در گفت‌وگوی اقتصادنیوز با سخنگوی شورای شهر تهران بررسی شد

جایگزینی دستیار ویژه به جای معاونان شهردار؟

کدخبر: ۴۵۰۴۸۱
اقتصادنیوز :‌سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص برخی انتصابات شهردار تهران توضیحاتی ارائه کرد. او در این گفت‎وگو از شخصیت داماد علیرضا زاکانی دفاع کرد و او را نابغه و نخبه دانست.
جایگزینی دستیار ویژه به جای معاونان شهردار؟

به گزارش اقتصادنیوز ،​ واکنش های اعتراض آمیز به انتصاب «حسین حیدری» داماد علیرضا زاکانی  در شهرداری تهران بعد از گذشت دو روز ادامه دارد . روز گذشته موجی از گلایه ها از سوی  فعالان سیاسی ، رسانه ای اصولگرا و اصلاح طلب منتشر شد که به شوخی و کنایه و یا یادآوری سخنان زاکانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری که اعلام کرده بود فامیل ها را سر کار نمی آورد به حضور دامادش به عنوان دستیاور ویژه شهردار درحوزه هوشمندسازی ، فن آوری های نوین و فن آوری های شهری اعتراض کرده بودند . برخی هم به بخشنامه اخیر شهرداری اشاره کرده که در آن تاکید شده بود به کارگیری نیرو در شهرداری حتی به رایگان ممنوع است .

اندکی پس از اعتراض ها  شهردار تهران  در توییتی نوشت :‌ جهت پاسخگویی خدمت عزیزان: آقای مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت و صرفاً از تجربه و دانش علمی ایشان در حوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم‌کرد. این امر غیرقانونی نبوده و این حکم صرفاً برای اشراف و نظارت دقیق بنده از طریق ایشان در این پروژه مهم صادر شده است.

برخی معتقدند مصوبه تعارض منافع استخدام های افتخاری را هم شامل می شود و کلمه به کارگیری را این گونه تفسیر می کنند که هیچ رابطه کاری میان بستگانی که در قانون تعریف شده است نباید وجود داشته باشد .

 علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران به حواشی انتصابات اخیر علیرضا زاکانی شهردار تهران از جمله داماد وی ومدیرعامل سازمان زیباسازی پاسخ داده است .

**شورای پنجم مصوبه ای درخصوص تعارض منافع در مدیران شهری داشت که براساس آن بستگان مدیران و اعضای شورای شهر مجوز به کارگیری بستگانشان را در شهرداری نداشتند. انتصاب داماد شهردار به عنوان دستیار ویژه و مشاور به نظر می‌آید برخلاف این مصوبه باشد؟

 شهردار باید خودش درباره این انتصاب توضیح بدهد، زیرا این اقدام از طرف شهرداری بوده است، البته توییتی را منتشر کردند و در آن توضیح دادند که دامادشان رابطه استخدامی با شهرداری ندارد و حقوق دریافت نمی‌کند.

**به نظر این استدلال قانع‌کننده نبوده چون همچنان موج انتقادها ادامه دارد...

اولا این اقدام را خودشان باید توضیح بدهند. بنده هم حتی ممکن است نقد داشته باشم و ممکن است توضیح ایشان برایم قانع‌کننده باشد و ممکن است نباشد. اما آن چیزی که مسلم است، این خودش حدی از شفافیت است که وقتی فردی را دارند به کار می‌گیرند و مورد اعتمادشان است، اعلام می‌کنند. در بعضی از مجموعه‌ها افرادی هستند که می‌توانند نسبت داشته باشند یا نه... نه‌تنها مشورت می‌دهند بلکه در انتصابات و تصمیم‌گیری‌ها هم دخیل هستند. در مجموعه‌های بزرگ و مهم هم این اتفاقات افتاده است. بعضی‌هایشان هم آدم‌های خوبی بودند ولی افراد، تشکیلات و آن سازمان نمی‌دانند تکلیف‌شان با این فرد چیست و او چه شرح وظایفی دارد و کجای ماجرا قرار دارد... اما در مورد این مثال و مصداق، مشخص است که ایشان قرار است در حوزه‌ هوشمندسازی و بحث‌های مربوط به IT، به آقای زاکانی مشورت بدهد. رابطه‌ استخدامی، پولی و حقوقی هم وجود ندارد. خب! این که بدون رویه روشن از یک فرد استفاده کنیم و بروند از کارکنان بپرسند و گزارش بگیرند و آدم‌ها تکلیف‌شان را ندانند، منطقی نیست...

نادعلی+شهرستانکی

** آیا رابطه‌ استخدامی نداشتن یا حقوق نگرفتن، توجیه مناسبی برای این انتخاب است؟ این چنین جایگاه‌ می‌تواند منشاء منفعت‌های زیادی باشد. وقتی که قانونگذار می‌گوید هیچ نیرویی به‌کار گرفته نشود، یک تفسیر آن هم این است که هیچ نوع به کارگیری حتی افتخاری هم نباشد، تا این جایگاه و قدرت سبب تعارض منافع نشود.

در بعضی‌ موقع‌ها این نقد را دارند. به نظر من به جهت حقوقی باید بررسی  صورت گیرد. من معتقدم اگر از جهت حقوقی چنین چیزی اثبات شود، تصمیم‌شان را باید عوض کنند. اگر از جهت حقوقی اثبات نشود، این هم یک تصمیم در بین تصمیماتی است که می‌تواند موردپسند باشد یا نباشد. درباره این موضوع باید یک مرجع رسمی، نظر رسمی بدهد. اینکه کسی راجع به چنین اقدامی سوال کنند، خارج از تعادل نمی‌دانم.

** یک موضوع دیگر این که آیا در بدنه‌ کارشناسی شهرداری کسی نبود که مجبور بشویم از داماد آقای شهردار استفاده کنیم؟

این نکته ریزی است که باید آقای زاکانی نظر خودش را درباره‌اش بگوید...

** می‌توان این تفسیر را کرد که شهردار  به بدنه اعتماد ندارند؟

خیر. نزدیک به 75 درصد از انتصابات همه از داخل شهرداری بودند. این یک پیام دارد؛ یعنی اعتماد به بدنه‌ شهرداری وجود دارد. این بزرگواری هم که از ایشان اسم می‌بریم، فارغ‌التحصیل نخبه‌ دانشگاه شریف است و من ایشان را از نزدیک می‌شناسم. آدم بسیار نابغه و خوبی است، ولی حتما افراد دیگری هم هستند. پرسش شما این است که حتما غیر از ایشان شخص توانمندی -چه در مجموعه‌ شهرداری و چه از بیرون مجموعه‌ شهرداری- وجود دارد؟ بنده نمی‌شناسم، ولی وجود دارد. باید پذیرفت این یک انتخاب است که از سوی شهردار انجام شده است. این حرف که مدیران باید از داخل شهرداری انتخاب شود، یک اصل است ولی اصلی نیست که اگر یک گوشه‌ای از آن بخواهد استثنایی پیدا کند یا دیگری را استخدام کنیم، یک حرام شرعی اتفاق بیفتد... دوستان در ادوار مختلف تعداد زیادی نیرو وارد شهرداری کردند، یعنی ما الان راجع به اتوبوس صحبت می‌کنیم، کشتی‌های زیادی نیروهای مختلف (البته در میان آنها  نیروهای خوب و به دردبخورزیادی هم وجود دارد) از جاهای دیگر وارد شهرداری کردند و الان جزو بدنه‌ شهرداری هستند. من در مکالمات، حرف‌ها و نقدهای درون‌گروهی این دوستان که هستم، می‌دانم این دوستان به شدت اعتقاد دارند که حتما تا جایی که می‌توانند نیروی انسانی را از داخل سیستم انتخاب کنند. 

** آقای نادعلی! آقای زاکانی تعداد زیادی دستیار ویژه انتخاب کرده است. 

این یک ادبیات جدید است.

**به نظر می‌رسد که می‌خواهند به جای معاونان، شهرداری را با دستیاران ویژه اداره کنند...

نه؛ این شدنی نیست. در یک سازمان سفت و سختِ به قول خودمان دیوان‌سالار مثل شهرداری تهران که از زمان قاجار تا الان ادامه حیات داده، چنین اتفاقاتی به این راحتی رخ نمی‌دهد که ما بخواهیم گوشواره‌هایی در ساختار ایجاد کنیم. از گوشواره‌ها برای کمک در ادارات حتما استفاده می‌شود و الان هم در ادبیات جدید سازمان و ساختار، از دستیار ویژه استفاده شده، اما تا جایی که من می‌دانم شهردار تلاش می‌کند حتما ساختار اصلی حفظ شود و تا جای ممکن به تغییر ساختاری ورود نکند. من معتقدم که این اتفاق نمی‌افتد؛ یعنی دستیاران، جای معاونان را نمی‌گیرند و شاید حالت منتور و کاتالیزور را داشته باشند.

** یکی از انتصابات پرحاشیه زاکانی  به جز دامادش، مدیرعامل سازمان زیباسازی بود. مداحی که از روابط عمومی سازمان تبلیغات آمد. این نگرانی در این نوع انتصابات وجود دارد که قرار است برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری یارگیری‌های سیاسی انجام شود و به طور مثال بخشی از بدنه مداحان جذب این بخش از اصولگرایان شوند و ... حتی گفته شده ایشان در رزومه‌ای که منتشر کرده، صادق نبوده و او به عنوان مشاور سازمان فرهنگی و هنری شهرداری فعالیتی نداشته و ...

ببینید! من به دلیل  اینکه  درسازمان تبلیغات بودم، ایشان را از نزدیک می‌شناسم و راجع به او اطلاعات دارم؛ ولی نه در معرفی و نه در انتصابش نقشی نداشتم. آنچه که از ایشان به‌عنوان رئیس اداره‌ روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی می‌دانم، این است که آدم بسیار مسئول، فوق‌العاده سلیم‌النفس و در حوزه کار خودش بسیار بادانش و باتجربه است.

سایت عقیق که ایشان راه انداخته و فعالیت‌هایش در حوزه  مداحی بوده، در سطحی استاندارد توانسته الگوسازی کند. ضمن آن که سال‌ها در رسانه‌های رسمی فعالیت داشته است.

** این توانایی‌ها به زیباسازی چه ارتباط دارد؟

من دفاع نمی‌کنم. شما از اطلاع راجع به شخصیت ایشان گفتید. من چیزی که از ایشان سراغ دارم؛ این است که آدم سلیم‌النفس و صادقی است و مسوولیتی که به او محول شده را به نحو احسن در سازمان تبلیغات انجام داده است، ولی شاید از نطر فردی این توانایی‌ها ربطی به سازمان زیباسازی نداشته باشد و از نطر عده‌ای داشته باشد. آن کسی که او را انتخاب کرده باید نسبت به این قضیه پاسخگو باشد. اما در مورد رزومه‌سازی، این چیزی نیست که راحت قابل اثبات باشد یعنی باید از خود ایشان بپرسید که آیا مشاور رئیس سازمان فرهنگی هنری بوده یا نه! گاهی ممکن است که حکم برای کسی نخورده باشد و خیلی از این موارد داریم. لذا نباید به قضاوت درباره شخصیت ایشان ختم شود، چون من تا جایی هم که می‌دانم فردی بااخلاق و مسوولیت‌پذیر است.

** این‌ها شائبه‌هایی است که در فضای مجازی مطرح است و بهتر است شفاف‌سازی شود...

درست است؛ اینکه شما دارید به مردم آگاهی می‌دهید، عالی است. به نظر من باید با این افراد هم مصاحبه شود و چون اهل تعامل با رسانه‌ها هستند. این مطالبه هست که واکنش‌هایی - مثل وقتی که شرایط مقداری غبارآلود می‌شود- صورت گیرد. مثل همین توییتی که آقای زاکانی راجع به انتصاب داماد محترمش زد...

** اما در این مورد افکار عمومی قانع نشد...

ولی بالاخره یک توضیح ارائه شد. 

** در خصوص انتصابات ممکن است فردی بسیار آدم توانمندی در یک حوزه باشد، اما در جایگاه جدیدش، به دلیل نداشتن تخصص از توانایی برخوردار نباشد. برخی از انتصابات از چهره‌های رسانه‌ای هستند. آنها می‌توانند در مسئولیت‌های اجرایی هم موفق باشند؟

در مورد زیباسازی دو بحث وجود دارد؛ یک بحث، بحث اقتصادی است که در آن سازمان مهم است، یک بحث هم اندیشه فرهنگی و تبلیغی است که اتفاقا معمولا در آنجا جایش خالی بوده است. حتما ایشان در این بخش حرف‌هایی برای گفتن دارد. 

در مورد نخست هم ممکن است ایشان توفیقات خیلی خوبی هم داشته باشد و حتما هم ما به او کمک می‌کنیم. ما به‌عنوان نماینده‌ مردم - با تٲکید بر این که قاعدتا نماینده‌ شهرداری نیستیم- هم نظارت می‌کنیم، هم مطالبه‌ها را مطرح می‌کنیم و هم جایی که باید کمک برسانیم، می‌رسانیم تا افراد در کارشان موفق شوند. این ماجرا دو بَر دارد که یک بَر آن، خیلی از مدل شهردار تهران دور نیست و یک بَر دیگر آن را هم دوستان باید پاسخگو باشند که بالاخره به چه نحوی این سازمان‌ها می‌خواهد با پیچیدگی‌های اقتصادی اداره شود. 

** هفته‌ پیش آقای چمران نگذاشتند آقای حبیب‌الله در خصوص انتصابات توضیح بدهد. اگر آن روز روند انتصابات شفاف می‌شد، شاید امروز چنین حاشیه‌هایی ایجاد نمی‌شد...

اگر خاطرتان باشد آن روز تذکر دادم و حالا متاسفانه به دلیل تعداد دستورها و تراکم برنامه، دوستان نتوانستند به ارائه توضیحات بپردازند. این یک کار دقیق و علمی و در عین حال خطاپذیر است. وقتی توضیح بدهند، هم وقتی شما مطالبه‌ای را مطرح می‌کنید، انجام آن کار حتما با مطالبه‌ شما، رو به اعمال دقت می‌رود و صرفا یک ویترین بیهوده نیست بلکه یک اتفاق منظم پشت آن اتفاق می‌افتد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید