شاخص آلودگی هوای برخی مناطق تهران به 500 رسید!

چرا شهرداری به تهرانی‌ها هشدار نداد؟/ شهروندان در خطر مرگ!

کدخبر: ۵۹۴۵۱۶
اقتصادنیوز: شب گذشته بی آن که به شهروندان تهرانی هشداری داده شود کیفیت هوای تهران به وضعیت بسیار ناسالم رسید در برخی از نقاط حتی وضعیت خطرناک بود .
چرا شهرداری به تهرانی‌ها هشدار نداد؟/ شهروندان در خطر مرگ!

به گزارش اقتصادنیوز ،براساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا، کیفیت هوای مناطق مختلف استان تهران از ساعت 20 دیشب در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفته بود و شاخص کیفیت هوا در برخی مناطق مانند حوالی منطقۀ ۲ تهران، پاکدشت، اسلامشهر، شهر قدس و کرج به ۵۰۰ رسیده و میانگین کیفیت هوا در شهر تهران هم ۲۲۳ بود .

مهدی پیرهادی ،رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره آلودگی هوای شب گذشته پایتخت به اکوایران گفت : کیفیت هوای تهران در ساعت 20 شب گذشته (چهار شهریور 1402 ) به دلیل آلاینده های PM10 که به دنبال آن آلاینده های2.5PMهم روند صعودی به خود گرفت دروضعیت بسیار ناسالم قرار داشت . وی ادامه داد: میانگین شاخص PM10 در ایستگاه های شهر تهران با رشد فزاینده ای در بین ساعت هشت تا دو بامداد رو به رو شد که در ساعت یک بامداد پنجم شهریور به بیشینه خود رسید و عدد 340 که شرایط خطرناک است در سامانه ها ثبت شد.

پیرهادی تاکید کرد:در بازه زمانی ساعت 11 چهارم تا دو بامداد روز پنجم برای چهار ساعت متوالی شاخص آلایندگی 10 PM در محدوده خطرناک قرار گرفت که زنگ هشداری برای آلودگی هوا است. پس از آن روند نزولی تا ساعت هشت صبح ادامه پیدا کرد و شاخص به عدد پایین تری رسید که در ساعت هشت صبح میانگین عدد 154 بود که این هم شرایط ناسالمی است. این آلایندگی در مناطق جنوب و قسمت هایی از غرب تهران مثل ایستگاه های فتح، شادآباد، شریف، شهرری و قسمتی از مناطق 21 بیشتر بود. رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران اضافه کرد : در ایستگاه های غربی هم بیش از 1300 میکروگرم در متر مکعب میزان غلظت آلاینده های 10 PM ثبت شده است که وزش باد در آن مقطع زمانی و هم عدم بارش ها ، رطوبت نسبی جو در این مساله تاثیرگذار بوده ، همچنین رها شدن کانون های ریزگرد که در اطراف تهران و بعضا خارج از استان های مجاور موجب شده این ریزگردها از استان های دورتر به شهر تهران بیایند.

پیرهادی با اشاره به این که بارها اعلام کردیم که باید برای این چالش ها برنامه ریزی کرد گفت : امروز در کشور کسی اهتمامی برای حل آلودگی هوا و کاهش آلایندگی ندارد، دو سال است که این مساله را می گویم و فکر می کنم مردم هم کم کم به این جمع بندی می رسند که کسی به فکر حل موضوع آلودگی هوا نیست. گرد و غبار و ریزگردها یک موضوع بلند مدت است و در قانون هوای پاک هم نیامده؛ یعنی در قانون هوای پاک اثری ازPM10 نمی بینید و علتش این است که وقتی قانون هوای پاک را می نوشتند موضوع ریزگردها و گرد و غبار خیلی پررنگ نبود و الآن باید اصلاح کنند و بارها گفتم وزارت کشور باید در این باره اقدام جدی انجام دهد و اگر نکند ضرری که مردم می بینند و سلامت مردم به خطر می افتد جبران ناپذیر است.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با تاکید براین که حداقل چهار هزار مرگ زودرس در کشور به واسطه گرد و غبار و آلودگی هوا داریم و میلیاردها دلار هزینه درمان در کشور می شود که بخشی از آن موضوعاتی است که به آلودگی هوا ربط پیدا می کند گفت : موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد،تهیه سیاهه انتشار است که در برنامه چهارم توسعه شهری تهران انجام سیاهه انتشار را برای شهرداری تهران تکلیف کردیم که باید بقیه سازمان ها و دستگاه ها اهتمام داشته باشند و سایر استان ها و شهرها نیز سیاهه انتشار خود را داشته باشند و وزارت کشور به صورت متمرکز این را از همه شهرداری ها بخواهد؛ چراکه بسیاری از مولفه های اثرگذار در استان های مجاور موضوعاتی است که در سایر شهرها و حتی استان ها تاثیرگذار است. بعضی از مولفه ها و شاخص های مرتبط با آلودگی هوا شاخص هایی است که در سایر استان هاست؛ مثلا وقتی قزوین یا البرز آلودگی هوا دارد این طور نیست که بگوییم به تهران نمی آید و با توجه به وزش باد منتقل می شود.

به گفته پیرهادی پیشگیری موضوعی نیست که دفعتا بتوان آن انجام داد و بایستی یک برنامه بلند مدت برای آن دید و طبق آن برنامه کار کرد و یک استراتژی مدون و یک کار علمی و پژوهشی بسیار دقیقی می طلبد و مساله ای است که باید روی آن کار علمی و پژوهشی شود و نیاز به تجهیزات خاص دارد و مسائلی است که دولت ها باید به آن توجه کرده تا مرتفع شود. این عضو شورای شهر تهران درخصوص این که چرا درخصوص آلودگی هوای شب گذشته هشدارو اطلاع رسانی انجام نشد هم توضیح داد : دو علت می تواند داشته باشد؛ یکی این که خودشان هم این موضوع را پیش بینی نکرده باشند و دوم این که می دانستند گذرا است و چون میزان حجم آلایندگی بیشتر از چند ساعت نبوده و می دانستند کاهش می یابد و رفع می شود دولت به شکل یک هشدار جدی اعلام نکرده و به آن نپرداخته اما نیاز بود که هشدار توسط دستگاه های ذیربط داده می شد؛ چراکه تعدادی از مردم و شهروندان در آن بازه در شهر تهران تردد کردند. دانستن این مطلب حق مردم بوده که مردم با آگاهی از خانه شان بیرون بروند یا ماسک با خود ببرند و یا از سفرهای غیرضروری اجتناب می کردند. این عدم اطلاع رسانی ضعفی است که صورت گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • رهبر انقلاب اسلامی در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور تبیین کردند:

      اقتصادنیوز: رهبر انقلاب علت متفاوت بودن اهمیت آموزش‌وپرورش با دیگر دستگاه‌ها را تربیت منابع انسانی برشمردند و گفتند:…

    کارگزاری مفید