نتایج پیمایش ملی در ایران مشخص کرد

رضایت کارمندان و مدیران از دورکاری + اینفو

کدخبر: ۳۸۸۶۴۱
اقتصادنیوز: نتایج بزرگترین پیمایش ملی درباره دورکاری در ایران نشان از رضایت مدیران و کارمندان از اجرای این رویه دارد،‌ بطوریکه بیش از 90 درصد از کارمندان و 77 درصد از مدیران دستگاههای اجرایی از دورکار رضایت دارند.
رضایت کارمندان و مدیران از دورکاری + اینفو

به گزارش اقتصادنیوز، سازمان امور استخدامی کشور در گزارشی با عنوان «مستندسازی تجارب دستگاه‌های اجرایی در شرایط کرونا»، نتایج یک پژوهش گسترده را درباره دورکاری در ایران منتشر کرده است.که نتایج این نظر سنجی از رضایت دو طرف از طرح دورکاری حکایت دارد؛ بطوریکه بسیاری از مدیران به منظور حفظ و تامین سلامت کارکنان و پیشگیری از گسترش آن به خانواده ها تا مرحله دستیابی به شرایط عادی در جامعه، خواستار تدوام طرح دورکاری دو‌سوم کارکنان هستند.

اما از چه طریق می توان کیفیت دورکاری را بالا برد؟ در این نظر سنجی 7 پیشنهاد برای ارتقای کیفی دورکاری‌ها ارائه شده است. در خصوص پیشنهادهای ارائه شده می توان به «تجهیز و فراهم آوردن بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری»، «فرهنگ سازی و آموزش کارکنان دورکار»، «طراحی و به روزرسانی سامانه‌های سازمانی »، « ایجاد شبکه ملی دورکاری»، «طراحی و پیاده سازی سامانه ویدئو کنفرانس»، «اصلاح رویه ها و تعریف مشاغل و فعالیت هایی که به صورت دورکار قابل انجام هستند»، «استمرار طرح دورکاری دو‌سوم کارکنان» اشاره کرد.  

جزئیات اجرایی پژوهش

براساس تحلیل پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، این نظر سنجی در بازه زمانی نیمه فروردین تا ۱۹ آبان ماه امسال صورت گرفته و در مجموع ۱۹۰ دستگاه اجرایی دعوت به مشارکت در این پیمایش شده بودند که از این میان ۸۹ دستگاه اجرایی فرم مربوطه را به صورت کامل تکمیل کردند. در واقع ۹۵ دستگاه در تکمیل فرم پرسشنامه مشارکت کرده بودند، اما از آنجا که فرم‌های ۶ دستگاه اجرایی، به صورت ناقص و با فیلدهای خالی زیاد رها شده بود، این ۶ فرم از تحلیل نهایی حذف شدند.

مجموع کارکنان شاغل در دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این پژوهش یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۴۲ نفر بوده است.

نتایج نظرسنجی

مهم‌ترین نتایج این پیمایش مربوط به میزان رضایت مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی، کارآیی کارکنان دورکار، شیوه‌های تعامل کارکنان و البته چالش‌های زیرساختی و الکترونیکی است. ۸۱ دستگاه از ۸۹ دستگاه پاسخگو(۹۱ درصد) اعلام کرده‌اند که در بازه زمانی اسفندماه سال گذشته تا آبان‌ماه امسال برنامه دورکاری داشته‌اند. در واقع یعنی تنها ۸ دستگاه اجرایی(۱۰ درصد) در این بازه زمانی برنامه‌ای برای دورکاری کارمندان خود نداشته‌اند. این در حالی است که کارکنان ۷۰ دستگاه دسترسی به تجهیزات ارتباط کاری داشته‌اند و ۱۹ دستگاه از این تجهیزات برخوردار نبوده‌اند.

 رضایت از دورکاری

در حالی که برخی از کارکنان دستگاه‌ها تجهیزات ارتباط تعاملی و مداوم با محل کار نداشته‌اند، 89.2 درصد از کارکنان در زمان مناسب در دسترس بوده‌اند. نکته جالب‌تر این که بیش از ۸۴.۷ درصد از کارهای سازمان‌ها در زمان مقرر به انجام رسیده است و بیش از ۸۳.۳ درصد از کارهای انجام شده از کیفیت مطلوب برخوردار بوده است.

یکی از شاخص‌های دیگری که این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته به موضوع رضایتمندی مدیران و کارکنان از کیفیت کار گروهی باز می گردد. براساس ارزیابی صورت گرفته 78.44 رصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند که در این بازه زمانی و در کارهای گروهی که به صورت دورکاری انجام شده، از کیفیت نهایی کار رضایت داشته‌اند.

از سوی دیگر براساس نتایج نظرسنجی بیش از ۷۷ درصد از مدیران دستگاه‌های اجرایی از دورکاری کارکنان خود رضایت داشته‌اند. نکته قابل توجه این است که 90.8 درصد  از کارکنان دستگاه‌ها نیز از دورکاری راضی بوده‌اند.

جلسه‌های ویدیوکنفرانسی

اما برگزاری جلسه های ویدیوکنفرانسی یکی دیگر از مواردی است که در این نظر سنجی به آن پرداخته شده است. در بازه زمانی اسفندماه سال گذشته تا آبان امسال، به طور میانگین بیش از ۷۲ درصد از جلسه‌های سازمانی در ۸۹ دستگاه یاد شده، به صورت ویدیوکنفرانسی و از طریق نرم‌افزارهای مختلف برگزار شده است. ۸۸,۲۷ درصد از مدیران و کارکنان این دستگاه‌ها که در این جلسات حاضر بوده‌اند اعتقاد داشتند که ویدیوکنفرانس‌ها کارآیی لازم را داشته و جلسات با کیفیت برگزار شده است.

نظارت بر دورکاری

نظارت بر دورکاری کارمندان به شکل‌های مختلفی انجام شده و جالب آن که در ۹ دصد از موارد، مدیران اعلام کرده‌اند که نظارتی وجود نداشته است.

غیر از این جالب است که به تنها ۱۷ درصد از نظارت‌ها با استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای دورکاری انجام شده و در ۶۶ درصد از موارد، مدیران و کارمندان به صورت مستقیم بر دورکاری همکاران‌شان نظارت کرده‌اند.

در این میان ۸ درصد از پاسخگویان به شیوه‌هایی دیگر که عمدتا ابتکاری بوده است بر دورکاری‌ها نظارت داشته‌اند.

پیشنهادها برای ارتقای کیفی دورکاری‌ها

1-تجهیز و فراهم آوردن بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری و حمایت دولت از این امر می تواندبه انجام بهینه امر دورکاری کارکنان منجر شود.

2-فرهنگ سازی و آموزش کارکنان دورکار در زمینه استفاده از زیرساخت ارتباطی و راهکارهای دورکاری و تهدیدات امنیتی

3-طراحی و به روزرسانی سامانه‌های سازمانی منطبق بر راهکارهای دورکاری

4- ایجاد شبکه ملی دورکاری به منظور ایجاد بستر امن، پایدار و با سرعت مناسب

5-طراحی و پیاده سازی سامانه ویدئو کنفرانس دولت

6- با عنایت به شرایط موجود و لزوم انجام دورکاری لازم است نسبت به اصلاح رویه ها و تعریف مشاغل و فعالیت هایی که به صورت دورکار قابل انجام هستند اقدام شود و زیرساخت های مناسب برای انجام فعالیت ها و اعمال نظارت های مدیریتی فراهم شود.

7- به منظور حفظ و تامین سلامت کارکنان و پیشگیری از گسترش آن به خانواده ها تا مرحله دستیابی به شرایط عادی در جامعه، طرح دورکاری دو‌سوم کارکنان استمرار یابد.

کرونا

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید