نرخ سود وام مسکن رکورد 1401 را شکست

ثبات نرخ سود در بازار های مالی هفته سوم اردیبهشت

کدخبر: ۴۹۵۰۶۷
اقتصادنیوز: نرخ سود در بازار بین بانکی در هفته سوم اردیبهشت ماه سال جاری روندی ثابت را پیموده و تغییرات زیادی را به همراه نداشته است. این در حالی است که نرخ سود وام مسکن به اوج خود در سال 1401 رسیده است.
ثبات نرخ سود در بازار های مالی هفته سوم اردیبهشت

به گزارش اقتصادنیوز ، نرخ سود ها در بازار های مالی تغییرات جالب توجهی را از خود برجای گذاشت. در بازار وام مسکن روند قیمت اوراق موجب شد تا نرخ سود نیز روندی صعودی پیدا کرده و در مرز 25 درصد قرار بگیرد. در کناراین بازار، روند نرخ سود در بازار بین بانکی مسیری ثابت را در هفته سوم اردیببهشت پیموده است.

در همین راستا 4 بازار مالی در هفته سوم در حوزه نرخ سود مورد بررسی قرار می گیرد.

ثبات روند نرخ سود در بازار ثانویه

برخی از اقتصاد دانان نرخ سود در بازار ثانویه را دارای اهمیت بالایی می دانند. در این بازار اوراق خریداری شده دربازار اولیه حراج و... میان معامله گران داد و ستد می شود که هر کدام از آن ها با توجه به تاریخ سررسیدشان نرخ سود مشخصی را دارند. این نرخ ها در هر هفته به تناسب معاملات در بازار تغییر میکند. در همین راستا در هفته سوم اردیبهشت ماه سال جاری، نرخ سود اوراق با تاریخ سررسید بک ساله تا سه ساله تقریبا باوجود نوسانات کوتاه مدت تغییری را ثبت نکرد.

طبق آمارها، نرخ سود اوراق یکساله در سطح 22 درصد قرار داشته و این نرخ در اوراق دوتا سه ساله در کانال 23 درصد بسته شد.

تداوم روند ثبات نرخ سود بازار باز تا هفته سوم اردیبهشت

اوراقی که بانک ها در بازارهای مختلف خریداری کرده اند در بازار باز می تواند داد و ستد شده و در این بازار با فروش آن ها به بانک مرکزی با تاریخ سررسید میان مدت (غالبا 7 روزه) از این نهاد استقراض نقدینگی کنند. بانک مرکزی نیز با تشخیص خود مبنی بر کنترل نرخ سود بین بانکی و وضعیت نقدینگی بانک ها با هر میزان به صلاحدید خود موافقت خواهد کرد.

این استقراض دربازار باز همراه با تاریخ سررسید و نرخ سود مشخصی است که بانک مرکزی آن را تعیین می کند.

این نرخ در هفته های متوالی در سه ماه اخیر همچنان در مرز 19 درصد باقی مانده است.

طبق آمارها از نیمه بهمن 1400 تاکنون تغییری در نرخ سود بازار باز رخ نداده و این متغیر در سطح 19 درصد ثابت بوده است.

نرخ سود

ثبات نرخ سود بین بانکی در هفته سوم اردیبهشت

در کنار بازار باز، بانک ها می توانند در بازار شبانه نیز اقدام به قرض پول از یکدیگر کنند. در این بازار نرخ سود بین بانکی در بازه 14 تا 22 درصد نوسان می کند که این مرز را بانک مرکزی تعیین می کند. نرخ سود بین بانکی در این بازار در هفته سوم معادل با 20.45 درصد محاسبه شده که در مقایسه با هفته قبل تغییرات چندانی نداشته است.

نرخ سود وام مسکن رکورد زد

در کنار بازارهای مالی وام مسکن نیز متناسب با قیمت روزانه اوراق، نرخ سودی مشخص خواهد داشت. در این بازار متقاضیان وام از بانک مسکن اقدام به خرید اوراق کرده که به صورت روزانه در این بازار کشف می شود.

با تغییرات هزینه اوراق تسه در بازار وام مسکن نرخ سود واقعی نیز در این بازار تغییر می کند. درهمین رابطه با توجه به کاهش تقاضای اوراق در خرید و فروش آن، هزینه وام مسکن در روزهای ابتدایی سال 1401 کاهش پیدا کرده وروندی نزولی پیدا کرد. در ادامه اما با موج دوباره تقاضا هزینه وام مسکن صعودی شده و به سطح بالایی برای مجردین و متاهلین رسید. این هزینه در روز 21 اردیبهشت 1401 در سطح 124 هزار تومان قرار داشته که نرخ سود آن به فراتر از مرز 25 درصد رسیده است. سطحی که در سال 1401 بی سابقه بوده است.

نرخ سود

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید