سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

پلوسی در تعقیب ترامپ /لغو بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران

کدخبر: ۳۹۳۳۶۰
نانسی پلوسی هم‌چنان پی‌گیر ماجرای حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره است. بیل گیتس مخاطرات آسیب‌های محیط زیست را از پیامدهای همه گیری کرونا نیز هول‌ناک‌تر می‌داند.
پلوسی در تعقیب ترامپ /لغو بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران

به گزارش اقتصادنیوز، درخواست تشکیل کمیسیون بررسی حمله ششم ژانویه توسط نانسی پلوسی، نامه لغو بازرسی سرزده آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران، حملات راکتی به اربیل، تکیه نخستین زن و اولین آفریقایی تبار بر مسند ریاست سازمان تجارت جهانی، پرواز دوج‌کوین و هشدارهای بیل گیتس نسبت به مخاطرات زیست‌محیطی سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

پلوسی در تعقیب ترامپ

به گزارش یورونیوز، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به اعضای دموکرات این مجلس از تلاش برای تشکیل کمیسیونی به سبک یازدهم سپتامبر جهت بررسی حمله ششم ژانویه هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره خبر داد. پلوسی در این نامه ضمن اشاره به طرح‌های در دست اجرا برای تشکیل کمیسیون یاد شده نوشت: «برای حفاظت از امنیت‌مان (سه بار تکرار) گام بعدی تشکیل کمیسیونی مستقل از نوع یازدهم سپتامبر است تا در آن کلیه حقایق و ریشه‌های حمله تروریستی داخلی ششم ژانونیه به ساختمان کنگره ایالات متحده به دقت مورد بررسی قرار گیرد».

1

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌ از این و قبل از استیضاح دونالد ترامپ نیز خواهان تشکیل چنین کمیسیونی شده و تحقق آنرا بسیار لازم و ضروری دانسته بود. کمیسیونی از نوع یازده سپتامبر قاعدتا با اساسنامه‌ای ویژه که به تصویب نمایندگان دو مجلس کنگره برسد و رئیس جمهوری نیز آنرا امضا کند قابلیت تشکیل شدن را دارد. اعضای این کمیسیون را عمدتا افرادی خارج از دولت تشکیل می‌دهند.

اغلب مخالفان طرح استیضاح در سنا با وجود این‌که حمله به کنگره را به عنوانی اقدامی شرم‌آور محکوم کردند و دونالد ترامپ را نیز در تحریک به آن مقصر دانستند، اما با این استدلال که محاکمه یک رئیس جمهوری برکنار شده وجه قانونی ندارد با آن مخالفت کردند. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواهی که به تبرئه دونالد ترامپ رای داده بود نیز خواهان تشکیل کمیسیون یازده سپتامبری برای بررسی اتفاقات ششم ژانویه شده و تاکید کرده که برای جلوگیری از تکرار اقداماتی نظیری حمله به کنگره باید ریشه‌ها و دلایل این اقدام به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

لغو بازرسی سرزده آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران

به گزارش بی‌بی‌سی،  کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین اعلام کرد نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه۹۹، عصر دوشنبه تحویل مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. به گفته او ایران آژانس را از تصمیم خود برای توقف پروتکل الحاقی مطلع کرده و بر این اساس بازرسان از هفته آینده اجازه بازرسی سرزده از تاسیسات هسته‌ای را ندارند.

9

غریب آبادی افزود ‌این اقدام جهت اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفته است.

پیش‌تر نیز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در سخنانی گفته بود اگر طرف مقابل تعهداتش را تا هفته اول اسفند اجرا نکنند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

حملات راکتی به اربیل

به گزارش العربیه،  سخنگوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی اعلام کرد در پی اصابت چندین فروند راکت‌ کاتیوشا به شهر اربیل و فرودگاه بین‌المللی آن یک پیمان‌کار غیرنظامی خارجی کشته و 5 غیرنظامی و یک سرباز آمریکایی مجروح شدند. همزمان گزارش‌هایی از حملات راکتی به چند منطقه دیپلماتیک از جمله کنسولگری‌های آمریکا و چین در اربیل گزارش شده و مناطقی در اطراف فرودگاه این شهر که مرکز اقلیم کردستان در عراق است هم هدف قرار گرفته است.

3

در همین راستا مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دستور داد تا کمیته‌ای مشترک از میان طرف‌های متخصص در اقلیم کردستان، برای تحقیقات تشکیل شده تا طرف مسئول حمله به شهر و فرودگاه بین‌المللی اربیل را شناسایی کند. گفته می‌شود گروهی به نام «سرایا اولیاء الدم» مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

در واکنش به این ماجرا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد ایالات متحده از حمله راکتی شامگاه دوشنبه شب به مناطقی در نزدیکی فرودگاه اربیل «خشمگین» است. او گفت که با مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق تماس گرفته‌ و وعده داده است که از هر تلاشی برای «بررسی موضوع و پاسخگو کردن مسئولان» پشتیبانی خواهد کرد.

نخستین زن و اولین آفریقایی تبار در جایگاه ریاست سازمان تجارت جهانی

به گزارش یورونیوز، انگوزی اوکونجو-ایوالا، وزیر دارایی پیشین نیجریه، سه ماه پس از مخالفت جدی دونالد ترامپ با ریاست او و به لطف جلب حمایت جو بایدن بالاخره بر رقیب کره‌ای خود غلبه کرد تا به عنوان نخستین زن و اولین آفریقایی تبار بر کرسی ریاست سازمان تجارت جهانی تکیه بزند.

خانم اوکونجو-ایوالا که ۶۶ سال دارد، فارغ‌التحصیل اقتصاد توسعه از دانشگاه آمریکایی هاروارد است و برای مدت ۲۵ سال در بانک جهانی مشغول به کار بوده است. او در سال ۲۰۰۳ به نیجریه بازگشت و با پذیرش مسئولیت وزارت دارایی این کشور نقش مهمی در لغو بخش قابل توجهی از بدهی‌های خارجی این کشور ایفا کرد.

5

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا با وجود اجماع ۱۶۳ عضو سازمان تجارت جهانی در مورد ریاست خانم اوکونجو-ایوالا، ترجیح می‌داد یو میونگ هی، وزیر تجارت کره جنوبی عهده‌دار ریاست این سازمان شود. آقای ترامپ معتقد بود که خانم اوکونجو-ایوالا تجربه مستقیمی در حوزه تجارت نداشته و از این نظر در برابر رقیب کره‌ای خود دارای نقطه ضعف بزرگی است. با این وجود جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده روز جمعه(۵ فوریه) حمایت کامل خود را از ریاست خانم اوکونجو-ایوالا بر سازمان تجارت جهانی اعلام کرد تا به اختلاف سه ماهه آمریکا و سایر اعضای این سازمان در مورد رئیس آینده آن پایان دهد.

کارشناسان، مواجهه با جنگ تجاری ایالات متحده و چین، پاسخ به مطالبه جهانی اصلاح قوانین تجارت آزاد و تلاش برای کاهش تبعات منفی شیوع ویروس کرونا بر توسعه تجارت آزاد در جهان را از عمده‌ترین چالش‌های پیش روی رئیس جدید سازمان تجارت جهانی می‌دانند.

مخاطرات بیش‌تر آسیب به محیط زیست نسبت به همه‌گیری

به گزارش دویچه‌وله، بیل گیتس در نظر دارد طی پنج سال آینده دو میلیارد دلار در استارتاپ‌ها و پروژه‌های گوناگون برای مقابله با تغییرات آب و هوایی سرمایه‌گذاری کند. بنیانگذار مایکروسافت در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی‌زبان"هندلزبلات" بر لزوم سرمایه‌گذاری در نوآوری‌ها برای مقابله با فاجعه آب و هوایی تأکید کرده است.

4

گیتس معتقد است که عواقب آسیب دائمی وارد آمده به محیط زیست توسط بشر حتی از اوج همه‌گیری  ویروس کرونا بدتر است. بیل گیتس می گوید که دغدغه کنترل این آسیب‌ها و مبارزه برای آینده محیط زیست باید باعث اتحاد کشورها  شود. از دیدگاه او متحد کردن جهان درباره این موضوع کار سختی است اما اگر موفقیت حاصل شود، بهترین کاری خواهد بود که بشر تاکنون انجام داده است.

بنیانگذار مایکروسافت هم‌چنین با هشدار در مورد فاجعه آب و هوایی معتقد است که انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و باد برای تأمین نیازها کافی نیستند و از استفاده از انرژی هسته‌ای گریزی نیست.

پرواز دوج‌کوین

به گزارش یورونیوز، بهای دوج‌کوین، دومین رمز ارز مورد علاقه ماسک و رقیب بیت‌کوین طی دو هفته ۹۶۶ درصد رشد کرده است. قیمت هر واحد رمز ارز(ارزدیجیتالی) دوج‌کوین(Dogecoin) تنها طی دو هفته بیش از ۱۰ برابر شد و از ۰.۰۰۷۵ دلار به ۰.۰۸ دلار رسید.

6

همزمان با افزایش سرعت صعود قیمت بیت‌کوین که از دسامبر گذشته آغاز شد، بهای هر دوج‌کوین نیز افزایش یافت و در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱ به ۰.۰۰۷۵ دلار رسید. این نرخ در معاملات هشتم فوریه تا ثبت رکورد ۰.۰۸۲۱ دلار بالا رفت و تا روز ۱۲ فوریه به ۰.۰۶۳۵ دلار تنزل کرد. اما انتشار پیام توئیتری ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان و مالک خودروسازی تسلا، روند نزولی آن را چند روزی متوقف کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید