پیش بینی بورس تهران

گمانه‌زنی درباره رفتار بورس بازان در هفته اول اسفند

کدخبر: ۴۷۷۰۹۴
اقتصادنیوز: معاملات بورس تهران در نخستین هفته اسفندماه 1400 ، ممکن است که الگوی رفتاری هفته قبل را تکرار کند.
گمانه‌زنی درباره رفتار بورس بازان در هفته اول اسفند

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات بازار سهام درآخرین هفته بهمن ماه 1400 یکی از کم نوسان ترین هفته ها را در سال جاری پشت سر گذاشت. شاخص ها اگر چه در پایان هفته بازدهی منفی داشتند اما تغییرات زیر 0.3 درصد دنبال و همین باعث شد این تعبیر شکل گیرد که شاخص های بورس درجا زدند.

تفسیر شاخص های عملکردی در بورس و فرابورس

شاخص های عملکردی بازار سهام هم نشان دادند بخش عمده ای از بورس بازان در موقعیت انتظار قرار داشتند. رفتار حقیقی ها نشان داد که از شدت خروج پول ها کاسته شد اما همچنان با تداوم تردیدها، فعلا برخی همچنان استراتژی را در خروج پولهایشان از بازار سهام جستجو میکنند.

شاخص کل بورس که نمایانگر نمادها و سهام بزرگ بود، هم در هفته ای که سپری شد در نوسان محدودی دنبال شد. شاخص کل هم وزن بورس نیز که نمایانگر نماد و سهام کوچکتر بود، در نوسان محدودی دنبال شد.

بدین ترتیب هم بزرگترها و هم کوچکترهای بورس در دامنه بسیار محدودی حرکت کردند. سرانه معاملاتی در بازار سهام نشان میدهد هم موقعیت فروشندگان و هم موقعیت خریداران در هفته ای که سپری شد در شرایط نسبتا برابری قرار داشت.

الگوی رفتاری بورس بازان در هفته نخست اسفند

با توجه به تفسیر و تعبیر شرایط موجود، به نظر میرسد در هفته پیش رو، بازار سهام با همان الگوی رفتاری قبل پیگیری و دنبال شود؛ در این وضعیت، بیشتر بورس بازان منتظر این هستند که چه اتفاقی در وین می‌افتد و احیای برجام بالاخره روی میدهد یا خیر؟

بیشتر نشانه ها و سیگنال های ارسالی از سوی امریکا، روسیه، اروپا و حتی ایران نشان می دهد حرکت به سوی یک توافق در وین در حال انجام است اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده است. در صورت تصمیمات سیاسی پایتخت ها چه بسا بعد از کنفرانس مونیخ (از امروز شروع شد و تا سه روز دیگر ادامه دارد) یا روزهای آینده رسیدن به یک توافق ممکن باشد، هر چند که روسیه احتمال رسیدن به توافق را احتمالا در ماه بعد میلادی اعلام کرده است.

رفتار بورس بازان در روزهای گذشته نشان میدهد شاخص کل بورس در نقطه کنونی (1.283 میلیون واحد) همچنان با زورآزمایی نسبتا برابر فروشندگان و خریداران روبه روست. هم فروشندگان چندان توانی ندارند که شاخص کل بورس را به زیر 1.2 میلیون واحد بکشانند و هم خریداران به دلیل انتظارات و تردیدهای موجود در بازار نمیتوانند شاخص را در کانال 1.3 میلیون واحد نگه دارند.

بورس منتظر اتفاقات روزهای آینده در وین

البته با نوسان روبه پایین در بازار ارز به نظر می رسد که سهم های دلاری و صادرات محور سیگنال های منفی دریافت کنند. پیامدهای این امر  در بازار می تواند در روزهای آینده خود را نشان دهد. هر چند که دورنمای مثبت از احتمال به توافق رسیدن در وین می‌تواند سرمایه گذاران را نسبت به بهبود وضعیت بنگاه ها و کاهش فشارهای ناشی از تحریم به اقتصاد ایران امیدوار کند.

در مختصات فعلی برای هفته پیش رو احتمال میرود در روزهای ابتدایی هفته همچنان شاخص با دامنه نوسان محدود دنبال شود. به دلیل فاصله اندک میان توان فروشندگان و خریداران، احتمال اینکه بازار یک مسیر نزولی یا مسیر صعودی با شتاب را دنبال کند، بسیار اندک است.

در صورت ارسال سیگنال های مثبت از وین ممکن است بازار هم واکنش نشان دهد که میتواند نوسان قیمت ها را از شرایط محدود خارج کند. با این وصف باید منتظر ماند چه اتفاقی در روزهای آینده خواهد افتاد. 

  • سناریت
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید