نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 20 خرداد

بورس تهران از طریق بحرین سرمایه‌گذار خارجی جذب می‌کند

کدخبر: ۵۰۰۷۱۱
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
بورس تهران از طریق بحرین سرمایه‌گذار خارجی جذب می‌کند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 خرداد 1352؛ دولت آمریکا در بازار ارز دخالت نمی‌کند

جورج شولتز، وزیر خزانه‌داری آمریکا در پاریس اظهار کرد که انتخاب مقامات جدید کاخ سفید در بهبود وضع دلار که به دنبال رسوایی واترگیت تحت‌فشار سختی قرار گرفته است، بسیار موثر خواهد بود.

وی اضافه کرد: آمریکا به هیچ وجه قصد ندارد از طریق خرید انبوه دلارهایی که در اروپا عرضه می‌شود و یکی از علل اساسی کاهش سریع ارزش این پول است در بازارهای جهانی دخالت نماید. «ما همچنین خط مشی گذشته‌مان را ادامه می‌دهیم و تعهدی برای دخالت نداریم» ما قبلا علاقه خود را به ایجاد یک بازار منظم شناور پول‌ها تا به حال یک چنین بازاری بوده است.

شولتز به خبرنگاران گفت: در روزهای اخیر شما شاهد کاهش ارزش دلار بودید لیکن بعد خلاف آن به وقوع پیوست و از این رو تنزل اخیر ارزش دلار را نمی‌توان یک بحران دانست.

شولتز همچنین در مجمع بین‌المللی بانکداران جهان مرکب از 59 بانک آمریکا و 59 بانک از کشورهای دیگر جهان که برای بررسی سیستم پولی بین‌المللی در پاریس گرد آمده‌اند، اظهار کرد: هرچند که سیستم فعلی پولی جهان «دلار غیرقابل تبدیل به طلا و پول‌های شناور» می‌تواند پاسخگوی نیازهای جاری باشد؛ لیکن جهان به یک اصلاح بلندمدت پولی نیازمند است. اینک این مساله مطرح است که باید برای پیشبرد هدف‌های مشترک همگی کوشش کنیم تا نظم نوینی برقرار شود که بتواند جوابگوی احتیاجات ما در سال‌های آخر قرن حاضر باشد.

20 خرداد 1382؛ بورس تهران از طریق بحرین سرمایه‌گذار خارجی جذب می‌کند

هفته‌نامه «مید» خبر داد: «شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران» با پشتوانه‌ای به مبلغ 50 میلیون یورو در بحرین سرمایه‌گذاری کرده است تا برای اولین بار سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران را ممکن سازد.

این نشریه اقتصادی خاورمیانه که در لندن منتشر می‌شود، نوشت: تبلیغ در مورد این پشتوانه مالی در اوایل ماه ژوئن (ماه جاری میلادی) انجام می‌شود و هدف آن سرمایه‌گذاران خصوصی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در خلیج فارس و اروپا است که مایلند اعتبارات خود را گسترش دهند.

به نوشته مید این سرمایه بر روی سهام شرکت‌های بزرگ ساخت و ساز و بخش‌های پتروشیمی و داروسازی تمرکز می‌کنند و به جذب سرمایه سازمان‌های تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی نیز می‌پردازد.

مید نوشت: بانک صادرات ایران متصدی این سرمایه است که توسط شرکت‌های «ای اف جی هرمس» و «نورتون رز» مستقر در قاهره مدیریت شده و وظیفه مشاوره حقوقی را نیز انجام می‌دهند.

این هفته‌نامه همچنین خبر داد: شرکت «ای اف جی هرمس» در حال ایجاد یک بانک اطلاعاتی درباره شرکت‌های ایرانی است و در قاهره به آموزش تحلیلگرانی برای «شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران» خواهند پرداخت  تا بعدا آنها را در دفتری که قرار است در تهران گشوده شود، به کار گیرد.

20 خرداد 1392؛ اثر ضعیف مسکن مهر در رشد اقتصادی

 تحلیل عملکرد بانک‌ها در تامین مالی بخش مسکن نشان می‌دهد با وجود رشد اعتبارات پرداختی به طرح مسکن مهر سهم این طرح در رشد بخشی و رشد اقتصادی روند نزولی داشته است.

درواقع تسهیلات‌دهی به مسکن مهر و اثر اقتصادی آن در دو مدار کاملا مخالف حرکت کرده است.

یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت که در سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از تسهیلات شبکه بانک‌های کشور به آن اختصاص یافته، طرح «مسکن مهر» بوده که به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی دولت فعلی از آن یاد می‌شود.

آمارهای فعلی نشان می‌دهد بازدهی تسهیلاتی که در «مسکن مهر» به کار رفته از میانگین بازدهی تسهیلات دو گروه مسکن و ساختمان و ساختمان پایین‌تر بوده است.

مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی در همایش سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی در این خصوص اظهار کرد: «اجرای طرح‌هایی با اهداف رفاهی-اجتماعی مانند طرح مسکن مهر و بنگاه‌های کوچک زودبازده اگرچه از سیاست‌های اولویت‌دار دولت بوده، ولی با اتکا بر منابع بانک‌ها صورت گرفته و امکان سرمایه‌گذاری‌ها با سودآوری بالاتر را از بانک‌ها سلب کرده است.»

اکرمی این مساله را از «عوامل گسترش ناکارآمدی و بهره‌وری پایین عامل سرمایه در سال‌های اخیر» دانسته است.

با وجود اعتبارات و حمایت‌های چشمگیر صورت گرفته برای اجرای طرح مسکن مهر، آمارها حاکی از این است که مسکن مهر، سهم ضعیف‌تری در رشد گروه مسکن در مقایسه با سهم دیگر اجرای این گروه داشته است.

طبق آمارها در حالی که در سال 89 حدود 40 درصد اعتبارات حوزه مسکن و ساختمان در اختیار طرح مسکن مهر بود تنها 31.5 درصد از کل رشد بخش مسکن و ساختمان از ناحیه طرح مسکن مهر بوده و این طرح بازدهی ضعیف‌تری در استفاده از تسهیلات در مقایسه با دیگر اجزای گروه مسکن و ساختمان داشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید