گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام؛

رونق اوراق و افول معاملات سهام در بورس تهران

کدخبر: ۴۴۸۲۰۲
اقتصادنیوز: امروز 26 مهر 1400 شاخص کل بورس تهران اندکی صعود کرد و دومین روز خروج پول حقیقی از بازار سهام ثبت شد.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس 853 واحد رشد کرد و در سطح یک میلیون و 436 هزار واحد قرار گرفت.

بورس

دو دمای متفاوت

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 5 هزار واحد نزول کرد. اما پس از آن اندکی رشد کرد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 853 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 436 هزار و 963 واحد رسید.

اما دامنه نوسان شاخص هم‌وزن بیشتر بود و 4 هزار و 347 واحد نسبت به روز کاری قبل پائین آمد و در رقم 393 هزار و 963 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با افت 107 واحدی به رقم 20 هزار و 834 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 125 نماد رشد قیمت داشتند که 87 نماد بورسی و 28 نماد فرابورسی بودند. همچنین 369 نماد کاهش قیمت داشتند که 252 نماد بورسی و 117 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 25 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 747 درصد بازار افت قیمت داشتند.

افزایش خروج پول حقیقی

روز دوشنبه برای دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 711 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته 27 درصد افزایش یافت.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام آریان (شرکت پارس آریان) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 83 میلیارد تومان بود. پس از آریان، شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فملی»، «شاراک» و «کچاد» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «شپنا»، «پارس» و «کالا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «فرابورس»، «فجهان» و «دماوند» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «آریا» و «کگهر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فملی صدرنشین است و فسبزوار و کیمیاتک در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز توسن، دی و فجهان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 51 درصد افت کرد و در رقم 317 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به یکشنبه 21 درصد کاهش یافت و 227 میلیارد تومان شد. 

نماد انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی) با صف‌ خرید 194 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از انرژی3، نمادهای فاسمین (شرکت کالسیمین) و آپ (شرکت آسان پرداخت پرشین) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کالا (شرکت بورس کالای ایران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 32 میلیارد تومانی داشت. پس از کالا، وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) و کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 52 هزار و 646 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه 682 درصد افزایش یافته است. اما ارزش معاملات خرد با افت 21 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 336 میلیارد تومان رسید. امروز ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت به 45 هزار و 262 میلیارد تومان رسید که 86 درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد فملی (شرکت ملی صنایع بورس ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات فملی 178 میلیارد تومان بود.

پس از فملی، وبانک بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شبندر و فاسمین در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد 836 میلیون و 229 هزار و 955 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد کرمان و خپارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید