اولین واکنش رسمی ایران به خبر شهادت یک سردار سپاه در سوریه

کدخبر: ۳۷۶۴۷۸
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: عاملان، آمران و طراحان ترور مذبوحانه شهید فخری زاده حتما و یقینا مجازات می‌شوند و دستگاه‌های مسئول پیگیر این موضوع هستند و دولت نیز در کنار تمام ارکان حاکمیتی این امر را ضروری و قطعی می‌داند.
اولین واکنش رسمی ایران به خبر شهادت یک سردار سپاه در سوریه

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب زاده در آغاز نشست خبری خود شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند دفاعی و هسته ای کشور را تسلیت گفت و افزود: : خون شهید ، زاینده و روشن بخش است و براساس مکتب ما خون بر شمشیر پیروز است و قطعا خون این شهید چراغ راهنمای فرزندان امروز و فردای ما است .

وی همچنین به سفر اخیر خود به افغانستان و دیدارهایش با مقامات این کشور اشاره و گزارشی از این سفر ارائه کرد و بر اهمیت پیوست قوی مردمی و رسانه ای دو کشور تاکید کرد .

بنابر گزارش ایسنا، خطیب زاده همچنین به ارایه گزارشی از تماس های وزرای خارجه دیگر کشورها با ظریف در محکومیت ترور دانشمند هسته ای و دفاعی کشور پرداخت.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با طرح اخیر مجلس گفت: در این طرح به  نظرات وزارت خارجه توجه نشده است و دولت  نیز اعلام کرده است که این طرح در حال حاضر نه ضروری و نه  مفید است. ما نظرات خود را دقیق به مجلس گفته‌ایم و امیدواریم نمایندگان مجلس به این نظرات توجه کنند.

خطیب زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با مجازات عوامل ترور شهید محسن فخری زاده و نگاه دولت به این موضوع گفت: قطعا پاسخ این ترور داده می شود و همان طور که اشاره کردم عاملان، آمران و طراحان این ترور یقینا و حتما مجازات می شوند و مسئله مهم این است که ما در این ارتباط نباید در دام طراحی های رسانه ای، کارزار ضد اطلاعاتی و جریان سازی های مجعول و هدفمند که سر در تل‌آویو، آلبانی و واشنگتن دارد بیفتیم.

وی ادامه داد: قطعا و یقینا هر کسی که این طراحی را کرده است پاسخ خود را خواهد گرفت. این صدای ملت ایران است و ما با آرامش و طمأنینه ولی با اقتدار در این زمینه اقدام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با پیگیری های حقوقی و قضایی مطالبات ایران از برخی از کشورها و اظهاراتی که در این زمینه معاون حقوقی رئیس جمهور مطرح کرده است، گفت: ما موضوع دریافت مطالبات مان از کشورهای مختلف را از مسیرهای مختلف پیگیری می کنیم و این روند در حال طی شدن است. در این ارتباط در مورد برخی از مطالبات مسیرهای حقوقی و قضایی در حال طی شدن است و برخی از مسیرها نیز از سوی بانک مرکزی در حال پیگیری است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد بدهی انگلیس به ایران و روند این موضوع گفت: بدهی انگلیس به ایران قطعی است و باید پرداخت شود. مدت ها قبل باید پرداخت می شد و هر روزی که می گذرد و این روند دیرتر می شود آن ها بدهی خود را سنگین تر می‌کنند.

خطیب زاده گفت: در مورد برخی از کشورها در راستای حصول مطالبات کشور مذاکرات آشکار نیست و در مورد عراق و کره نیز همان طور که پیش از این گفته ام این موضوعات مسیر خود را پیگیری می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای ظریف و وزیر خارجه انگلیس در ۲۶ آبان ماه گفت و گوی تلفنی انجام داده اند و اینکه آیا در این گفت وگوی تلفنی در ارتباط با پرونده نازنین زاغری نیز بحث و گفت و گو شده است، گفت:  یکی از موضوعاتی که در مذاکرات در ارتباط با آن صحبت می شود موضوع برخی از زندانیان است و خانم زاغری نیز یکی از این موضوعات است. ما به آن ها (انگلیسی ها) در این ارتباط بارها گفته ایم که این موضوع مسیر قانونی و قضایی خود را دارد و قوه قضاییه ما مستقل است. به آن ها همچنین گفته ایم مسیری که آن ها می روند مسیر غلطی است و باید آن را اصلاح کنند؛ هم در نوع نگاه خود به تعامل با ایران و هم پرداخت بدهی های خود به ایران و همچنین مسائل دیگر.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد همکاری های اقتصادی ایران با کشورهای منطقه گفت: در حوزه همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه باید بگویم که ما بیشترین مراودات را با آن ها داریم و روابط با همسایگان در حوزه های مختلف با فاصله جلوتر از حوزه های دیگر است و این مسیری است که رژیم ترامپ بارها تلاش کرده آن را مسدود کند ولی در این زمینه به موفقیتی دست پیدا نکرده است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با دیپلماسی گازی کشور به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت و گفت: بازار نفت، گاز و انرژی بازار رقابتی است و به رغم تمام فشارهای دولت ترامپ که سعی کرده ایران را از بازار جهان و منطقه حذف کند ما در این عرصه حضور داریم و آن ها با ناکامی های زیادی در این حوزه مواجه شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با پیگیری‌های وزارت خارجه در ارتباط با ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته ای و دفاعی کشورمان گفت: دقایقی بعد از تأیید خبر ترور و شهادت دکتر فخری زاده وزارت خارجه به این موضوع واکنش نشان داد و وزیر خارجه کشورمان در توییتی ضمن اینکه اعلام کردند رد پای جدی از رژیم صهیونیستی در این ترور مشخص است انتظارات ایران از جامعه بین المللی در محکومیت این ترور را نیز تشریح کردند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به توییت های آقای ظریف به زبان های عربی، انگلیسی، چینی، روسی و... در ارتباط با این ترور گفت: آقای ظریف در این توییت ها مردم کشورها، سیاستمداران و تصمیم سازان در عرصه جهانی را مورد خطاب قرار دادند. از دیگر سو نامه ایران در این زمینه در نیویورک به دبیرکل سازمان ملل تحویل داده شد و سفرای ما در کشورهای مختلف اصل و ابعاد ماجرای این ترور را به اطلاع مقامات کشورهایی که در آن حضور دارند، رساندند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آقای ظریف در مصاحبه با سایت انتخاب گفته اند که برخی در داخل کشور در حال گرا دادن به آمریکا هستند و اینکه این صحبت های آقای ظریف با واکنش هایی از سوی برخی از افراد در داخل کشور مواجه شده است، گفت: مصاحبه آقای دکتر ظریف کاملا روشن است. ما وزارت خارجه جمهوری اسلامی هستیم و هم صدای مردمی هستیم که در نقاط دوردست کشور در حال زندگی هستند و هم صدای کسانی هستیم که در نهاد قدرت و تصمیم گیری و تصمیم سازی در حال فعالیت هستند.

خطیب زاده ادامه داد: سیاست خارجی امری کاملا حاکمیتی است و نباید افرادی به خاطر نگاه داخلی و سیاسی خود منافع ملی را نادیده بگیرند. رفع تحریم ها، سربلندی ایران و متنوع سازی روابط کشور در حوزه سیاست خارجی موضوعاتی است که به آن توجه داریم و همه جریان ها و گروه ها نیز باید به آن توجه داشته باشند.

خطیب زاده افزود: دوران اینکه آمریکا قدرت برتر جهان و یا مرکز قدرت جهانی باشد گذشته است. ما باید نگاه به درون داشته باشیم. راه حل مشکلات در کشور در درون است و باید با توان ملی و اجماع ملی این مسیر را طی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد تبادل زندانیان بین ایران و برخی از کشورها و اینکه آیا ممکن است این موضوع در ارتباط با خانم نازنین زاغری نیز اتفاقی بیفتد گفت: در تمامی این موارد قوه قضاییه حرف اول و آخر را میزند و بسیاری از محکومان پرونده آن ها در دادگاه صالحه مراحل قضایی را طی کرده است و در تصمیم مستقل قاضی و دادگاه این تبادلات انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: ما در وزارت خارجه از هر مجرایی استفاده کرده و می کنیم که برخی ازشهروندان کشورمان که بی گناه هستند و به خاطر سیاست های ظالمانه ترامپ با ادعای واهی دور زدن تحریم ها در برخی از کشورها گروگان گرفته شده اند را آزاد کنیم. ما از تمام توان و مجاری خود در این حوزه استفاده کرده و می کنیم.

خطیب زاده در مورد پرونده زاغری نیز گفت: ایشان حکم قضایی از دادگاه صالحه دارند و پرونده ایشان مسیر قانونی و قضایی خود را طی می کند که شما می توانید اطلاعات مربوط به آن را از قوه قضاییه و سخنگوی آن پیگیری کنید.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نوع واکنش سازمان ملل متحد در مورد ترور شهید محسن فخری زاده و اینکه آن ها ایران را دعوت به خویشتن داری کرده بودند، گفت: آنچه که توسط سخنگوی سازمان ملل و دبیرکل آن گفته شد دارای دو وجه بود. یک وجه آن این بود که این ترور را مجرمانه و تروریستی خوانده بودند و وجه دیگر ادبیات خنثی بود که از آن استفاده کرده بودند. آقای ظریف در توییت خود پاسخ درستی را به این گونه مواضع دادند و آن را شرم آور خواندند و ما همچنان انتظار داریم که مواضع درست از سوی برخی از سازمان ها و کشورها اتخاذ شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که دو کشور امارات و بحرین که به تازگی اقدام به عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی کرده اند در بیانیه هایی این ترور را محکوم کرده اند گرچه برخی از ظن ها و گمان هایی در ارتباط با آن ها وجود دارد، گفت: در مورد آنچه که شما اشاره کردید دو موضوع مورد توجه است. ما به کشورهایی که اقدام به عادی سازی روابط شان با رژیم صهیونیستی کرده اند به صراحت گفته ایم که هر تهدیدی که متوجه امنیت ایران شود بدون لحظه ای درنگ از سوی ایران پاسخ داده خواهد شد.

خطیب زاده ادامه داد: ما به ظن پاسخ نمی دهیم بلکه به شواهد پاسخ می دهیم.

وی با بیان اینکه تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس به جز یک کشور این ترور را محکوم کرده اند، گفت: ما ملتی هستیم که به ظن و گمان پاسخ نمی دهیم. شواهد برای ما مهم است و براساس شواهد عمل می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سفیر ایران در قطر در توییتی برای گروه طالبان از واژه جنبش استفاده کرده و این باعث واکنش هایی شده است، گفت: در پی ترور شهید فخری زاده دفاتر یادبودی در سفارتخانه های ایران در منطقه از جمله قطر برپا شده است که دفاتر سیاسی مستقر و دیپلمات های مستقر در آنجا برای امضای این دفتر یادبود مراجعه کرده اند. براساس مجوز دولت قطرطالبان دفتر سیاسی در آن کشور دارد و آن ها نیز به سفارت ایران رفته اند و دفتر یادبود مستقر در آنجا را امضا کرده اند.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با نوع تعامل ایران با آژانس و برخی از اظهارنظهرهایی که در کشور در این ارتباط انجام شده است که با واکنش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مواجه شده، گفت: همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب NPT و تعهدات مان بوده است و هیچ دسترسی بیشتری به آن ها نداده و نخواهیم داد.

خطیب زاده با بیان اینکه روابط ایران با آژانس یک رابطه فنی است، گفت: روابط ما با آژانس تاکنون علیرغم برخی اختلافات رابطه فنی و احترام برانگیزی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با روند پرداخت بدهی های کره به ایران با انتقاد از عملکرد کره جنوبی در این زمینه گفت: امیدواریم هر چه زودتر کره به تعهدات خود در برابر ایران عمل کند و همان طور که پیش از این گفته ایم پیگیری ها در این زمینه ادامه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد دادگاه اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان که چندی پیش در بلژیک برگزار شد و آخرین پیگیری های وزارت خارجه در مورد این پرونده گفت: ما از همان اول گفتیم که اساسا این دادگاه و این پروسه قضایی به خاطر موضوع مصونیت دولت ها و مصونیت دیپلماتیک غیرقانونی است و مشروعیتی ندارد و ما آن را به رسمیت نمی شناسیم.

وی با بیان اینکه ما به مسیری که وکیل ایشان در بلژیک در ارتباط با این پرونده طی می کند احترام می گذاریم، ادامه داد: روند این پرونده از جهت شکلی و ماهوی و پروسه ای که طی می کند غیرقانونی و غیرمشروع است و ما آن را به رسمیت نمی شناسیم.

خطیب زاده با بیان اینکه دادستانی بلژیک درخواستی را در ارتباط با حکم ایشان مطرح کرده اند ولی دادگاه هنوز حکمی را صادر نکرده است، گفت: امیدواریم که این دادگاه عدم صلاحیت خود را در بررسی این پرونده به رسمیت بشناسد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در همین چارچوب خاطر نشان کرد: بدعت بدی در مسیر مصونیت های دیپلماتیک گذاشته می شود و این روند کوته بینانه است. ما فکر می کنیم این یک توطئه چینی است و دیپلمات ما قربانی توطئه چینی شده است که یک سر آن گروهک منافقین و سر دیگر آن تحمیل فشار حداکثری علیه ایران قرار دارد.

وی تأکید کرد: ما از همه توان خود برای حفاظت از حقوق شهروندان خود در سراسر جهان به ویژه آقای اسدالله اسدی استفاده می‌کنیم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد ادعای برخی از رسانه های عربی مبنی بر اینکه یک فرمانده سپاه ایران در مرز عراق و سوریه به شهادت رسیده است، اظهار کرد: ما گزارشی از این موضوع دریافت نکرده ایم و به نظر می رسد که بیشتر خبرسازی باشد و باید سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح در این خصوص اظهار نظر کنند و ما هیچ خبری در این خصوص به صورت موثق دریافت نکرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نوع واکنش ها به ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشورمان خاطر نشان کرد: در شهادت دکتر فخری زاده ما حجم بالایی از محکومیت را از سوی کشورها مختلف در حوزه های جغرافیایی متنوع دریافت کردیم.

وی ادامه داد: البته انتظار می رفت برخی از کشورهایی که داعیه دار حقوق بشر هستند به طور جدی تری این ترور را محکوم کنند اما طبیعی است که یک سر داستان به برخی سیاست های مورد حمایت خود آن ها برگشته است، بنابراین ضمن اینکه نمی توانند این ترور را محکوم نکنند در بیانیه های خود از برخی کلمات استفاده کرده اند که مورد انتقاد ما است.

خطیب زاده ادامه داد: موج محکومیت های این اقدام تروریستی ادامه دارد و همه به صورت جدی می دانند که انگشت این محکومیت به سمت رژیم اشغالگر قدس است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه ها در مورد نقش یک پهپاد اسرائیلی در این ترور نوشته اند، اظهار کرد: سناریوهای هالیوودی زیادی این روزها پخش شده است و مهم این است که ما در دام این کارزارهای اطلاعاتی و رسانه‌ای که بعضا سر در آلبانی، واشنگتن و تل‌آویو دارد قرار نگیریم و این سناریوها باعث جهت دهی افکار ما نشود.

وی با بیان اینکه این ترور از مجاری خود در حال پیگیری است و ما نباید به این سناریوسازی ها توجه داشته باشیم، ادامه داد: در ارتباط با این موضوع اظهاراتی که توسط مقامات مسئول کشور گفته شده قابل اتکا هستند و بیش از این تأیید نمی شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید