بورس چه زمانی دست به واکنش میزند؟

احتمال تکرار الگوی افت مداوم در بورس

کدخبر: ۴۱۰۸۹۴
اقتصادنیوز:آیا حقوقی ها میتوانند دوباره مانع ریزش مستمر شاخص شوند یا اینکه دوباره الگوی ناامیدکننده افت مداوم شاخص در این هفته دوباره تکرار میشود.
احتمال تکرار الگوی افت مداوم در بورس

به گزارش اقتصادنیوز، نظرسنجی روزانه اقتصادنیوز برخلاف روزهای قبل تنها یک نتیجه در برداشت؛ پرسش اقتصادنیوز از تحلیلگران این بود که شاخص را برای روز یکشنبه چگونه پیش بینی کرده اند؟ اما پاسخی که از بیشتر تحلیلگران دریافت شده تنها این بود که نمیتوان پیش بینی قطعی ارایه کرد، زیرا با وضعیت کنونی بازار باید همچنان منتظر ماند.

با ریزش نزدیک 5 هزار واحدی شاخص، دوباره ماجرای کم واکنشی و بی واکنشی بورس ابعاد جدی تری به خود گرفته است؛ بعد از معاملات چهارشنبه بسیاری از فعالان و تحلیلگران بورسی پیش بینی کرده بودند که شاخص میتواند دوباره برگردد و قیمت ها مسیر جدیدی را دنبال کند اما این اتفاق به وقوع نپیوست و قیمت ها دوباره سیر نزولی به خود گرفت.

سناریوها برای بازار همچنان نامشخص و معلوم است، چرا که رفتار بورس هم مبهم و هم گیج کننده است و از این حیث نمیتوان به طور قطع شرایط را پیش بینی کرد. البته در روز نخست هفته با وجود سفارش های بسیاری از حقوقی ها، فشار سمت عرضه با تداوم مسیر خروج پول حقیقی ها، ریزش شاخص را رقم زد. با این وجود در روز ابتدای هقته، صندوق های اوراق با درآمد ثابت نسبت به خرید قراردادهای اختیار شاخص ساز استقبال کرده اند، هر چند که از روز سه شنبه 21 اردیبهشت دو قرارداد دیگر شاخص ساز خساپا و کگل نیز با سررسید آبان در صف عرضه قرار میگیرد.

در اکوایران ببینید: بورس می‌تواند سپر تورم باشد؟

فردا همچنین سازمان بازرسی کشور در مجلس قرار است با حضور نمایندگان مجلس موضوع انتخابات هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت را در دستورکار قرار دهد. نتیجه این جلسات میتواند ابعاد جدیدی به دنبال داشته باشد. چرا که مجلس به طور رسمی تاکید دارد مشروعیت انتخابات هیات مدیره سهام عدالت را به دلیل عدم ثبت نام بیش از 40 درصد اعضای کاندید هیئت مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی در سجام قبول ندارد و باید این انتخابات باطل شود. دولت هم تصمیم گرفته تا قبل از پایان دوره خود، اعضای هیئت مدیره شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت را معرفی کند.

متناسب با این تحولات البته برخی تحلیلگران همچنان نسبت به روند بهبود بازار خوش بین‌اند. امیر حسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه در این باره میگوید: بازار در اولین روز کاری هفته، شاهد رُخداد قابل توجهی نبود. برقراری صف‌فروش‌های سنگین، حجم بالای عرضه‌ها، افت شاخص کل و پایین بودن ارزش معاملات، شناسنامه بورس در هفته‌های اخیر بوده است.

این کارشناس بورس می گوید: تنها نکته قابل توجه و مثبت روز شنبه، استقبال مناسب از اوراق تبعی منتشر شده صندوق توسعه بازار توسط صندوق های درآمد ثابت بود. بدین ترتیب بعد از ماه‌ها، یک اتفاق عملی و قابل مشاهده در تابلوی معاملات رخ داد.

به گفته واعظ، نباید از یاد برد که وزنه سنگین مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری، فشار قابل توجهی در سمت عرضه و تقاضا در همه بازارهای داخلی وارد کرده است و تنها در صورت مشخص شدن نتیجه هر یک از این دو مولفه، بازارها می‌تواند مسیر معقول و منظقی خود را از سر گیرد.

مهرداد پایدار، دیگر کارشناس بازار سرمایه اما از نگاه تکنیکالی درباره سناریوی شاخص کل میگوید: الگوی شاخص کل از سقف مرداد تا به اینجای کار یک دیامتریک الماسی جهت دار بوده است. در 4 ماه اخیر حرکت شاخص کل علی رغم تمام دستکاری ها طبق فلش های ترسیم شده بود. شاخه G از الگو می‌ تواند دچار کوتاه شدگی شود (ترانکیت) و زیر کف 1.129 میلیون واحد نرود اما به صورت نرمال توانایی گسترش تا حوالی 1.050 میلیون واحد را دارد.

به گفته پایدار، بعد از اتمام الگو میشود انتظار یک حرکت به سمت محدود 1.500 میلیون واحد در بازه چند ماهه را داشت و در صورت رشد تا محدوده مدنظر با توجه به شتاب و نوع رانش در مورد گسترش یا عدم گسترش هدف صعودی بعدا میتوان صحبت کرد.

برخی از فعالان بازار این دست از پیش بینی ها را اندکی خوش بینانه و شاید تا حدی غیرحتمی بدانند اما تکنیکالیست ها با پیگیری روند گذشته میخواهند تاکید کنند الگوهای گذشته تکرار پذیرند که البته جای تامل و بحث دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید