اونس دچار سرگیجه قیمتی شد

مقصد بازار طلا؛ سقوط موقت یا برخاستن از کف

کدخبر: ۳۵۵۳۸۸
با وجود نوسان شدید بهای اونس در بازارهای جهانی برخی تحلیلگران بر این باورند که در ادامه قیمت اونس بالا خواهد رفت. علی‌رغم بلاتکلیفی تحلیلگران فنی، اما برای روند ماهانه اغلب تحلیل‌ها فعلا پیشنهاد خرید می‌دهند.
مقصد بازار طلا؛ سقوط موقت یا برخاستن از کف

اونس به کجا میرود؟ سقوط یا کاهش موقت در ادامه روند افزایش؟

قیمت لحظه ای اونس در صبح امروز به وقت تهران یک کانال دیگر پایین آمد و تا ساعت 9 بهای اونس طلا در بازار جهانی به 1865.18 دلار رسید؛ یعنی پایین‌ترین میزان خود در 20 روز گذشته.

طلا دیروز را هم با کاهش 120 دلاری به پایان رساند تا قیمت بسته شده در این بازار پایین‌ترین رقم در 15 روز گذشته باشد.

در 2 روز گذشته زیگزاگ قیمتی در بازار طلا زیاد بوده است به‌طوری‌که در ساعت‌های مختلف اونس میان دو سطح قیمتی در نوسان بود؛ دیروز در کانال 2 هزار و 1900 دلار و امروز در کانال 1800 و 1900 دلاری جابجا شده است.

بیشتر بخوانید:

تنها تفاوت امروز با روز گذشته در این بود که دیروز طلا از کانال دو هزار دلار به 1900 سقوط کرد اما امروز پس از ریزش تا سطح 1865 دلار به یکباره خود را احیا کرد و تا 1947 دلار بالا رفت؛ یعنی حدود 83 دلار نوسان در سه ساعت.

در ابتدای نیمه دوم روز به وقت تهران از تب و تاب نوسان در بازار طلا کاسته شد و در محدوده 1940 تا 1947 دلار نوسان کرد اما در ادامه تا سطح 1920 دلار هم پایین آمد.

چرا طلا کاهش یافت

بسیاری از تحلیل گران کاهش قیمت طلا در دو روز اخیر را جزو روند طبیعی اصلاح بازار پیش­‌بینی توصیف می‌کنند. طلا در 24 ساعت گذشته با بیش از 100 دلار و نقره با 4 دلار کاهش گام مهمی به عقب برداشتند، زیرا اصلاح قیمت طلا که از زمان هجرت به بالای مرز 1900 دلاری مورد انتظار بود به سختی اتفاق افتاد.

در مجموع تحلیل گران انتظار دارند قیمت طلا دوباره افزایش یابد و روند کلی طلا را رو به بالا میدانند. قیمت فعلی انس  1940 دلار فعلاً این نظرات را تایید می­کند.

قیمت طلا با آغاز مرداد ماه به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. این اوج گیری با سقوط دلار به پایین­‌ترین سطح دو سال اخیر خود در برابر یورو همراه شد. قبل از آن بالاترین رکورد طلا در سال 2011 و با قیمت 1837 دلار ثبت شده بود.

ال آریان، مشاور اقتصادی ارشد آلیانز این افزایش قیمت چند ماه گذشته را ناشی از پایین ماندن طولانی بازده اسناد خزانه می­‌داند. به گفته او انتظار میرود بازدهی اسناد خزانه از این مقدار هم پایین‌تر برود. او در مصاحبه با بلومبرگ گفت: با توجه به وضیت بازدهی خزانه در چند سال اخیر قابل درک است مردم تا حدودی از از این بازار خارج شوند و به سبد دارایی روی بیاورند که به عنوان یک کاهش دهنده ریسک عمل کند.

او می گوید: جذابیت طلا برای مردم در این است که یک سپر محافظ در برابر تورم است. به عبارتی دیگر، کاهش جذابیت دارایی های دلاری و اسناد خزانه و از طرفی دیگر درخشش طلا، در حرکتی دایره وار علت و معلول ­یکدیگر می‌­شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید