وقتی جهان، روایت شوروی درباره سیاه‌زخم را پذیرفت؛

شبیه‌سازی تاریخی تئوری نشت کرونا

کدخبر: ۴۲۰۹۶۳
اقتصادنیوز: شوروی یک بار نشت آزمایشگاهی بیماری مرگبار سیاه زخم را انکار کرد و دانشمندان ایالات متحده نیز از این روایت روس‌ها پشتیبانی کردند. حالا با جستجوی دانشمندان در مورد ریشه های کووید-۱۹ این حادثه و پنهان‌کاری بعد از آن اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
 شبیه‌سازی تاریخی تئوری نشت کرونا

به گزارش اقتصادنیوز بیماران مبتلا به ذات الریه غیر قابل توضیح در بیمارستان‌ها ظاهر می‌شوند، در طی چند روز، ده ها نفر از آن‌ها مرده بودند. پلیس مخفی سوابق پزشکان را ضبط کرد و به آنها دستور داد سکوت کنند.

جاسوسان آمریکایی سرنخ هایی را درباره نشت آزمایشگاهی به دست آوردند ، اما مقامات محلی توضیحات پیش پا افتاده تری داشتند: گوشت آلوده.

بیش از یک دهه طول کشید تا واقعیت آشکار شود.

نشت آزمایشگاهی

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، در آوریل و مه 1979 ، حداقل 66 نفر در اثر نشت  باکتری های سیاه‌زخم از آزمایشگاه نظامی در اتحاد جماهیر شوروی جان خود را از دست دادند. اما دانشمندان برجسته آمریکایی با ابراز اطمینان از ادعای اتحاد جماهیر شوروی مبنی بر اینکه بیماری از حیوانات به انسان رسیده است را تأیید کردند.

تنها پس از یک تحقیق کامل در دهه 1990 ، یکی از این دانشمندان سوءظن قبلی را تأیید کرد: حقیقت حادثه رخ داده در شهر یکاترینبورگ فعلی روسیه، نشت آزمایشگاهی یکی از کشنده ترین مواردی که تاکنون ثبت شده است، بود.

امروزه ، به نظر می رسد برخی از قبرهای قربانیان متروکه شده، نام آنها بر صفحات فلزی روی قبرها در قبرستانی در حومه شهر فرسوده شده است، جایی که آنها با یک ضد عفونی کننده کشاورزی در تابوت‌ها به خاک سپرده شده‌اند.

نشت

اما داستان حادثه ای که جان آنها را گرفت و پوششی که واقعیت آن را پنهان کرده بود، با جستجوی کنونی دانشمندان در مورد ریشه های Covid-19 مورد توجه دوباره قرار گرفته است.

این نشان می دهد که چگونه یک دولت استبدادی می تواند روایت شیوع بیماری را با موفقیت شکل دهد و چگونه می توان سال‌ها - و شاید تا زمان تغییر رژیم - طول بکشد تا حقیقت آشکار شود.  جوشوا لدربرگ ، زیست شناس آمریکایی برنده جایزه نوبل ، در یادداشتی پس از یک سفر حقیقت یابی به مسکو در سال 1986 نوشت: «شایعات زیادی در اطراف همه بیماری ها پخش می شود. اما به احتمال زیاد روایت فعلی شوروی درست است».

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که ویروسی که باعث شیوع بیماری Covid-19 شد ، در حیوانات تکامل یافت و در بعضی از موارد به انسان منتقل شد. اما دانشمندان همچنین خواستار بررسی عمیق تر احتمال حادثه در انستیتوی ویروس شناسی ووهان هستند. همچنین نگرانی گسترده ای وجود دارد که دولت چین - که مانند دولت شوروی، احتمال نشت آزمایشگاهی را رد می کند - به محققان بین المللی دسترسی و داده هایی نمی دهد که بتواند ریشه پاندمی را روشن کند.

نشت

متیو مسلسون ، زیست شناس دانشگاه هاروارد ، در مصاحبه ای با اشاره به بیماری ویروس کرونا گفت: "همه ما کنجکاوی مشترکی داریم که بفهمیم این اتفاق به دلیل یک حادثه آزمایشگاهی بوده است یا خیر. شاید این نشت تصادفی باشد که رهنمودها و دانسته‌های فعلی ما به اندازه کافی از آن حمایت نمی کنند».

دکتر مسلسون ، یک متخصص جنگ بیولوژیکی ، به یک اتاق خواب اضافی در خانه یکی از دوستانش در C.I.A منتقل شد. در سال 1980 برای بررسی اطلاعات طبقه بندی شده مبنی بر اینکه شیوع سیاه زخم در جماهیر شوروی می تواند با یک تاسیسات نظامی در نزدیکی منطقه شیوع ارتباط داشته باشد.

شش سال بعد ، او نوشت که توضیحات شوروی در مورد ریشه های طبیعی اپیدمی "محتمل" بود. اما شواهدی که شوروی ارائه داد با این نظریه که افراد مبتلا از طریق پودر استخوان آلوده که به عنوان خوراک دام استفاده می شود، به سیاه زخم روده مبتلا شده‌اند، آسیب دیده است. سپس ، در سال 1992 ، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، رئیس جمهور بوریس یلتسین اذعان کرد «توسعه نظامی ما علت شیوع سیاه زخم بود».

نشت آزمایشگاهی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید