اقتصادنیوز بررسی کرد

معمای غیبت زاکانی در شورای شهر

کدخبر: ۴۴۸۲۹۲
اقتصادنیوز: طبق اخبار رسیده شهردار تهران فردا در صحن شورای شهر حاضر خواهد شد، این درحالی است که او روز یکشنبه به دلیل بیماری برخلاف اعلام قبلی در صحن و جلسه هم‌اندیشی حاضر نشد .
معمای غیبت زاکانی در شورای شهر

 به گزارش خبرنگار اقتصادنیوز ، با وجود آنکه قرار بود علیرضا زاکانی روز یکشنبه در صحن شورا حاضر شود وشهرداران مناطق جدیدی که برایشان حکم صادر کرده به شورا معرفی کند و  درخصوص ساز و کار انتصابات پاسخ دهد، وی به صحن نرفت.

در ابتدا مهدی چمران رئیس شورای شهر مدعی شد زاکانی کسالت دارد و به  بیمارستان رفته است  و به همین خاطر جلسه شورا درخصوص پرسش و پاسخ اعضا به آینده موکول می‌شود. پس از این اظهارات چمران، لطف‌الله فروزنده معاون شهردار و مطهر محمدخانی روابط عمومی شهرداری با تعجب به هم نگاه کردند و پس از تماس لطف‌الله فروزنده ، محمدخانی برگه‌ای به چمران داد.

پس از این برگه، چمران اعلام کرد که زاکانی به بیمارستان نرفته بلکه در درمانگاه است. علی‌الظاهر متن کامل محمدخانی خوانده نشد، زیرا او در توییتی حضور زاکانی در درمانگاه را هم رد کرد.

عبدالمطهر محمدخانی در توئیتی نوشت: «قرار بود شهردار تهران در جلسه‌ی شورا حاضر شود تا شهرداران جدید را به اعضا معرفی کند، اما به دلیل ناراحتی جسمی به جلسه شورای شهر نرفت و از شب گذشته در منزل استراحت می‌کند و به محض بهبودی در محل کار حاضر خواهد شد.»

 انتقادها به انتصابات را خودمان می دانیم و شهردار !

اما پشت صحنه غیبت زاکانی از جلسه شورای شهر چه بود؟ از روز گذشته عمده پرسش اعضا انتقاد به عزل و نصب‌ها در مناطق بوده است و بعضی از اعضای شورا معتقد بودند مدیران از حلقه‌ بسته‌ای گزینش شده‌اند؛ یعنی نزدیکان زاکانی در ستادهای انتخاباتی و برخی از فرزندان مقامات.  

مهدی چمران، رئیس شورای شهر در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اصل انتقادات را تایید کرده، اما درخصوص جزئیات آن گفت دیگر آن را خودمان می‌دانیم، این برای شما نیست.

با این حال نزدیکان زاکانی دغدغه‌ی انتصابات را به‌جا نمی‌دانند و معتقدند این انتصابات براساس صلاحیت‌های حرفه‌ای و خروجی کمیته‌ارزیابی بوده است، در مقابل منتقدان هم می‌گویند ترکیب کمیته ارزیابی مشخص نیست و بخشی از خروجی این کمیته قابل‌دفاع نیست.

در جلسه دیروز نیز قرار بود این موارد مورد بحث قرار گیرد که غیبت شهردار آن را مسکوت گذاشت.

دو سناریو برای غیبت شهردار متصور است؛ نخست آنکه شهردار با اطلاع از جنس انتقادها تلاش کرده در جلسه حضور پیدا نکند تا به مرور زمان تند و تیزی نشست صحن علنی را کم کند. دوم اینکه واقعا شهردار تهران دچار کسالت بوده و به همین دلیل نتوانسته در جلسه حاضر شود.

علیرضا نادعلی درخصوص عدم‌حضور شهردار در صحن شورا می گوید: شنبه شب به واسطه‌ انتقال پیام خانواده‌ شهیدی با شهردار تماس گرفتم که اعلام کرد چشمانش دچار عفونت شده که سابقه هم دارد. به دلیل  فعالیت بالای شهردار هرازگاهی دچار چنین مشکلاتی می‌شود .

غایب تصمیم بزرگ دو جناح/در اکوایران ببینید:

اما سناریوی دوم یک ابهام دارد؛ اگر شهردار واقعا مریض بود ابتدا بیمارستان، بعد درمانگاه و درنهایت اعلام شد در منزل است! نکته‌ دیگر این بوده که چه بیماری‌ای بوده که به فاصله‌ی 48 ساعت برطرف شده و شهردار می‌تواند در جلسه‌ فردای شورا حاضر شود.

نکته قابل تامل دیگر اینکه امروز خبرگزاری اصولگرای فارس در بخش فارس من خواهان ابطال حکم علیرضا زاکانی شده است. این اقدام نیز ابهام‌ها درباره غیبت زاکانی در جلسه پیشین شورا را بیشتر می‌کند.

به هر ترتیب جلسه فردا آشکار خواهد کرد که کدام‌سناریو به واقعیت نزدیک‌تر بوده است، شاید هم بیماری شهردار فرصتی برای آخرین مذاکرت با اعضای شورای شهر وهمچنین چهره‌های تاثیرگذار خارج از شورا را ایجاد کرده تا با برخی تعاملات مانعی برای هجمه گسترده به شهردار جدید فراهم شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید