چگونه فرماندهان پوتین سر ارتش را از تن جدا کردند؟

ارتش روسیه در اغما؛ جدال میان فرماندهان ارشد

کدخبر: ۵۸۶۰۲۶
اقتصادنیوز: بعد از کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد روس، مواضع دیگر ژنرال ها اختلاف های حاکم بر ساختار وزارت دفاع اوکراین را عریان تر کرد.
ارتش روسیه در اغما؛ جدال میان فرماندهان ارشد

به گزارش اقتصادنیوز ، فرماندهی روسیه در جنوب اوکراین به واسطه کمبودها و تلفات بالایی که متحمل شده، درگیر نارضایتی هایی جدی است.اوایل سه‌شنبه، یک موشک اوکراینی به هتلی در شهر ساحلی بردیانسک که توسط ارتش روسیه تصرف شده بود، اصابت کرد و به واسطه‌ اش ژنرال اولگ تسوکوف، معاون فرمانده ناحیه نظامی جنوبی و یکی از چهره های کلیدی ارتش روسیه کشته شد؛ گفته می شود او یکی از ده فرمانده ارشد روس است که در جریان جنگ اوکراین جانش را از دست داد.اواخر چهارشنبه، سرلشکر ایوان پوپوف یک پیام صوتی چهار دقیقه منتشر کرد و به واسطه اش از خیانت های رهبران نظامی روس و کمبودها و نارسایی های حاکم بر ساختار نظامی این کشور گفت؛موضع گیری که نشان از خشم نهفته در ارتش روسیه دارد.

سر ارتش از تن جدا شده است؟

پیام پویوف نشان از کاستی‌های عمده در وزارت دفاع روسیه دارد، شرایطی که برای اوکراینی ها جهت حملات بیشتر فرصت ساز شده است.پوپوف در همان پیام صوتی سوالاتی را در مورد چرایی عدم شلیک موشک های ضد هوایی، عدم وجود ایستگاه های شناسایی توپخانه ای و کشته و زخمی شدن دسته جمعی نظامیان روس در جریان حملات توپخانه ای اوکراین مطرح کرد؛ مسائلی که این فرمانده ارشد با اشاره بدان ها ارتش این کشور را به چالش کشید.

براساس گزارش منتشر شده توسط موسسه مطالعات جنگ، شکایات پوپوف ممکن است چالش اصلی روس ها را عریان کند. این که آنها فاقد ذخایر عملیاتی هستند و خطوط شکننده دارند. اما موضع گیری و مخالفت خوانی های پوپوف بدین جا ختم نشد. او والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه را به شدت به چالش کشید  و گفت نیروهای مسلح اوکراین نتوانستند ارتش ما را از جلو بشکنند، اما فرمانده ارشدمان از پشت به ما ضربه زد و در سخت ترین و پرتنش ترین لحظه ها، خائنانه و شرورانه سر ارتش را از تن جدا کرد.او همچنین سرگئی شویگو، وزیر دفاع را در فهرست خود گنجاند و تاکید کرد: ظاهرا فرماندهان ارشد خطر را احساس کردند و به سرعت و در طول یک روز از وزیر دفاع خواستند تا به طریقی از شر من خلاص شود.

photo_2023-07-14_15-28-00

ارتش روسیه در آستانه خطری بالقوه

به نوشته خبرگزاری سی ان ان، وبلاگ نویسان نظامی روس پیشنهاد کرده اند که تسوکوف و پوپوف هر دو سربازانی توانا بودند که الهام بخش وفاداری میان مردان خود بودند. به نظر می رسد تسوکوف، 51 ساله، یک ستاره در حال ظهور در ارتش روسیه بوده است. در سال 2021 او در مراسمی در کرملین با حضور پوتین برای دانشجویان نظامی سخنرانی کرد. ریبار، وبلاگ نویس نظامی در یک تفسیر طولانی خاطرنشان کرد که پوپوف از حمایت عظیم پرسنل برخوردار است: جنگجویان در خط مقدم از اخبار مربوط به اخراج این ژنرال صادق  و ساده شان در موضع ضعف قرار گرفته اند.آخرین اظهارات پوپوف در قامت فرمانده خطاب به سربازانش بود. او آنها را گلادیاتورهای محبوب و اعضای خانواده اش خطاب کرد و گفت که مفتخر است که کنارشان ایستاده و جنگیده.

ناظران بر این باورند که از دست دادن فرماندهانی که وفاداری شان ثابت شده تهدیدی بالقوه هولناک است آن هم در شرایطی که شورش واگنر در پایان ژوئن کارآیی و وفاداری چند شخصیت بلندپایه را که از آن زمان تاکنون دیده نشده اند، زیر سوال برد.همزمان با وقوع شورش، ژنرال اولگ سوروویکین، رئیس نیروهای هوافضای روسیه با ظاهری ژولیده در ویدئویی ظاهر شد و از یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر درخواست  کرد تا شورش خود را متوقف کند.سوروویکین همانی بود که پس از منصوب شدن به عنوان رئیس نیروهای روسی در اوکراین، عقب نشینی منظم از خرسون را در نوامبر گذشته سازماندهی کرد و برای انجام این کار مورد تحسین قرار گرفت.اما سپس در ژانویه کنار گذاشته شد واز زمان وقوع شورش واگنر دیگر دیده نشد. در میان گمانه زنی ها در مورد وضعیت او، آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاعی دومای دولتی روز چهارشنبه گفت که سوروویکین برای استراحت به مرخصی رفته و در دسترس نیست؛ این عبارات در میانه جنگی که خوب پیش نمی رود، مطرح شد. کرملین هم به سوال ها در باب سرنوشت سوروویکین پاسخی دقیق نداد.

photo_2023-07-14_15-29-22

جنگ در ساختار وزارت دفاع

به همین دلیل کارتاپولوف هدف پرسش های بیشتری در باره سرنوشت پوپوف قرار گرفت. از همین رو در موضع گیری تازه‌اش  انگار پیامی پنهان برای وزارت دفاع داشت و در گانال تلگرامی اش نوشت: مهمترین مهارت هر رئیسی توانایی دیدن مشکلات و شنیدن خواسته های زیردستانش است. بنابراین من فکر می کنم کسانی که قرار است این کار را بکنند شنیده اند، دیده اند و اقدام خواهند کرد.اولین بار نیست که شبح شکاف بر ساختار نظامی ارتش روسیه سایه افکنده؛ سلسله مراتبی که درتسویه حساب ها غوطه ور است.

ریبار، وبلاگ نویسانروس در این باره بر این باور است که سرنوشت پوپوف گویای عملیات شکار جادوگر است؛ عملیاتی که پس از شورش پریگوژین آغاز شد.یک رسانه غیر رسمی روز چهارشنبه گفت که جنگ در وزارت دفاع ادامه دارد. به ادعای او، این گراسیموف بود که خواستار برکناری پوپوف شد و او را به  باج خواهی از رهبری متهم کرد.این رسانه مدعی شد که پوپوف با اعتراض خود تهدید کرده بود که مستقیما پوتین را در جریان وضعیت حاکم قرار خواهد داد. پس از آن بود که گراسیموف او را از سمت خود برکنار کرد و به خط مقدم فرستاد.

photo_2023-07-14_15-28-32

روایت سریالی از رقابت های کشنده

در میان همه ابهامات و سردرگمی ها، وزارت دفاع هنوز ساکت است.دو روز پس از کشته شدن تسوکوف، خبری از پویوف نیست و هیچکس نمی داند کجا به سر می برد.همانطور که شایعات در مورد سوروویکین دهان به دهان می چرخید، گراسیموف به طور برجسته در یک کنفرانس تلفنی با معاون سوروویکین دیده شد: نمایشی از مسئول بودن و شاید اشاره ای به این که سوروویکین دیگر موضعی خصمانه نسبت به ارتش روسیه ندارد.دارا ماسیکو، کارشناس ارتش روسیه فعال در موسسه رند، بر این باور است که برجسته کردن شایعات مرتبط با وضعیت سوروویکین، به احتمال زیاد عمدی است.ماسیکو با انتشار توییتی با کنایه نوشت:همه چیز خوب است، من وزیر دفاع خوبی هستم.

رایبار وبلاگ نویس این موضوع را تکرار می کند و روز چهارشنبه نوشت: انکار این واقعیت که اکنون رهبری وزارت دفاع روسیه عمدتا بر اساس گزارش های مثبت استوار است، بسیار دشوار است.رایبار در ادامه تاکید دارد که درگیری بین پوپوف و گراسیموف عدم اتحاد میان نیروهای مسلح روسیه را برجسته می کند. به باورش دشمن قطعا از این موضوع سوء استفاده خواهد. کارشناسان غربی می‌گویند که علی‌رغم جنگ در اوکراین، فرهنگ رقابت‌های کوچک، که بخشی از آن ناشی از فساد بومی است، در وزارت دفاع و بسیاری از رده‌های نیروهای مسلح وجود دارد. همچنین روایت های سریالی از بی کفایتی و ظلم در میان فرماندهان ارشد وجود دارد.

عملیات ویژه نظامی بی رمق شده است

گروهی از ناظران بر این باورند که حماسه سورئال پریگوژین معادلات را در ساختار نظامی روسیه بر هم زده است؛ همانی که به همراه فرماندهان ارشدش جلسه سه ساعته با پوتین (که شورش را با خیانت برابر دانسته بود) برگزار کردند تا در مورد مسائل خود گفتگو کنند.

 طبیعتا چنین خبری ذهن را درگیر سیگنال های مختلط خواهد کرد.به باور این گروه در جریان جنگ اوکراین، از دست دادن فرماندهان توامند نشان از آن دارد که «عملیات نظامی ویژه» روسیه هر هفته بی اهمیت تر و بی نتیجه تر جلوه کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید