گزارش نیمروز بازار‌های جهانی + نمودار

سقوط طلای زرد پیش چشم طلای سیاه

کدخبر: ۳۷۵۱۱۲
در نیمروز سه شنبه بازار‌های جهانی، قیمت هر اونس طلا با 1.5 درصد تغییر در کانال 1800 ریزش کرد، قیمت اونس نقره نیز که اغلب با طلا همسو است، 1.7 درصد کاهش یافت. اما برنده بازار‌های کالایی طبق روال دو هفته، نفت خام بوده است.
سقوط طلای زرد پیش چشم طلای سیاه

به گزارش اقتصادنیوز، در دومین روز کاری بازار‌های جهانی قیمت طلا، مجددا ریزشی بود و قیمت نفت خام مسیر افزایش را مثل روزهای گذشته ادامه داد. قیمت هر اونس طلا در ساعت 4:30 بعد از ظهر 27 دلار دیگر کاهش یافت تا بیش از پیش در قهقرای کانال 1800 فرو رود. وضعیت در بازار نفت اما بسیار متفاوت است. قیمت نفت وست تگزاس برنت و اوپک امروز با یک درصد افزایش به بالاترین قیمت 9 ماه گذشته رسیدند.

برق پاک نقره؟

اما بازاری که سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به آن تردید دارند، بازار نقره است. این بازار که معمولا نوسانات برابر با طلا را تجربه می‌کند، در 40 روز گذشته، تأثیر کمتری از اخبار واکسن کرونا پذیرفته است. دلیل این امر را می توان در کاربرد صنعتی آن در صورت بهبود وضعیت اقتصادی حاصل از ساخت واکسن کرونا جستجو کرد.

نمودار نقره

علاوه بر افزایش تقاضای صنعتی این فلز براق در نتیجه بهبود وضعیت اقتصادی، سیاست‌های سبز بایدن نیز می‌تواند از قیمت آن حمایت کند. زیرا یکی از مهم‌ترین کاربردهای صنعتی نقره استفاده از آن در سلول‌های فتوولتائیک (PV) که عناصر سازنده صفحات خورشیدی و یک فناوری پیشرو در زمینه انرژی پاک است.

قیمت اونس نقره مانند طلا در 3 ماه گذشته بیشتر ریزشی بوده و قیمت هر اونس نقره با 40 سنت یا 1.5 درصد کاهش به 23.15 دلار رسیده است. 

درخشش طلا در تاریکی کانال 1800

قیمت اونس طلا روز‌های ریزشی را تجربه کرده است. با اخبار امیدوارکننده اقتصادی و بهبود چشم‌انداز اقتصادی جهان، قیمت طلا رو به سقوط است. قیمت طلا امروز سه‌شنبه با 27 دلار یا 1.5 درصد کاهش قیمت به 1809 دلار در هر اونس رسید. قیمت لحظه‌ای 1806 دلار امروز رکورد پایین‌ترین قیمت چهار ماه دیروز را به نام خود ثبت کرد.  نزدیکی طلا به سقوط به کانال 1700 هزار در حالی رخ می‌دهد که 15 روز پیش قیمت اونس طلا در کانال 1900 قرار داشت. اکنون این پایین‌ترین قیمت طلا در 4 ماه و 2 هفته پیش است. در واقع با این سقوط اونس طلا به قیمت قبل از صعود تاریخی   خود بازگشت است. 

نمودار طلا

به گفته شرکت خدمات مالی  وست پک، در دو سال آینده طلا به زیر 1650 دلار می رسد و رکورد بالای اونس طلا 2070 دلار در هر اونس خواهد بود. جاستین اسمیرک، اقتصاددان ارشد وست پک می گوید «سال 2020 شاهد اوج  ریسک گریزی، نقدینگی بانک مرکزی و عدم اطمینان جهانی خواهد بود ، بنابراین پیش بینی ما کاهش قیمت طلا در سال 2021 است.»

تخمین وست پک برای طلا تا پایان سال آینده به طور متوسط ​​زیر 1760 دلار در هر اونس پیش بینی می‌شود، سپس در پایان سال 2022 تا 1633 دلار هم خواهد رسید. بر اساس پیش بینی بلند مدت ، فقط در اواسط سال 2023 ، زمانی که فلز گران‌بها شروع به صعود و افزایش به 1848 دلار در سپتامبر 2024 می کند ، وضعیت تغییر خواهد کرد.

تابش طلای سیاه

بازار نفت خام در ماه کنونی میلادی (نوامبر) بسیار صعودی بوده است. ابتدا به دلیل واکسن و سپس به دلیل بهبود احساس اقتصادی قیمت نفت از کف کانال 30 دلار بیرون جسته و در حال صعود در  کانال 40 دلار است. قیمت نفت برنت در نیمروز با 1.44 درصد افزایش به 46.64 دلار رسیده، قیمت وست تگزاس با 1.84 درصد به 43.62 دلار افزایش یافته و قیمت نفت اوپک در آخرین لحظه با 0.6 درصد افزایش43.38 خریداری شده است. 

نمودار نفت

قیمت‌های امروز نفت خام به معنای بالاترین سطح قیمت قبل از آغاز جنگ قیمتی عربستان با روسیه 9 ماه گذشته است. جدای از اخبار واکسن مهم‌ترین محرک بازار این هفته، گزارش هفتگی ذخایر موجود نفت خام آمریکا است که قرار است ساعت 19 روز چهارشنبه منتشر شود. تغییر هفتگی تعداد بشکه‌های نفت خام تجاری در اختیار بنگاه‌ها توسط اداره اطلاعات انرژی (EIA) اندازه‌گیری می‌شود.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید