بررسی آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

رکورد 29 روزه معاملات بورس شکسته شد + نمودار

کدخبر: ۳۸۸۱۷۸
اقتصادنیوز: امروز 5 بهمن 1399 ارزش معاملات خرد بازار سهام 81 درصد رشد یافت و به رقم 18 هزار و 40 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در 29 روز کاری گذشته از 25 آذر به این سو است.
 رکورد 29 روزه معاملات بورس شکسته شد + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز یکشنبه شاخص کل بورس رشد کرد اما شاخص هم‌وزن کاهش یافت تا شاهد دو سمت متفاوت در بازار باشیم. یک سمت بزرگان سبزپوش و در سمت دیگر اکثریت قرمزپوشی که اغلب از شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سهام هستند.

پیش گشایش امیدوارکننده

در پیش گشایش بازار سهام، 277 نماد صف خرید و 90 نماد نیز صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به نمادهای شپنا، شبریز و شتران تعلق داشت و نمادهای کدما، گدنا و وتوصا بیشترین صف فروش را داشتند.

صعود در نیم ساعت ابتدایی

از ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس روندی صعودی پیدا کرد و در نیم ساعت ابتدایی 26 هزار واحد رشد کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز در 30 دقیقه ابتدایی معاملات 4 هزار واحد رشد کرد.

تغییر روند

شاخص کل که تا رقم یک میلیون و 248 هزار واحد بالا رفته بود، در پایان معاملات به سطح یک میلیون و 234 هزار واحد رسید تا رشد 12 هزار واحدی را ثبت کند.

اما شاخص کل هم‌وزن 2 هزار و 816 واحد پایین آمد و در رقم 437 هزار و 571 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز 149 واحد افت  کرد و به رقم 18 هزار و 297 واحد رسید.  

آمار معاملات 5 یهمنآمار معاملات 5 یهمن

خروج پول حقیقی 

امروز شاهد خروج 440 میلیارد تومان پول‌ حقیقی از بورس وارد شد. بیشترین خروج پول حقیقی را شرکت سرمایه‌گذاری بهمن (وبهمن) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن بیش از 24 میلیارد تومان بود. پس از وبهمن، کساوه (صنایع کاشی و سرامیک سینا) و پارسان (گسترش نفت و گاز پارسیان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سمت تقاضا، 89 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 11 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 91 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 9 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 66 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 150 نماد رشد قیمت داشتند که 109 نماد بورسی و 41 نماد فرابورسی بودند. همچنین 326 نماد کاهش قیمت داشتند که 230 نماد بورسی و 96 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 30 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 66 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات روز ‌یکشنبه فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) نمادهای سبزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 

امروز قیمت سهام اغلب شرکت‌های گروه خودرویی‌ها کاهش داشت و در مقابل دو گروه بانکی‌ها و پالاشی‌ها روز خوبی را پشت سر گذاشتند. نمادهای بزرگ این دو گروه از جمله وبملت، وتجارت، وپارس، وبصادر، شپنا، شتران، شتران و شبریز همگی با رشد قیمت روبه‌رو شدند.

آمار معاملات 5 یهمن

رشد ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 23 هزار و 640  میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌شنبه 98 درصد رشد یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 81 درصد رشد یافت و به رقم 18 هزار و 40 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در 29 روز کاری گذشته از 25 آذر به این سو است.

رشد عرضه بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید 78 درصد کاهش یافت و به رقم 572 میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش صف‌های فروش 66 درصد افزایش یافت و هزار و 513 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 134 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و سنیر (سیمان سفید نی ریز) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 85 میلیارد تومانی داشت. پس از گدنا، کدما (شرکت معدنی دماوند) و وتوصا (شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران) بیشترین صف فروش را داشتند. 

شستا در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز یکشنبه شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 729 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و سایپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن ایران خودرو و بانک جارت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

برترین‌های جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، شرکت سایپا با تعداد یک میلیارد و 936 میلیون و 460 هزار و 65 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

روزهای مثبت ادامه دار است؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید