نرخ سود وام مسکن متاهلین؛ 21.3 درصد

هت‌تریک ارزانی در وام مسکن

کدخبر: ۳۷۵۵۵۲
پنجمین روز آذر ماه با سومین رکورد ارزانی وام مسکن همراه بود. مبلغی که متقاضیان در این روز برای دریافت وام مسکن پرداخت کرده اند 26 درصد کمتر از زمان مشابه در ماه قبل بوده است.
هت‌تریک ارزانی در وام مسکن

به گزارش اقتصادنیوز، در پنجمین روز آذر ماه رکورد ارزانی وام مسکن برای سومین روز متوالی شکست. در این روز متقاضیان وام مسکن برای هر کدام از اوراق تسهیلات مسکن تنها 68 هزار و 800 تومان پول پرداخت کردند که در دو ماه گذشته بی سابقه بوده است. این کاهش قیمت به حدی بود که نرخ سود وام مسکن برای متاهلین به 21.3 درصد رسید که کف نرخ سود در پاییز تاکنون بوده است. اما دیگر هزینه های وام مسکن در این مقطع زمانی دستخوش چه تغییراتی شده اند؟

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

هزینه خریداوراق مسکن

قیمت هرکدام از اوراق تسه در روز سه شنبه 4 آذر قیمتی معادل با 71 هزار  و 400 تومان داشت. در روز بعد این مبلغ 3 هزار و 600 تومان دیگر ریزش کرده و به حد 67 هزار و 800 تومان رسید. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود. 

کاهش قیمت اوراق سبب شد تا مجردها به منظور دریافت وام مسکن نزدیک به 19 میلیون تومان و متاهلین 32 میلیون و 500 هزار تومان پول پردخت کنند.

این در حالی است که این هزینه در موقعیت مشابه در ماه گذشته برای مجردین 25 میلیون و 900 هزار تومان و برای متاهلین 44 میلیون و 300 هزار تومان به ثبت رسیده بود.

به عبارت دیگر هزینه اوراق برای متقاضیان وام در این روز 26 درصد افت ماهانه داشته است.

سه روز است که بانک مسکن اوراق خود را در قیمتهایی ارزان تر از روزهای گذشته به فروش میگذارد. در همین راستا رکورد ارزانی هزینه اوراق برای سومین بار هم در آذرماه رقم خورد.

تسه 5 آذر

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بنابر توضیحات یاد شده با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجرد ها دیگر 17.5 درصد نخواهد بود.

این نرخ در روز پنجم آذرماه برای مجردها 21.36 درصد و برای متاهلین 21.30 درصد به ثبت رسید. مقایسه این نرخ با موقعیت مشابه در ماه قبل نشان می دهد که نرخ سود 1.7 واحد درصد کمتر شده است.

همانطور که در روز سوم و چهارم آذر ماه نرخ سود وام مسکن برای متاهلین و مجردین به کمتر از 22 درصد رسیده بود در پنجم آذرماه نیز با کاهشی بیشتر در همین محدوده باقی ماند. این حد از نرخ سود کمترین محدوده ای است که در دوماه اخیر وام مسکن داشته است.

 

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در روز پنجم آذر برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 179 میلیون تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 332 میلیون و 450 هزار تومان برآورد شد.

مقایسه این هزینه ها با ارقام ثبت شده در روز قبل نشان می دهد مبلغی که در نهایت مجردین بایستی در طول 12 سال به بانک مسکن در قبل اخذ وام بپردازند به طور روزانه 1 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. این کاهش برای متاهیلین متقاضی وام تقریبا 1 میلیون و 800 هزار تومان به ثبت رسیده است.

شتاب کاهش قیمت اوراق در دو روز گذشته اندکی کاهشی شده است. این موضوع البته در حدی نیست که انتظار افزایش قیمت اوراق را در روز های دیگر داشته باشیم. به عبارت دیکر هنوز هم می توان امیدوار به کاهش قیمت در این بازار باشیم اما با چنانچه این شتاب روندی کاهشی داشته باشد ارزانی وام مسکن دوامی نخواهد داشت.

تسه 5 آذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید