خلاصه عملکرد بازار سهام 13 آذر 1400

بورس اسیر تردید خریداران/ شاخص در مسیر نزولی

کدخبر: ۴۵۹۲۰۳
اقتصادنیوز: در روز نخست در هفته جاری، بازار سهام اسیر تردید خریداران و فشار فروشندگان بودند.
بورس اسیر تردید خریداران/ شاخص در مسیر نزولی

به گزارش اقتصادنیوز ، شاخص ها در بازار سهام در همان ابتدای هفته با گرفتن سیگنال های منفی دوباره در خط سرخ قرار گرفت؛ بدین ترتیب شاخص کل با افت 5.3 هزار واحدی در نقطه 1334.7 میلیون ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 4.6 هزار واحدی در نقطه 362.9 میلیون واحد ایستاد. ارزش کل معاملات بازار سهام البته 4.4 هزار میلیارد تومان برآورد شد که سهم معاملات خرد سهام 2.9 هزار میلیارد تومان بود. امروز ارزش معاملات خرد سهام، زیر 3 همت قرار گرفت که در 6 ماه اخیر بی سابقه بود.

تراز پول حقیقی ها امروز منفی ارزیابی شد؛ بدین ترتیب 380.2 میلیارد تومان پول از بازار سهام و 115.9 میلیارد تومان از صندوق‌‌های با درآمد ثابت خارج شد. سرانه معامله حقیقی ها هم به نفع فروشندگان بود؛ سرانه خرید حقیقی ها 11.8 میلیارد تومان و سرانه فروش حقیقی ها 15.6 میلیارد تومان برآورد شد.

بیشترین خروج پول حقیقی ها هم از بپاس با 33.1 میلیارد تومان به ثبت رسید. فسبزورا و شستا هر یک با 15.8 میلیارد تومان، خبهمن با 13.1 میلیارد تومان و میدکو با 11 میلیارد تومان نیز با بیشترین خروج پول حقیقی ها دنبال شدند. البته حقیقی ها 10.2 میلیارد تومان پول به شفا وارد کردند. توسن با 9.2 میلیارد تومان، شفن با 8.7 میلیارد تومان، کاوه با 8.1 میلیار تومان و شپنا با 6.2 میلیارد تومان بیشترین پول‌هایی بود که حقیقی ها به بازار سهام وارد کردند.

حقوقی ها در نمادهای بانکی (وسینا و وپارس)، پترول، ملت و شستا بیشترین موقعیت خرید ایجاد کردند. حقوقی ها البته برای رانفور در موقعیت فروشنده قرار گرفتند.

ارزش صف های خرید هم از 464.7 میلیارد تومان در ابتدای معاملات به 59 میلیارد تومان در پایان معاملات تقلیل یافت. این در حالی بود ارزش صف های فروش از 505.8 میلیارد تومان در ابتدای معاملات به 886.6 میلیارد تومان در پایان معاملات رسید. تعداد نمادهای دارای صف فروش نزدیک 9 برابر نمادهای دارای صف خرید بود تا نشان دهد بازار در سمت عرضه همچنان توان بالایی برای اثرگذاری دارد. شکاف بالای میان صف های خرید و صف های فروش از ابتدا تا انتهای معاملات در بازار امروز (بورس و فرابورس) مشهود بود.

کدام نمادها بیشترین بازدهی را داشتند؟

بیشترین بازدهی در بورس برای نماد کاذر با 4.95 درصد بود. بیشترین کاهش قیمت در بورس هم برای نماد ساربیل با 4.91 درصد بود. خودرویی ها (خبهمن و خگستر) بیشترین حجم معاملات امروز بورس را به خود اختصاص دادند. بیشترین کاهش ارزش بازار هم برای نمادهای بانکی (وبملت، وتجارت، وبصادر و وپاسار) و نماد اخابر بود که البته بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل هم داشتند.

بیشترین بازدهی در فرابورس هم برای سپیدار با 4.47 درصد بود. حسیر در فرابورس با 5 درصد بیشترین کاهش قیمت روبه رو بود. کرمان همچنان در صدر پرحجم‌ترین معاملات فرابورس بود. بیشترین کاهش ارزش بازار در فرابورس برای نمادهای کگهر، فرابورس، ذوب، فجهان و وملل بود. بیشترین نسبت حجم به شناوری در بازار سهام هم برای توسن با 10.8 درصد بود.

  • سناریت
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید