روایت میدانی از حال و هوای بازار ملک؛

عقب نشینی قیمتی فروشندگان مسکن +جدول

کدخبر: ۴۱۹۷۳۶
اقتصادنیوز :بررسی میدانی فایل های فروش نشان می دهد در خرداد ماه 1400 هم فروشندگانی که قیمت های خود را کاهش داده اند افزایش پیدا کرده اند اما همچنان برخی از کارشناسان به کاهش قیمت ها بدبین هستند .
عقب نشینی قیمتی فروشندگان مسکن +جدول

به گزارش اقتصادنیوز ،بررسی های میدانی نشان از عقب نشینی قیمت ها در بازار مسکن دارد . اما برخی از کارشناسان معتقدند این عقب نشینی قیمتی متعلق به فایل های نامرغوب است و هنوز فروشندگان املاک مرغوب از نرخ های پیشنهادی خود عقب نشینی نکرده اند.

به اعتقاد این کارشناسان نباید به آمارهایی که براساس میانگین قیمت های فروش املاک ، نرخ کلی یک متر مربع آپارتمان را در تهران مشخص می کنند اعتماد کرد زیرا مسکن یک کالای ناهمگن است و نمی توان به راحتی نرخ میانگین قیمت در کل شهر را به دست آوردو اعلام کرد که قیمت ها عقب نشینی کرده است.

هرچند کاهش 1.8 درصدی از نگاه این کارشناسان حوزه مسکن چشمگیر نیست و با اشاره به افزایش قیمت در سال گذشته معتقدند اگر این ریزش ها سنگین است افزایش قیمت در ماه های ابتدایی سال گذشته را چگونه می خواهیم توصیف کنیم .

به اعتقاد این گروه از کارشناسان بی مشتری بودن املاک می تواند دلیل برخی از عقب نشینی های قیمتی از سوی برخی فروشندگان پول لازم باشد که این رفتار را نمی توان به کل بازار تعمیم داد.

اردیبهشت امسال یکی از کم مشتری‌ترین اردیبهشت های سال‌های اخیر در بازار مسکن بوده است . به جز صبوری که برخی از خریداران برای پشت سر گذاشتن انتخابات از خود نشان می‌دهندو همچنین تعطیلی دو هفته ای اصناف در روزهای اوج کرونا در این ماه، یکی دیگر از دلایلی که فعالان این حوزه مطرح می کنند نبود نقدینگی کافی خریداران است .

به گفته آنها بیشتر افرادی‌که وارد بازار مسکن می شوند خانه اولی ها و کسانی هستند که قصد ارتقای املاک شان را دارند . در مورد خانه اولی ها و مستاجرانی که می خواهند مالک شوند جهش قیمتی سال گذشته امکان خرید را از آنها گرفت و در مورد کسانی که می خواهند ملک شان را ارتقا دهند نیز شرایط نااطمینانی اقتصادی سبب شده تصمیم گیری سخت شود .

همچنین اصل پول این افراد از محل فروش ملک به دست می آید که نمی توانند قبل از خرید جدید ریسک فروش را بپذیرند و یا نمی دانند در صورت خرید ملک جدید می توانند برای آپارتمانشان مشتری پیدا کنند؟بنابراین در حال حاضر یکی از مشکل اصلی نبود نقدینگی کافی است . 

 200

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید