به بیان دیگر، مردم برای خرید یک سبد مشخص از کالا و خدمات در آبان سال جاری 39.2 درصد بیش‌تر از آبان سال 1401 هزینه کرده‌اند.

برابر بودن این نرخ در آبان و مهر نشان می‌دهد که سرعت افزایش تورم نقطه به نقطه ثابت مانده است.

علاوه بر بازار دلار، سکه امامی هم که روز گذشته وارد کانال ۲۹ میلیون تومان شده بود امروز با کاهش ۱۵۰ هزارتومانی از این کانال سقوط کرد و تا ۲۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان پایین آمد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید