نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 17 شهریور

دولت قیمت بنزین را افزایش دهد، مردم مشکلی ندارند

کدخبر: ۵۲۰۳۰۵
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
دولت قیمت بنزین را افزایش دهد، مردم مشکلی ندارند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 شهریور 1352؛ قیمت نفت در خلیج فارس یکجانبه افزایش می‌یابد

شیخ احمد زکی یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد که قرارداد تهران – یعنی پیمانی که حاکم بر قیمت‌های اعلام‌شده نفت در خلیج فارس به‌شمار می‌رود – مرده و یا در حال احتضار است و احتیاج بدان دارد که وسیعا مورد تجدیدنظر قرار گیرد. یمانی اعلام کرد: 5 کشور صاحب نفت خلیج فارس در صورتی که شرکت‌های نفتی خارجی حاضر نشوند در قرارداد تهران تجدیدنظر کنند ممکن است به طور یکجانبه افزایش قابل‌ملاحظه‌ای در قیمت‌های اعلام‌شده نفت خود ایجاد کنند.

5 کشور مورد اشاره یمانی عبارتند از عربستان سعودی، ایران، عراق، کویت و ابوظبی که همگی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به‌شمار می‌روند.

17 شهریور 1372؛ قیمت هیچ کالایی تا پایان برنامه اول افزایش نخواهد یافت

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: براساس آخرین تصمیمات شورای اقتصاد، پرونده افزایش قیمت‌ها تا پایان برنامه اول توسعه اقتصادی کشور بسته شده است و هیچ‌گونه افزایش قیمتی در این مدت از سوی این شورا پذیرفته نخواهد شد.

مسعود روغنی زنجانی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه فرآیند اصلاح و تغییر قیمت آن دسته از کالاها و خدماتی که قیمت آنها باید به تصویب شورای اقتصاد برسد تا پایان برنامه اول توسعه بسته شده است، گفت: اصلاح قیمت‌ها در چارچوب برنامه دوم توسعه که به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید، صورت می‌گیرد.

روغنی زنجانی در مورد مصوبه اخیر وزیران اقتصاد در زمینه افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی گفت: به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و تصویب شورای اقتصاد، قیمت بلیت پروازهای داخلی برای شرکت‌های هواپیمایی «هما» و «آلمان» به‌طور متوسط 20 درصد افزایش خواهد یافت.

وی در مورد افزایش قیمت بلیت پروازهای خارجی گفت: مبنای محاسبه قیمت بلیت پروازهای خارجی با نرخ شناور خواهد بود و مقرر شده است، تمام شرکت‌های داخلی و خارجی و هما در پروازهای بین المللی نرخ مصوبه «یاتا» را 45 درصد کاهش دهند و شرکت‌های داخلی از جمله هما، علاوه‌بر این کاهش، یک تخفیف 40 درصدی را برای عموم مردم و یک تخفیف 50 درصدی را برای جانبازان و خانواده‌های درجه اول آنان، بیمارانی که تاییدیه شورای عالی پزشکی را داشته باشند، استادان و دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور و خانواده‌های آنان در نظر خواهد گرفت رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تکذیب افزایش قیمت بنزین گفت: در جلسه اخیر شورای اقتصاد بحث و بررسی در مورد تغییر قیمت فرآورده‌های نفتی مطرح شد و با توجه به تاثیر اصلاح قیمت این فرآورده در سایر بخش‌ها و لزوم بررسی دقیق‌تر آن قرار شد که این تغییر و اصلاح قیمت در چارچوب برنامه پنج ساله دوم مورد بررسی قرار گیرد.

17 شهریور 1382؛ بانک مرکزی: کنترل بازار ارز را در اختیار داریم

نرخ ارز با تغییرات 2 درصدی بازار بی‌ثبات نشده است و بعید به‌نظر می‌رسد قیمت دلار تا پایان سال‌جاری به بیش از 900 تومان افزایش یابد.

یک مقام مسوول در بانک مرکزی علت افزایش نرخ دلار را افزایش نقدینگی در بازار دانست و تاکید کرد: بانک مرکزی همچنان کنترل بازار ارز را در اختیار دارد.

وی افزود: در چند هفته اخیر نرخ دلار، حداکثر 10، 15 تومان افزایش یافته بنابراین آنچنان شوک عظیمی به بازار ارز وارد نشده است.

این مقام مسوول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: چنانچه نرخ دلار بیش از اندازه افزایش یابد، بانک مرکزی می تواند از حوزه مدیریت وارد بازار شده و کنترل را دست گیرد، اما در حال حاضر بازار در شرایط بحرانی و نگران‌کننده قرار ندارد.

به اعتقاد وی، بانک مرکزی بازیگر اصلی بازار ارز کشور است و اگر قیمت دلار بیشتر از حد افزایش پیدا کند، می‌تواند کنترل را در اختیار خود گیرد.

واردات خودرو وارد مراحل اجرایی شد

مراحل اجرایی واردات خودرو در حال انجام است. محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی گفت: مذاکراتی در این خصوص با وزارت صنایع انجام شده و بر این اساس، تعرفه واردات خودرو با 170 درصد تا سقف 44 میلیون ریال تعیین شد به طوریکه به ازای هر 22 میلیون ریال افزایش قیمت، 10 درصد به تعرفه واردات اضافه خواهد شد.

وی افزود: اولویت واردات با شرکت‌هایی است که دارای نمایندگی و خدمات پس از فروش باشند و تاکنون در کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

گفتنی است چندی پیش خبری از وزیر بازرگانی نقل شد که براساس آن محافل خبری، منتفی شدن واردات خودرو را استنتاج کردند و همین تحلیل باعث واکنش مجلس، اتاق بازرگانی و برخی محافل خبری به لغو واردات خودرو شد.

17 شهریور 1392؛ ایران رکورددار تورم در بین 148 کشور

مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ایران بالاترین میزان تورم را در بین 148 کشور دنیا در سال 2012 داشته است.

در رده‌بندی مجمع جهانی اقتصاد نرخ تورم در ایران 30.6 درصد اعلام شده و به این ترتیب ایران دارای بالاترین میزان تورم در جهان اعلام شده است.

در این رده‌بندی تورم در دو کشور گرجستان و سوئیس منفی بوده و تورم در ژاپن نیز صفر اعلام شده است.

همچنین تورم در کشورهای بروئنی، اوکراین، امارات، نروژ و سوئد نیز زیر یک درصد اعلام شده است.

10 کشور ایران، اتیوپی، مالاوی، ونزوئلا،‌ تانزانیا، گینه، مغولستان، اوگاندا، سیرالئون و نیجریه نیز دارای بالاترین میزان تورم در جهان هستند.

دولت قیمت بنزین را افزایش دهد،  مردم مشکلی ندارند

غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه منعی برای اجرای بودجه 92 وجود ندارد، گفت: به نظرم دولت باید ان را اجرایی کند.

وی افزود: دولت اگر قانون را اجرا کند و قیمت حامل‌ها را افزایش دهد هیچ جای نگرانی وجود ندارد خصوصا قیمت بنزین جای اصلاح دارد. رشد مصرف بنزین خیلی بالا رفته و قاچاق هم افزایش یافته است. برای جلوگیری از رشد مصرف و قاچاق راهی جز اصلاح قیمت نیست و اگر انجام شود، درآمد موردنیاز هدفمندی تامین می‌شود و جلوی قاچاق هم گرفته می‌شود.

مصباحی‌مقدم درباره افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی و احتمال افزایش مشکلات معیشتی مردم گفت: مردم طی یکی دو سال اخیر مقدار مصرف بنزین را کاهش دادند، مشکلی هم برایشان پیش نیامد و خیلی خوب مدیریت می‌کنند.

تجربه نشان داده که اگر فضای روانی جامعه مثبت باشد این کار خیلی مشکل نیست.

سال اول که قیمت بنزین افزایش یافت، مگر این طور نبود که ذهنیت جامعه مثبت شود. قیمت بنزین 7 برابر شد، اما آیا واکنش مردم افزایش قیمت در سایر کالاها بود یا مگر تورم بالا رفت؟ نه. این اتفاقات نیفتاد. این مساله برای مردم توجیه‌پذیر بود چون مردم فکر می‌کردند که قیمت بنزین خیلی بی‌معنا و بی‌خود است و کمتر از قیمت آب خوردن شده است.

نابرابری شدید بین قیمت و قدرت خرید مسکن

براساس آمارهای منتشرشده در سال 85، مدت زمان انتظار برای تامین یک واحد مسکونی 75 متری برای دهک اول یعنی کم‌درآمدترین بین 110 تا 120 سال برآورد شده است.

همچنین زمان انتظار برای تامین یک واحد مسکونی 75 متری در سال 84 حدود 108 سال بوده است که این عدد در سال 85 به بیش از 110 سال افزایش یافت.

 

نرخ پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در تهران

محله

متراژ (مترمربع)

عمر بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

نارمک – میدان 89

61

یکساله

4.700.000

کلیم کاشانی

53

11

4.650.000

نازی‌آباد – احدی

64

5

2.800.000

حکیم غرب

56

5

4.300.000

امیرآباد شمالی

150

30

6.000.000

یوسف‌آباد

105

یکساله

6.900.000

وحیدیه

102

4

3.300.000

سهروردی-مهناز

103

نوساز

8.500.000

کامرانیه – آقایی

111

نوساز

13.000.000

شهرک غرب – دادمان

61

15

7.000.000

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید