۱۳ روز تا انتخابات ۲۰۲۰

بسته خبری| ناامیدی سناتورهای جمهوری‌خواه از پیروزی ترامپ/ نبرد سنگین در ایالت‌های کلیدی/ آشتی دموکرات‌ها با آرای ازدست‌رفته ۲۰۱۶

کدخبر: ۳۶۸۵۵۲
اقتصادنیوز : در فاصله کمتر از ۲هفته تا روز رأی‌گیری نهایی انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، بررسی آخرین نظرسنجی‌های کشوری و ایالتی نشان می‌دهد که به رغم پیشتازی قابل اطمینان جو بایدن در سطح ملی، وضعیت وی در ایالت‌های کلیدی [که زمینه‌ساز شکست دموکرات‌ها در انتخابات پیشین شدند]، اخیراً متزلزل‌تر شده و بطور میانگین بدتر از شرایط هیلاری کلینتون در زمان مشابه (۱۳روز تا انتخابات ۲۰۱۶) است.
بسته خبری| ناامیدی سناتورهای جمهوری‌خواه از پیروزی ترامپ/ نبرد سنگین در ایالت‌های کلیدی/ آشتی دموکرات‌ها با آرای ازدست‌رفته ۲۰۱۶
۲هفته تا رأی‌گیری نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره ایالات متحده که در تاریخ ۳نوامبر-۱۳آبان- برگزار خواهد شد، باقی مانده است. اقتصادنیوز در روزهای آتی بسته‌های خبری ویژه انتخابات آمریکا را برای اطلاع مخاطبان از آخرین وضعیت نظرسنجی‌های معتبر، مهمترین رویدادهای خبری و مطالب تحلیلی این حوزه بصورت روزانه در اختیار خوانندگان قرار خواهد داد.

به گزارش اقتصادنیوز؛ نگاهی به نظرسنجی‌های اخیر در سطح ملی و مشاهده حاشیه امن پیشتازی جو بایدن، بسیاری از مخالفان دونالد ترامپ را امیدوار کرده‌است. اما نگاهی دقیق‌تر به نظرسنجی‌های ایالت‌های چرخشی و مقایسه آن‌ها با پیمایش‌های زمان مشابه در سال ۲۰۱۶، حاکی از راه سخت دموکرات‌ها برای مقابله با خطر بالقوه تکرار پیروزی بهت‌آور ترامپ در نوامبر۲۰۲۰ است.

۱. آخرین نظرسنجی‌ها

 ۱.۱ انتخابات ریاست‌جمهوری، در سطح ملی

بر اساس داده‌سنجی‌های پایگاه خبری-تحلیلی RealClearPolitics در نظرسنجی‌های اخیر (۶تا۱۹ اکتبر) در سطح ملی بطور میانگین جو بایدن ۵۱/۳ درصد و دونالد ترامپ ۴۲/۴ درصد از آرای عمومی را از آن خود کرده است. 

کمترین اختلاف میان دو نامزد انتخاباتی مربوط به نظرسنجی مشترک IBD و TIPP است که فاصله دو نامزد به ۳ واحد درصد رسیده است. این فاصله اندک در نظرسنجی‌های یک هفته اخیر کم‌سابقه بوده. پیشتر موسسه راسماسن (Rasmussen) فاصله نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه را ۵ واحد درصد گزارش داده بود. بیشترین اختلاف نیز مربوط به نظرسنجی موسسه USC Dornsif است که این فاصله ۱۲ واحد درصد برآورد شده است.

موسسه راسماسن در میانه سپتامبر (ماه قبل) این اختلاف را ۱ واحد درصد به نفع ترامپ گزارش کرده بود. در هفته سوم سپتامبر این اختلاف را ۱ واحد درصد به نفع بایدن، در هفته پایانی سپتامبر ۸ واحد درصد به نفع بایدن ارزیابی کرد. و هفته گذشته (هفته اول اکتبر) فاصله ۲ نامزد را تا ۱۲ واحد درصد به نفع بایدن برآورد کرد.

بسته خبری ویژه انتخابات آمریکا13

کاهش نسبی فاصله ترامپ و بایدن

فاصله ۸/۶ واحد درصدی ۲ نامزد در حالی است که در روزهای اخیر این اختلاف تا ۱۰/۸ واحد درصد نیز افزایش یافته بود اما به نظر می‌رسد ترامپ تدریجا در حال احیای پایگاه رأی خود است.

نمودار زیر بازه زمانی یک‌ساله یعنی از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰ را شامل می‌شود و تغییرات میانگین نظرسنجی‌های ملی برای جو بایدن با رنگ آبی و برای دونالد ترامپ با رنگ قرمز مشخص شده است. همانطور که مشخص است فاصله ۲ کاندیدا که معادل ۸/۶ واحد درصد گزارش شده در هفته اخیر وارد روند کاهشی شده است. 

بسته خبری ویژه انتخابات آمریکا13

در حالی که RCP اختلاف ۲ نامزد را ۸/۶ واحد درصد ارزیابی کرده است، دیگر پایگاه‌های داده‌سنجی با اندکی اختلاف این عدد را بیشتر یا کمتر گزارش کرده‌اند؛

وب‌سایت ۵۳۸ (FivethTrtyEight) در میانگین نظرسنجی‌های اخیر آرای بایدن را ۵۲/۲ درصد و ترامپ را ۴۲/۱ درصد و اختلاف آن‌ها را ۱۰/۱ واحد درصد برآورد کرده است.

با این حال پیش‌بینی خود این وب‌سایت کمی‌تعدیل‌شده‌تر به نظر می‌رسد و در آن بایدن ۵۳/۵ درصد و ترامپ ۴۵/۳ درصد از آراء را در اختیار دارد و اختلاف آن‌ها ۸/۲ واحد درصد پیش‌بینی شده است.

مدل پیش‌بینی نشریه اکونومیست نیز در آخرین برآورد خود آرای بایدن را ۵۴/۴ درصد و ترامپ را ۴۵/۶ درصد پیش‌بینی کرده که حاکی از فاصله ۸/۸ واحد درصدی دو کاندیداست.

آخرین وضعیت آرای الکترال

اگر اتفاق عجیبی نیفتد از هم‌اکنون می‌توان با قطعیت ۲۱۲ رأی الکترال را در سبد جو بایدن و ۱۲۵ رأی الکترال را در سبد دونالد ترامپ ریخت. درباره ۲۰۱ رأی الکترال ایالت‌هایی که با رنگ خاکستری در نقشه نشان داده شده‌اند نیز نمی‌توان با قطعیت یک نامزد را پیروز انتخابات دانست.

Polls

۲.۱. وضعیت بایدن و ترامپ در ایالت‌های کلیدی

به گزارش اقتصادنیوز از ۵۰ ایالت آمریکا، در نزدیک به ۴۰ ایالت تکلیف نامزد پیروز تا حدود زیادی مشخص است. این ایالت‌ها به دو دسته ایالت‌های آبی (ایالت‌های لیبرال و حامی حزب دموکرات) و ایالت‌های قرمز (ایالت‌های محافظه‌کار و حامیان حزب جمهوری‌خواه) تفکیک می‌شوند.

اما ایالت‌های مردد (ایالت‌های کلیدی یا میدان‌های نبرد) تعیین‌کننده‌ترین نقش را در تعیین پیروز نهایی انتخابات ایفا می‌کنند. ایالت‌های کلیدی که گاه با رنگ خاکستری و گاه با رنگ بنفش نشان داده می‌شوند در انتخابات ۲۰۲۰ شامل ۶ ایالت میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا است.

بسته خبری ویژه انتخابات آمریکا13

۳.۱. نگرانی دموکرات‌ها از نقطه کور نظرسنجی‌ها

نکته پنهان نظرسنجی‌های ایالات کلیدی که برای کمپین دموکرات‌ها  نگران کننده تلقی می‌شود، این است ‌که ظاهراً جو بایدن در ایالت‌های کلیدی بطور میانگین با ۴ واحد درصد از دونالد ترامپ پیش است، اما این عدد نه تنها نسبت به روزهای اخیر کاهش یافته بلکه در زمان مشابه (۱۳ روز تا انتخابات) در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون در این ایالت‌ها برتری ۴/۱ واحد درصدی نسبت به ترامپ داشت.

بنابراین هم‌اکنون جو بایدن در ایالت‌های کلیدی بطور میانگین با ۰/۱- واحد درصد اختلاف، شرایط بدتری نسبت به هیلاری کلینتون در زمان مشابه در سال ۲۰۱۶ دارد. کلینتون با وجود این برتری در نظرسنجی‌ها، در تمامی ایالت‌های یاد شده شکست خورد و آرای الکترال ارزشمند این ایالت‌ها را به ترامپ واگذار کرد. باید دید این سناریوی شوم بار دیگر و این‌بار برای جو بایدن تکرار می‌شود یا خیر؟

همچنین هیلاری کلینتون در زمان مشابه (۱۳ روز تا رأی‌گیری نهایی) در سال ۲۰۱۶ در سطح ملی با ۵/۶ واحد درصد نسبت به ترامپ پیش بود. بر این اساس بایدن در سطح ملی با ۳ واحد درصد نسبت به هیلاری کلینتون شرایط بهتری دارد. با این حال در روزهای گذشته این فاصله میان پیشتازی بایدن ۲۰۲۰ و کلینتون ۲۰۱۶ کاهش یافته است.

از نظر نرخ محبوبیت نیز شرایط وی به مراتب بهتر از شرایط هیلاری کلینتون در زمان مشابه است.

بسته خبری ویژه انتخابات آمریکا13

نمودار زیر بازه زمانی یک‌ساله یعنی از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰ را شامل می‌شود و تغییرات میانگین نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های کلیدی برای جو بایدن با رنگ آبی و برای دونالد ترامپ با رنگ قرمز مشخص شده است. فاصله ۲ کاندیدا در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۰ -۱۳روز تا انتخابات نهایی- معادل ۴ واحد درصد گزارش شده است.

بسته خبری ویژه انتخابات آمریکا13

۴.۱. ایالت‌های رقابتی

علاوه بر ایالت‌های کلیدی رقابت ۲نامزد در منطقه۲ مین و منطقه۲ نبراسکا، نیز با وجود تک‌الکترال بودن‌شان، بسیار حساس و مناقشه‌برانگیز است. همچنین در ایالت‌هایی چون جورجیا، مینه‌سوتا، اوهایو، نوادا، آیووا و تگزاس که برخی به عنوان ایالت‌های قرمز شناخته می‌شوند، اکنون رقابت نسبتاً نزدیکی وجود دارد که ممکن است در ادامه دستخوش تغییراتی تأثیرگذار شوند.

بسته خبری ویژه انتخابات آمریکا13

جورجیا، آریزونا، اوهایو و آیووا بالاخره آبی می‌شوند؟

همین هشت سال پیش قرار دادن آیووا و اوهایو در همان رده انتخاباتی جورجیا و تگزاس عجیب بود. در انتخابات سال ۲۰۱۲ پرزیدنت اوباما در حالی که جورجیا را با ۸ و تگزاس را با ۱۶ واحد درصد از دست داد، آیووا را با ۶ امتیاز و اوهایو را با ۳ واحد درصد برنده شد.

اما در انتخابات ۲۰۱۶، قرمزی جورجیا و تگزاس کمرنگ‌تر شد، در حالی که آیووا و اوهایو قرمزتر شدند. اینکه چرا این شیفت‌ها در یک زمان اتفاق افتاد دلایل پیچیده‌ای دارد و به همین دلیل از آن عبور می‌کنیم. در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ این چهار ایالت به طور مشابه رای دادند. درحالیکه ترامپ در ۲۰۱۶ بردهای نسبتاً راحتی در هر چهار ایالت یادشده داشت، اما ۲ سال بعد جمهوری خواهان در چندین رقابت کلیدی در این ۴ ایالت به سختی توانستند پیروز شوند. در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ دموکرات‌ها در مجموع با حدود ۹ امتیاز اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آوردند.

در آخرین نظرسنجی ها. نظرسنجی‌های ۲۰۲۰ وضعیت این چهار ایالت کاملاً رقابتی شده است. در نظرسنجی Morning Consult که این هفته منتشر شد، رئیس جمهور ترامپ تنها با ۲ واحد درصد در جورجیا و تگزاس، و ۳ واحد درصد در اوهایو پیشتاز است. نظرسنجی CBS NEWS/YouGov بایدن و ترامپ را در آیووا برابر نشان می‌دهد. 

همچنین بر اساس برآورد RealClearPolitics در آیووا و آریزونا، بایدن با اختلاف اندک پیشتاز است. در ایالت مینه‌سوتا که اغلب حامی قدرتمند دموکرات‌هاست، شرایط برای بایدن در حال سخت‌تر شدن است. چرا که بایدن در این ایالت تا هفته پیش با حدود ۱۰ واحد درصد پیشتاز بود و خیال دموکرات‌های این ایالت کمی راحت بود، اما با این رشد سریع ترامپ بعید نیست مینه سوتا در انتخابات ۲۰۲۰ به سرنوشت ایالت‌های کلیدی همجوارش یعنی ویسکانسین در سال ۲۰۱۶ دچار شود. 

در ایالت سنتاً قرمز جورجیا نیز در حال حاضر میانگین نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی جو بایدن با اختلاف ۱/۲ واحد درصد نسبت به ترامپ است. میانگین نظرسنجی‌های ایالت اوهایو اختلاف ۲ نامزد را ۰.۵ واحد درصد به نفع ترامپ برآورد کرده است.

حال باید دید ایالت‌های سنتاً محافظه‌کاری چون جورجیا، آریزونا، آیووا و یا حتی تگزاس در این انتخابات بالاخره به رنگ آبی دانکی‌ها تبدیل می‌شوند یا همچنان حامی فیل‌های قرمز جمهوری‌خواه باقی خواهند ماند؟

انتخابات آمریکا / اقتصادنیوز


۲. آخرین رویدادها

 در رویدادی کم نظیر و در حالی که تنها دو هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، اختلافات در درون حزب جمهوری خواه آمریکا بین تعدادی از نمایندگان صاحب نفوذ این حزب در کنگره و دونالد ترامپ بالا گرفته است.

شبکه دویچه وله در این رابطه نوشت: روی برتافتن سناتورهای جمهوریخواه از نامزد حزب خود آن هم دو هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری، موضوعی است که توجه بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی در آمریکا را متوجه خود ساخته است.

بر این اساس شماری از سناتورهای حزب جمهوریخواه آشکارا لب به انتقاد از برنامه و عملکرد دونالد ترامپ گشوده‌اند. حتی یکی از سناتورهای پرنفوذ حزب جمهوریخواه گفته است، هنوز تصمیم نگرفته رای خود را به چه کسی بدهد. برخی دیگر از اعضای حزب جمهورخواه حتی گفته‌اند که به ترامپ رای نخواهند داد.

 به عنوان نمونه، سناتور «بن سس» از ایالت نبراسکا در تماس تلفنی با شرکت‌کنندگان در انتخابات از عملکرد ترامپ در قبال متحدان و دشمنان آمریکا انتقاد کرده است.

در حالی که دو هفته دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده، سوال این است که آیا بایدن می‌تواند بخشی از آرای از دست رفته دموکرات‌ها را دوباره بازگرداند؟

به نوشته نیویورک‌تایمز یک نظریه این است که بخشی از دموکرات‌ها و مستقل‌ها که در سال ۲۰۱۶، رای خود را به حزب سوم دادند، بایدن برای آنها نماینده مقبول‌تری از هیلاری کلینتون است.

نتایج بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد غالب افرادی‌که متمایل به حزب دموکرات هستند و در چهارسال پیش به کلینتون رای ندادند و به جای آن تصمیم گرفتند به نامزد حزب سوم رای دهند، سوم نوامبر امسال به بایدن رای خواهند داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک تجمع انتخاباتی در ایالت آریزونا دشمنان خود را نام برد.

ترامپ گفت که او علاوه بر مخالفش جو بایدن، با رسانه‌های چپ‌، غول‌های فناوری و "باتلاق لابی گرایان واشنگتن" مبارزه می‌کند.

ترامپ خطاب به هواداران خود در آریزونا گفت: "من فقط در برابر بایدن نیستم‌، بلکه در برابر رسانه‌های چپگرا، غول‌های بزرگ فناوری و باتلاق واشنگتن نیز مبارزه می‌کنم".

منظور ترامپ از "باتلاق واشنگتن" یک صنعت بزرگ لابی‌گری در پایتخت آمریکاست که از تصویب قوانین خاصی به نفع بخش‌ها و شرکت‌های خاص حمایت می‌کند.

آخرین نظرسنجی نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که در میان زنان آمریکایی که بیش از نیمی از رأی‌دهندگان انتخابات ریاست‌جمهوری را تشکیل می‌دهند، جو بایدن با فاصله چشمگیر ۲۳ واحد درصدی از دونالد ترامپ پیش است؛ در صورت تحقق این امر، زنان آمریکایی بلای جان ترامپ و عامل ذاخراج وی از کاخ سفید خواهند شد.

تازه‌ترین نظرسنجی سراسری که بطور مشترک توسط روزنامه نیویورک‌تایمز و دانشگاه سیه‌نا انجام شده، نشان می‌دهد که ۵۰ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی از بایدن و ۴۱ درصد نیز از ترامپ اعلام حمایت کرده‌اند.

نکته قابل توجه این پیمایش، شکاف میان زنان و مردان آمریکایی است. در میان رأی‌دهندگان زن، حمایت از بایدن ۲۳ واحد درصد بیشتر از ترامپ است، اما در میان مردان رأی‌دهنده، ترامپ با اختلاف ۶ واحد درصدی نسبت به بایدن پیشتاز است.

تغییر موضع زنان حومه‌نشین نسبت به سال ۲۰۱۶ و افزایش حمایت از نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ می‌تواند سرنوشت انتخابات را به نفع حزب دموکرات رقم بزند.

زنان علیه ترامپ

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید که با "جیک تیپر" مجری شبکه تلویزیونی سی ان ان گفتگو می کرد اظهار داشت: فکر می‌کنم اینکه ترامپ گفته که مگر در صورت تقلب بازنده انتخابات نخواهد بود خیلی نگران‌کننده است؛ البته که او ممکن است در انتخابات بدون‌تقلب بازنده شود.

بولتون در ادامه گفت: بگذارید صراحتا بگویم او(ترامپ) محترمانه از قدرت کنار نمی رود.وی در پاسخ به این سوال که سران حزب جمهوری‌خواه احتمالا چه تصمیمی خواهند گرفت گفت تصور نمی‌کند آنها از عدم کناره‌گیری ترامپ حمایت کنند. بولتون در این مصاحبه بار دیگر تاکید کرد که در انتخابات سوم نوامبر نه به بایدن و نه به ترامپ رأی خواهد داد.

پایگاه خبری «ان‌بی‌سی» گزارش داد که سناتورهای جمهوری‌خواه ضمن ابراز نگرانی از احتمال باخت ترامپ در انتخابات گفته‌اند او ممکن است موجب شکست نامزدهای این حزب برای تصاحب کرسی سنا هم شود. این سناتورها بر همین اساس به نحو بی‌سابقه‌ای تلاش می‌کنند از ترامپ فاصله بگیرند.

 ۴ رقابت نفس‌گیر مجلس سنا/ مجلس سنا ۴ نبرد مرگ‌وزندگی بین گلادیاتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه

در روزهای گذشته «بن ساس»، «تد کروز» و «لیندسی گراهام» از احتمال شکست ترامپ در انتخابات ابراز نگرانی کرده‌اند. همه این سناتورها منتقدان اولیه‌ای بودند که به متحد ترامپ تبدیل شده‌اند و در مجلس سنا منطبق با سیاست‌های او رأی می‌دهند.

ساس در یک فایل صوتی که برای نخستین بار روز پنجشنبه گزارش شد گفت: «من نگرانم که اگر ترامپ بازنده شود-اتفاقی که محتمل است- مجلس سنا را هم با خودش به زیر بکشد.حمام خون علیه جمهوری‌خواهان در سنا  به راه افتد.»


۳. مطالب برگزیده

>>>>اقتصادی

Trumponomics؛ «اقتصادِ ترامپی» به روایت اکونومیست

Bidenomics؛ نقشه راه جوبایدن برای اقتصاد آمریکا


فوربس عملکرد اقتصادی رؤسای جمهور آمریکا را تحلیل کرد؛ کدام رئیس‌جمهور برای بازار سهام بهتر است؟

نوریِل روبینی، اقتصاددان؛ بایدن برای اقتصاد بهتر است یا ترامپ؟

دلار، طلا، بورس و بیت‌کوین کدام نامزد را ترجیح می‌دهند؟ پیش بینی واکنش بازارها به نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا


>>>>سناریوها

 هشدار نوبلیست اقتصاد درباره حکومت نامحدود؛ «جمهوری‌خواهان علیه جمهوریت»

زشت‌ترین انتخابات آمریکا؛ سناریوهای مناقشه‌برانگیز نوامبر۲۰۲۰ به روایت اکونومیست

احتمال بالای وقوع رویدادهای بی‌سابقه انتخاباتی؛ چند سناریوی محتمل و عجیب در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا


>>>ایران و انتخابات آمریکا

بررسی کلیشه‌های گمراه‌کننده در تحلیل‌های انتخاباتی؛ ایران سناریوی پیروزی ترامپ را جدی بگیرد

متن کامل گزارش ١٠هزار کلمه‌ای گلدنبرگ به بایدن؛ نامزد دموکرات‌ها چه برنامه‌ای برای ایران دارد؟


>>>اردوگاه دموکراتیک

دموکرات‌ها در دامِ خودساخته؛ پاسِ گلِ قضات به ترامپ/ بایدن در «تله آرای پستی» می‌افتد؟

مقایسه نظرسنجی‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰؛ تکرار کابوس کلینتون برای بایدن؟

۳ نکته پنهان نظرسنجی‌ها و ۳ نگرانی اصلی دانکی‌ها؛ خبر بد برای دموکرات‌ها؛ بایدن در موقعیت‌ کلینتون؟

دموکرات‌ها دوباره با «ایمیل» زمین‌گیر می‌شوند؟ جو بایدن در تله پسرش

پیشتازی زودهنگام «جو بایدن» در آرای غیرحضوری


>>>>احتمال تکرار ترامپ

هشدار نیویورک‌تایمز؛ ترامپ به این ۵ دلیل بایدن را شکست می‌دهد

۳عامل سرنوشت‌ساز در انتخابات ۲۰۲۰؛ مثلث برمودای شکست ترامپ

تحلیل FiveThirtyEight؛ ۷ نشانه جدی از احتمال پیروزی ترامپ

میزان رضایت کارگران از ترامپ زیر ذره‌بین نیویورک‌تایمز؛ شورش یقه آبی‌ها علیه رئیس‌جمهور؟

کرونا چه تأثیری بر آرای پیرها گذاشت؟ تغییر سرنوشت انتخابات آمریکا با چرخش موضع سالخوردگان


>>>نگاه متفاوت

حامیان مخفی ترامپ؛ ترامپی های خجالتی و پروژه تحریف ترجیحات

اگر از شکست ترامپ اطمینان دارید، این مقاله را بخوانید؛ «جری‌مندرینگ» می‌تواند ترامپ را پیروز انتخابات کند

اشتباه راهبردی استراتژیست‌های دموکرات؛ کارت طلایی ترامپ علیه بایدن


>>>پیش‌بینی

پیش‌بینی اکونومیست از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

پیش‌بینی اکونومیست از نتیجه نبرد نیابتی ترامپ و بایدن

پیش‌بینیِ پیشگوی معروف انتخابات‌ها از برنده رقابت ترامپ و بایدن


>>>نظرسنجی

آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا در سطح ملی + وضعیت آرای الکترال

آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا در «ایالت‌های کلیدی» 

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید