بودجه 1400 پایتخت کوچک شد

پروژه‌های صدرنشین در لیست ریاضت‌اقتصادی زاکانی

کدخبر: ۴۵۷۵۴۴
اقتصادنیوز :‌شهرداری تهران برای این که کسری بودجه اش را کاهش دهد سقف بودجه تهران را پایین آورده است و این اقدام ریاضتی می تواند کمک کند به تراز شدن منابع و مصارف شهرداری پایتخت . از منظر برخی از کارشناسان این تصمیم شهرداری حرکتی در راستای مدیریت هزینه ها می تواند باشد . اما در کنار این نگاه مثبت سوال مهم این است که بار ریاضت شهرداری بر دوش چه بخش هایی قرار می گیرد . نحوه توزیع نشان می دهد در بخش فرهنگی ،نهادهایی که عنوان مذهبی ندارند مانند خانه سینما و یا خانه موسیقی مشمول ریاضت شدند و اما ترویج فعالیت های مذهبی با افزایش رو به رو بوده است .
پروژه‌های صدرنشین در لیست ریاضت‌اقتصادی زاکانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازاکو ایران ، اصلاحیه بودجه 1400 شهرداری تهران به شورای شهر تهران ارائه شده است . فردا اعضای شورای شهر تهران درخصوص یک فوریت بررسی اصلاح بودجه تصمیم گیری می کنند . براساس پیشنهاد شهرداری تهران درآمد و منابع بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با کاهش ۱۲۹۷۷۹۴۰۶۸۳۰هزار ریال اصلاح شده و بدین ترتیب بودجه عمومی شهرداری تهران از حیث منابع تامین اعتبار شامل درآمدها واگذاری  دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی اعم از نقدی و غیر نقدی بالغ بر۳۵۹.۳۴۳۵۷۹۹۰هزار ریال می شود.مصارف بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران هم  با کاهش مبلغ ۱۲۹۷۹۹۴۰۶۸۳۰هزار ریال تحت عنوان کاهش مصارف بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران اصلاح شده و بدین ترتیب بودجه عمومی شهرداری تهران از حیث مصارف شامل هزینه ها و تملک دارایی های سرمایه ای و تملک دارایی‌های مالی بالغ بر ۳۵۹۰۳۴۳۵۷۹۹۰ هزار می شود.

بودجه رؤیایی 13 هزار میلیارد کم شد

 در زمان ارائه بودجه ۱۴۰۰ بسیاری از اعضای شورا نسبت به تحقق این بودجه تردید داشته و آن‌ را رویایی توصیف کرده بودند. به اعتقاد منتقدان بودجه پ‍یشنهادی شهرداری باید میزان تحقق بودجه سال ۹۹ بررسی و سپس بودجه سال ۱۴۰۰ پیشنهاد می‌شد. تاکید اعضا بر شفاف و تحقق پذیر بودن بودجه پیشنهادی بود و برخی از ردیف‌های آن از جمله تکالیف دولت در حوزه حمل و نقل و یا عوارض شهرسازی با وجود کرونا و رکود در بخش ساخت و ساز را موانع تحقق این بودجه عنوان می‌کردند، فردا هفت آذر اصلاحیه بودجه‌ای که از سوی مدیریت شهری پنجم تصویب شده بود در دوره ششم مورد اصلاح قرار می‌گیرد و حدود ۱۳ هزار میلیارد کاهش خواهد یافت. اما هدف این ریاضت بودجه ای کدام ردیف هاست . بررسی ها نشان می دهد در بخش فرهنگی شهرداری تهران براساس نزدیکی و دوری نگاه ها به مدیریت شهری شامل پیشنهاد تعدیل اعتبارات شده اند  و از سویی این صرفه جویی شامل  برخی از فعالیت های فرهنگی که به نگاه مدیریت جدید شهری نزدیک تر هستند نشده بلکه افزایش اعتبار هم داشته اند .

 

کمک به خانه سینما و موسیقی نصف شد

کاهش قابل توجه کمک شهرداری به خانه سینما، خانه موسیقی، خانه تئاتر و موزه سینما، مجموعه تماشاخانه ایرانشهر، به خانه اندیشمندان علوم انسانی، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های آیت‌الله بهشتی، شورایاری‌ها، کمک رسانی به معلولان شهرداری تهران برخی از ردیف‌هایی هستند که تا ۵۰ درصد کاهش داشتند. اجرای برنامه‌های تهران ۱۴۰۰ و برگزاری مراسم‌های فرهنگی مانند شب یلدا در فرهنگسراها موضوعات دیگریست که در اصلاحیه بودجه تعدیل قابل توجهی داشتند.

 

کاهش خرید مخازن زباله در مناطق

در مناطق نیز سرفصل‌های مشخصی مورد تعدیل قرار گرفتند از جمله کاهش قابل توجه اعتبار برای خرید مخازن زباله یا ایمن‌سازی درمانگاه‌ها، تجهیز سامانه‌های اتوبوس‌های تندرو، اصلاح هندسی معابر، رنگ‌آمیزی و پاکسازی نماها، توسعه انرژی‌های نو، بهسازی پیاده‌روها و کاهش قابل توجه ساماندهی برخی از میدان‌ها مانند رازی و وحدت اسلامی در تعدیل هزینه‌ها کمک به احیای سینماهای لاله‌زار و کاخ جشنواره نیز بی‌بهره نبودند و بودجه عمرانی احداث پل باغ آیت‌الله هاشمی و پروژه محبوب پیروز حناچی یعنی پل سبز گیشا تا ۹۰ درصد کاهش داشتند.

 

کاهش 90 درصدی بودجه بازسازی خانه فروغ و خانه آیت الله طالقانی

در لیست تعدیل هزینه‌ها احداث سالن‌های ایزوله و تطهیر بهشت زهرا، اجرای طرح تفصیلی طرح جامع پسماند، توسعه قطب گردشگری و صنایع خلاق شهر تهران و تهیه و اجرای طرح‌های راهبردی آلودگی هوا و صدا به چشم می‌خورد. در ردیف‌های دیگر بازسازی خانه فروغ و مرمت احیای خانه آیت‌الله طالقانی نیز کاهش چشم‌گیری داشتند. همچنین کمک به آماده سازی خیابان ولیعصر برای ثبت میراث جهانی. اما در بخش‌هایی افزایش هزینه پیشنهاد شده است از جمله در حوزه معاونت اجتماعی، بودجه امور دینی، فرهنگ و قرآن و معارف اسلامی افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین برای جبران هزینه‌های راهبری و مدیریت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری نیز اعتبار در نظر گرفته شده است. بخش ساماندهی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی نیز افزایش اندکی داشته است.

  •  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید