بررسی تجمیع بودجه حمایتی نهادهای فرهنگی هنر پایتخت

بودجه قجری برای حمایت از فعالیت‌ های هنری شهرداری تهران!

کدخبر: ۴۹۲۵۹۲
اقتصادنیوز: شهرداری تهران امسال بودجه حمایتی از نهادهای فرهنگی هنری را تجمیع کرده و یک عدد کلی در بودجه برای آن در نظر گرفته است آنان که بودجه را می شناسند می گویند این گونه تغییرات بدون برنامه و پشتیبان در فرایندهای بودجه عقبگرد به حساب می‌آید و به سبک و سیاق دوره قاجاراست که هنوز دولت مدرن شکل نگرفته بود و در آن بودجه به سبک صلاح دید مسئولان تخصیص پیدا می‌کرد.
بودجه قجری برای حمایت از فعالیت‌ های هنری شهرداری تهران!

به گزارش اقتصادنیوز نهادهای فرهنگی و هنری از حذف سهم اعتبارات حمایتی خود از بودجه سالیانه شهرداری گلایه مند هستند . اما مدیران شهری می گویند این بودجه حذف نشده است بلکه تجمیع شده است . علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص گلایه برخی از مجموعه‌های فرهنگی مانند خانه تئاتر و خانه هنرمندان از لایحه بودجه 1401 شهرداری تهران گفته است برای تخصیص بودجه برخی مجموعه‌های فرهنگی پیگیری‌های لازم را انجام دادیم که خانه تئاتر، مجموعه هنرمندان پیشکسوت و خانه هنرمندان از جمله مجموعه‌هایی بود که پیگیر اختصاص کمک‌های لازم به آنها بودیم.

وی ادامه داد: در مصوبه بودجه 1401 یک اعتبار عمومی برای مجموعه‌های فرهنگی و هنری دیده شده است که اینگونه دست بازتر است تا این اعتبارات فقط مختص یک مجموعه نباشد و بتوانیم از مجموعه‌های فرهنگی و هنری بیشتری حمایت کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران یادآور شد: برخی از این مجموعه‌های فرهنگی و هنری شناخته شده و مهم هستند از جمله خانه هنرمندان که باید با تدبیر بیشتری نسبت به حمایت از این مجموعه‌ها اقدام کنیم و در جدول بودجه‌ای کمک دفتر شهردار دیده شوند. خانه هنرمندان به دلیل اینکه زیر مجموعه شهرداری تهران است حتما پیگیر اختصاص اعتبارات به این مجموعه خواهیم بود.

 تجمعی ردیف های حمایتی از مجموعه های فرهنگی درحالی است که یکی از دلایلی که هر دستگاه و نهاد دارای ردیف بودجه می‌شود شفافیت در پرداخت ها و ارزیابی عملکرد هاست وقتی بودجه‌های حمایتی تجمیع می‌شود قابل ارزیابی و ردیابی آن نیز  کاهش پیدا کرده و حتینگاه و سلیقه فردی افراد نیز می تواند در  تخصیص ها دخالت داده شود، در صورتیکه ردیف‌های مستقل از میزان اعمال سلیقه‌ کاسته و حمایت ها مشخص است و دستگاه مجری هم می توان در برابر تخصیص بودجه دفاع کند.

شهرداری تهران امسال بودجه حمایتی از نهادهای فرهنگی هنری را تجمیع کرده و یک عدد کلی در بودجه برای آن در نظر گرفته است آنان که بودجه را می شناسند می گویند این گونه تغییرات بدون برنامه و پشتیبان در فرایندهای بودجه عقبگرد به حساب می‌آید و به سبک و سیاق دوره قاجاراست که  هنوز دولت مدرن شکل نگرفته بود و در آن بودجه به  سبک صلاح دید ی تخصیص پیدا می‌کرد.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اما معتقد است تصمیم جدید شورای شهر در جهت شفافیت بیشترو کاهش اعمال سلیقه است . او گفته است  در مواردی به مجموعه‌هایی باید کمک می‌شد که این کمک صورت نمی‌گرفت. شهرداری در بودجه ۱۴۰۱ تصمیم گرفت به جای اینکه کدپروژه‌های متعددی بابت کمک به بخش‌های مختلف تعریف کند اعتبارات را در قالب چهار ردیف مشخص و تجمیع شده اختصاص دهد.

وی ادامه داد: شهرداری بودجه را در چهار ردیف شامل کمک به انجمن‌ها و اقلیت‌ها، کمک به مؤسسات، انجمن‌ها و خیریه‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی، مراکز فرهنگی، هنری و سینمایی به شورا ارائه داد.

شورا برای نظم‌بخشی به بودجه، جلوگیری از سلیقه‌ای عمل کردن و نظارت‌پذیر کردن این کمک‌ها در بند هشتم تبصره ۲۱ بودجه ۱۴۰۱ تکلیفی را برای شهرداری مشخص کرد که دستورالعمل نحوه اجرا و چگونگی اختصاص این کمک‌ها را برای تصویب در کمیسیون برنامه و بودجه به شورا ارائه دهد.

آخوندی در ادامه یادآور شد: قرار بر این شد که پس از تعیین این دستورالعمل و تصویب آن کمک‌ها اختصاص یابد و هیچ کمکی به این مراکز و موسسات حذف نشده است. در گذشته به نام و تک به تک بود و حالا در قالب چهار ردیف مشخص و تجمیع شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پس از تحویل و تصویب دستورالعمل، کمک‌ها در طول سال به مراکز همچون سال‌های قبل انجام خواهد شد، گفت: حسن این تغییرات این است که هم از سلیقه‌ای عمل کردن جلوگیری خواهد شد، هم کمک‌ها هدفمند و نظام‌مند خواهد بود و هم خاصیت نظارت‌پذیری از سوی شورا را خواهد داشت.

وی تأکید کرد: این نکته که در فضای مجازی مبنی بر حذف کمک‌ها به خانه هنرمندان در بودجه مطرح شده است، به هیچ عنوان درست نیست.آخوندی در خصوص دیگر موضوع مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر از بین رفتن شفافیت در کمک‌ها به مراکز اظهار کرد: نظارت‌ کردن شورا بر این اقدام عین شفافیت است.

بهروز شیخ رودی معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم در گفت‌وگو با اکوایران معتقد است اگر هدف شفافیت در بودجه باشد باید ردیف های ریزترشود تا قابلیت ردگیری داشته باشد . 

وی ادامه داد :چگونه است کمک به انجمن ورزشی رزم سلطان یا امور مساجد استان خراسان در بودجه امسال ردیف دارد اما ردیف های بودجه ای کمک به مجموعه های فرهنگی با نام مثل خانه هنرمندان یا انجمن های هنری مشخص ومعین حذف  و در یک ردیف عمومی ادغام می شود،این رویه با شفافیت مورد ادعای اعضای شورای ششم در تضاد است و این نگرانی را ایجاد می کند که در پشت این تصمیم ها  اختصاص سلیقه ای، غیر شفاف و گعده ای منابع عمومی شهروندان رخ دهد. ظاهراً شهروندان تهرانی نامحرم هستند و نباید بدانند منابع مالی که در قالب عوارض و بهای خدمات  به شهرداری تهران پرداخت می کنند به چه مجموعه هایی کمک می شود و اعضای شورا خواسته اند با این طریق هزینه پاسخگویی و مطالبه گری در اعمال کمک به برخی موسسات فرهنگی،هنری و مذهبی خاص را برای شورا به صفر برسانند، حال آنکه مقایسه بودجه سال ۱۴۰۱ با هشت ردیف اعتباری کلی کمک به موسسات فرهنگی، هنری، مذهبی، قرآنی و... با آنچه در سال ۱۴۰۰ به تصویب شورای پنجم رسیده است می تواند روشنگر شفاف نحوه تصمیم گیری دو شورای مختلف در کمک به موسسات فرهنگی و هنری از جیب مردم تهران باشد.

باید منتظر ماند ودید شیوه سال‌های پیش در تخصیص بودجه کارایی بیشتری را دارا است یا روش جدید علیرضا زاکانی و شورای شهر ششم در تجمیع بودجه‌؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید