خیز اندک عرضه گوشت مرغ پس از کف پاییزی

مرغ گران می شود؟ /دورنمای منفی آمارها

کدخبر: ۵۴۳۳۴۳
اقتصادنیوز: در ابتدای پاییز عرضه گوشت مرغ به کمترین سطح خود از ابتدای 1400 رسید. این روند اما تداومی نداشته و در ماه بعد دوباره سیری صعودی پیدا کرد با این حال هنوز 11 درصد از سال قبل کمتر است. اتفاقی که به باور برخی می تواند به رشد تورم در این کالا دامن بزند.
مرغ گران می شود؟ /دورنمای منفی آمارها

به گزارش اقتصادنیوز ، روند عرضه گوشت طیور در کشتارگاه های کشور به سطح پایینی در پاییز امسال رسید. این رقم را مرکز آمار به صورت ماهانه منتشر می کند و بررسی داده ها در این حوزه تا مهر 1401 نشان از کمترین رکورد این بخش در دو سال گذشته بوده است.

رکوردزنی کمترین میزان  گوشت طیور در مهر 1401

طبق داده های مرکز آمار در خصوص وزن طیور مشاهده می شود در اولین ماه پاییزی 1401 تعداد لاشه های عرضه شده در کشتار گاه ها کمتر شده و وزن آن نیز برابر با 131 هزار و 900 تن بوده که از ابتدای سال 1400 تاکنون سابقه نداشته است. به بیان دیگر عرضه گوشت طیور در کشتارگاه ها به کف خود در بازه 19 ماهه رسیده که البته در آبان ماه دوباره کمی افزایش پیدا کرده است.

در همین خصوص داده های مرکز آمار از این شاخص در دومین ماه پاییزی امسال نشان می دهد این رقم رشدی 14 درصدی را نسبت به مهر ماه به دست آورده و اکنون برابر با 150 هزار و 600 تن به ثبت رسیده است. با این حال هنوز نسبت به سال قبل 11 درصد کمتر است.

این موضوع را به تفکیک شاخه های مختلف می توان بررسی کرده و مشاهده کرد در کدام بخش ها این کاهش محسوس تر بوده است؟

وزن بالای مرغ در افت عرضه گوشت طیور

به طور کلی مرکز آمار داده های وزن طیور را در هر ماه به تفکیک 5 بخش مهم و اصلی منتشر می کند. در این بخش ها مشاهده می شود که به عنوان مثال در سمت ماکیان (مرغ و خروس) وزن لاشه های قابل مصرف 11 درصد کمتر از سال قبل بوده و وزن قابل ملاحظه ای را در مقایسه با سایر بخش ها داشته است.

براساس داده های این مرکز، در آبان ماه 147 هزار و 813 تن گوشت مرغ و خروس در کشتار گاه ها  عرضه شده که نسبت به سال قبل خود درهمین موقع درحدود 17 هزار و 650 تن کمتر شده است.

در همین راستا، بلدرچین و بوقلمون نیز نسبت به آبان سال گذشته افت قابل توجهی را داشته اند که به ترتیب برابر با 52 درصد و 61 درصد رقم خورده است.

در مقابل اما عرضه گوشت شتر مرغ در کشتارگاه ها افزایشی 8 درصدی را در این مدت رقم زده و به همراه شاخه سایر انواع طیور (بخشی که به بررسی سایر شاخه های دیگر به جز مورد های گفته شده می پردازد) تنها بخش های افزایشی در خصوص عرضه گوشت طیور بوده که البته وزن جندانی را در کل ندارند.

به همین علت برخی تحلیل گران معتقدند با این که رشد اندکی در وزن لاشه ها رقم خورده اگر این مسیر فزاینده آغاز شده در نیمه پاییز تداوم نداشته و مقطعی باشد و در ادامه به مسیر کاهشی خود  تا مهر امسال برگردد می تواند سویی افزایشی بر تورم این دسته از کالاها داشته باشد. 

چرا که این عده معتقدند کاهش عرضه در بازار می تواند موجب افزایش در قیمت گوشت طیور و متعاقبا رشد قیمت مرغ شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید