امانوئل مکرون، ناتو را قربانی می کند؟

پیام دیدار صمیمانه مکرون و شی به آمریکا /فصل تازه در تاریخ!

کدخبر: ۵۶۶۳۶۷
«شی» در حالی که در اقامتگاه پدر ش با مکرون چای می نوشید گفت، بیشتر بمانید، خوش آمدید، اینجا زندگی کنید.اما این دیدار صمیمانه چه سیگنالی به آمریکاست؟
پیام دیدار صمیمانه مکرون و شی به آمریکا /فصل تازه در تاریخ!

به گزارش اقتصادنیوز، مکرون در گوانگ دونگ در جریان رایزنی اش با «شی» از چای معطری که نوشیدند تعریف کرد و همزمان توسعه اقتصادی چین را ستود.

رمزگشایی از قمار اروپا در مقابل چین /شاهین ها فعال شده اند!

رایزنی صمیمانه دو رهبر در پایان سفر سه روزه رئیس جمهوری فرانسه در استانی که زمانی محل اقامت رسمی پدر «شی» بود و بیانیه مشترکی که در آن بر مشارکت استراتژیک جهانی تاکید شده بود، قابل تامل بود.

3333333333333333

«نه» بلند به خواست واشنگتن

راجر کوهن در نیویورک تایمز نوشته فارغ از تعهدات دو کشور به توسعه نیروگاه های هسته ای غیر نظامی، گذار به اقتصادهای بدون کربن، فروش هواپیماهای ایرباس و ترویج صادرات گوشت، معنای این صمیمت هنوز مشخص نیست.

در شرایطی که روابط چین و آمریکا در انجماد قرار دارد، مکرون بر موضع مستقل اروپا تاکید داشت و هر دو رهبر دائما از دنیای چند قطبی گفتند، عبارتی که در تقابل با دنیایی قرار دارد که تحت رهبری آمریکا است.

پیام پذیرایی بی‌سابقه از مکرون با چای چینی!

به نوشته کوهن، دیدار مکرون و «شی» نه بلند به انفصال اقتصادی مورد تمایل ایالات متحده و اهرمی برای کاهش خطرهای امنیتی از طریق کنترل گسترده صادرات و تنظیم دوباره زنجیره تامین بود.

مهم تر از همه استقبال مکرون از مشارکت جهانی چین آن هم در شرایطی که واشنگتن و پکن رویاروی هم قرار دارند، فصل تازه ای از تاریخ قلمداد می شود. 

2222222222222222

مکرون ناتو را قربانی کرد؟

نهادهای تعریف شده در عرصه نظم نوین به یک شکل نخواهد نبود و متحدان آمریکا نیز به یک شکل بدان ها نگاه نمی کنند. به نظر می رسد که مکرون با توسل به عبارات کنایه آمیز درباب بازتعریف نظم بین المللی برای تحقق صلح و ثبات، به گونه ای این گزاره را القا کرد که جهان در آستانه تغییرات است.

بی دلیل نبود که مکرون چندین شرط تعریف شده در متن پیشنهادی چین جهت تحقق صلح در اوکراین را پذیرفت؛ پیشنهادی که ایالات متحده آن را رد کرده است.

یکی از این شروط نیاز به معماری امنیتی متعادل، موثر و پایدار اروپایی و نیاز به جلوگیری از تقابل بلوکی است که چینی ها ان را منعکس کننده ذهنیت جنگ سرد می دانند. از آنجایی که ساختار امنیتی اروپا در ناتو تعریف شده، پذیرفتن این شروط توسط مکرون بدین معنا است که رهبر کشور اروپایی به شکلی ضمنی اتحاد آتلانتیک را زیر سوال برده است.

شی با زلنسکی دیدار می کند؟

با این همه مکرون و اورسولا فون درلاین که هیچگاه در این سفر کنار هم دیده نشدند از «شی» تعهد گرفتند که با زلنسکی رایزنی داشته باشد. حال این که «شی» حقیقتا برای گفتگو با زلنسکی جدی است و چین می تواند در جنگ اوکراین نقش میانجی را ایفا کند، هنوز مشخص نیست بالاخص آن که «شی» ثابت کرده که استراتژی اصلی چین، تعریف ائتلاف ضد غربی در برابر امریکا است.

با این همه در این سفر مشخص شد که یکی دیگر از اولویت های «شی» جذب کشورهای اروپایی و شکاف فرااتلانتیکی است. اقتصاد چین به شدت اسیب دیده است. اگر هدف بازگشت به رشد 5 درصدی باشد «شی» باید تجارت با اروپایی ها را حفظ کرده و آن را افزایش دهد. از همین رو رهبر چین شریکی مشتاق برای مکرون قلمداد می شد.

444444444444444444444

اولویت های «شی»

چالش اصلی در این میان مسئله تایوان است؛ سرزمینی که چین آن را بخشی از سرزمین خود می داند. از همین رو مکرون در تلاش بود تا در این باره محتاط باشد.

او گفت که نمی تواند در این باره قضاوت کند. مکرون به نوعی نمی خواست واکنشی غیر از حد معمول نشان دهد هرچند در باب مهمان نوازی چینی ها بیش از حد معمول، خود را مشتاق نشان داد.

مکرون در پایان بر اصل چین واحد تاکید کرد و چند ساعت بعد از خروجش از از پکن، چین از رزمایش نظامی اش در اطراف تایوان خبر داد؛ مانوری در واکنش به سفر رهبر تایوان به آمریکا و دیدارش با کوین مک کارتی.

تعارفات کم سابقه به مکرون از سوی شی

این مانورها طبیعتا بحران حاکم بر روابط پکن و واشنگتن را تشدید می کند. با این همه روابط چین و فرانسه مقوله دیگری است، «شی» در حالی که در اقامتگاه پدر ش با مکرون چای می نوشید گفت، بیشتر بمانید، خوش آمدید، اینجا زندگی کنید.

این عبارات در حالی بیان شد که بعد از ماجرای بالن جاسوسی و لغو سفر آنتونی بلینکن به پکن، دیداری در سطوح بالا میان رهبران پکن و واشنگتن برگزار نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید