وضعیت بازارهای مالی در هفته اول خرداد

تثبیت نرخ سود در بازار باز

کدخبر: ۵۷۷۷۳۵
اقتصادنیوز: در هفته اخیر دو بازار مهم بانکی برگزار شده و نرخ سودها در این بازار مسیری قابل توجه را ثبت کردند. در مهم ترین آن ها داده ها و آمارهای بانکی نشان میدهد نرخ بهره بین بانکی برخلاف وضعیت هفته های قبل مسیر نزولی قابل توجهی را رقم زده است.
تثبیت نرخ سود در بازار باز

به گزارش اقتصادنیوز، هر هفته بانک مرکزی با رصد دو بازار مهم  بین بانکی سعی می کند تا وضعیت نقدینگی بانک ها را بهبود بخشد. این موضوع در راستای کنترل تورم بوده و از جهت نرخ سود بین بانکی بر شاخص مهم اقتصاد اثرگذار خواهد بود. 

در همین رابطه داده های آماری نشان می دهددر هفته اخیر، حجم تزریق پول در بازار باز در دومرحله به سطح بالایی رسیده اما نرخ سود در این معاملات همچنان ثابت مانده است.

روند ثابت نرخ سود در بازار باز 

در هفته اول خرداد ماه، بانک مرکزی در دو مرحله پول در بانک ها تزریق کرد. یکبار 90 همت و بار دیگر 58 هزار میلیارد تومان. در نهایت مجموع تزریق پول صورت گرفته در این بازار برابر با 148 همت بوده که تقریبا بالاترین سطح در معاملات هفتگی بازار باز به شمار می رود. 

این در حالی است که در مقابل نرخ سود رد بازار باز برابر با 23 درصد بوده و در هفته های متوالی تغییری را ثبت نکرده است. به عبارت دیگر در ده مرحله متوالی نرخ سود معاملات در این بازار ثابت بوده و تغییری نداشته است. این در حالی است که در بازار بین بانکی نرخ سود اندکی کاهش پیدا کرد.

نرخ سود

افت نرخ بهره بین بانکی در هفته اخیر

در بازار شبانه معاملات بانک ها برای برطرف کردن نیاز های نقدینگی در سررسید کوتاه مدت صورت می گیرد. نرخ سود موزون در این بازار همان نرخ بهره ایست که به صورت هفتگی از سوی بانک مرکزی منتشر می شود. در حالی که طبق امارها بانک مرکزی تزریق در این بازار را کاهش داده اما نرخ بهره بین بانکی روندی کاهشی را رقم زده است. این نرخ در هفته منتهی به 10 خرداد ماه برابر با 23.65 درصد بوده و از هفته قبل خود حدودا 0.1 واحد درصد کمتر شد. برخی معتقدند بالاتر رفتن معاملات در بازار باز می تواند یکی از عواملی باشد که با رشد تزریق پول در بانک ها، موجب کاهش تقاضا در بازار بین بانکی و در ادامه به کاهش نرخ بهره بین بانکی منجر شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید