پایان میراث آتاتورک؟

جنگ غزه؛ اردوغان سرگردان میان کمالیسم و عثمانیسم!

کدخبر: ۶۰۸۰۲۹
اقتصادنیوز: هم‌صدایی اردوغان با مردمان فلسطین و موضع تندش علیه اسرائیل و غرب، گمانه زنی ها درباره آینده سیاسی این بازیگر را افزایش داده است. گروهی بر این باورند که رئیس جمهوری ترکیه در تلاش است تا این کشور را به عصر پیشا آتاتورک بازگرداند، گروهی دیگر خلاف این ادعا را باور دارند.
جنگ غزه؛ اردوغان سرگردان میان کمالیسم و عثمانیسم!

به گزارش اقتصادنیوز، همبستگی حزب عدالت و توسعه با مسلمانان رنج‌دیده منطقه نشان می‌دهد که ترکیه تا چه اندازه از موضع (به ادعای ناظران)غرب‌گرایانه بنیانگذارش فاصله گرفته است. چند روز پس از آن که اردوغان از اعضای حماس به عنوان جنگجویان راه آزادی یاد کرد و و گفت، متهم اصلی پشت پرده جنایت غزه، غرب است،نگاه ها به ترکیه بیش از هر زمان دیگر دوخته شد.

بایدن زیر تیغ

فعلا جو بایدن  آمار تلفات گزارش شده غزه را زیر سوال برده، از تعیین خطوط قرمز برای اسرائیل امتناع کرده و با بیش از 12 کشور در مخالفت با قطعنامه سازمان ملل جهت آتش بس هم صدا شده و بدین طریق به این بازیگر کارت نظامی داده است. آن هم در شرایطی که اسرائیل ارتباطات غزه را قطع و حمله زمینی اولیه را کلید زد.

آنگونه که نیشن نوشته، شرایط به گونه ای است که حتی ناظران غربی و نزدیک به اسرائیل نیز نگران آن هستند که موضع واشنگتن نتیجه معکوس داشته باشد. ادوارد لوس، سردبیر فایننشال تایمز در ایکس( توئیترسابق ) هشدار داد: «آمریکا برای مرگ هرغیرنظامی در سراسر جهان سرزنش خواهد شد».انتقادها در روزهای اخیر بیشتر شده است. شادی حمید، عضو ارشد موسسه بروکینگز و ستون نویس واشنگتن پست با انتشار پادکستی، اعلام کرد که دستورات تحت رهبری ایالات متحده ریاکارانه است و این بازیگر از جنوب جهانی و بسیاری از نقاط جهان جدا شده است.

666666666666666

جهان در یک قدمی جنگ

نشانه ها از شکل گیری جنگ گسترده تر حکات دارند. خشونت در کرانه باختری، جایی که نیروهای اسرائیلی به گردان های جنین حمله کردند، افزایش یافته است. پیشتر حزب‌الله از جنوب لبنان به اسرائیل حمله کرد و روز بعد حملات اسرائیل به لبنان و سوریه افزایش پیدا کرد.آنگونه که ناظران مدعی اند، محور مقاومت پایگاه های آمریکا در عراق و سوریه را هدف 20 حمله پهپادی قرار داده اند. ایالات متحده نیز به نوبه خود به گروه های حامی ایران در سوریه حمله کرده و یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا موشکی را که از یمن به سمت اسرائیل پرتاب شده بود، رهگیری کرد.

ایالات متحده یک واحد نیروی هوایی و تسلیحات هسته ای در ترکیه، به عنوان کشور عضو ناتو مستقر دارد، با این همه، فعلا آنکارا موضعی متفاوت از آمریکا در ارتباط با جنگ حماس و اسرائیل اتخاذ کرده و غرب را به چالش کشیده است. ابراهیم کاراگل، تحلیلگر، که به حمایت از حزب عدالت و توسعه شهرت دارد، وقوع جنگ منطقه ای را پیش بینی می کند که به طور غیرقابل برگشتی به رهبری جهانی غرب پایان خواهد داد. او در ایکس نوشت: «همانطور که سال 1917 با بریتانیا جنگیدیم، امروز نیز به همین شکل با اسرائیل خواهیم جنگید».

2e6dc4d_8bfe3886d6a6448591a2fdb593aa3b19-0-c7360a239d00472886593d017c10d26a

اردوغان سرگردان میان دو تفکر

آخرین باری که نیروهای ترکیه از خاورمیانه دفاع کردند، توسط بنیانگذار ترکیه رهبری شدند. عثمانیان متحد آلمان، شرق بیت المقدس را از دست داده بودند، از همین رو انگلیسی ها بدون هیچ مانعی به سمت شمال و سوریه حرکت داشتند. آتاتورک مقاومت عثمانی‌ها را «مانند نخ پنبه‌ای در مسیرشان» توصیف کرد. اما آتاتورک پس از عقب‌نشینی به حلب، فرماندهی عثمانی‌ها را جمع و پیشروی بریتانیا در نزدیکی مرز کنونی ترکیه را متوقف کرد.

اردوغان تلاش دارد تا از بنیانگذار ترکیه الگوبرداری کند. با این حال، در حالی که کمتر از پنج ماه به برگزاری انتخابات محلی باقی مانده، ممکن است اردوغان تصمیم بگیرد در واکنش به بحران خاورمیانه، به مواضع عثمانیستی متوسل شود یا مواضع کمالیستی اتخاذ کند. رئیس جمهوری ترکیه در طول سخنرانی اش به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس ترکیه نوین، از جمعیت پرسید که آیا آماده کمک به فلسطینی ها برای دفاع از میهن خود هستند؟ حاضران یک صدا پاسخ دادند« بلی»، «نظامیان ترکیه در غزه»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید