ایسنا- یکی از اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران با اظهارنظر در مورد حذف صفر از پول ملی، این کار را درست و منطقی دانست، اما تاکید کرد که این اقدام برای کاهش تورم کشور موثر نخواهد بود. هوشنگ فاخر در مورد حذف چهار صفر از پول ملی کشور عنوان کرد: هرچند ممکن است این کار در کوتاه‌مدت اثر روانی اندکی در مورد تورم کشور داشته باشد، اما اصلا مساله تورم مربوط به این موضوع نیست.

وی ادامه داد: تورم ما وابسته به این صفر‌ها نیست و به موضوعات دیگری وابسته است. به گفته فاخر در صورتی که قدرت خرید مردم افزایش یابد، اما در مقابل تولیدات کشور تقویت نشود، تورم در کشور ایجاد خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: با وجود این، حذف صفر از پول ملی می‌تواند به اثرات مثبتی مانند کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس و همچنین کاهش اتلاف وقت برای شمارش اسکناس و حل مشکل ثبت این میزان پول‌ها در دفاتر منجر شود. وی تاکید کرد: به دلایل مختلفی این عمل منطقی محسوب می‌شود، اما برای کاهش تورم موثر نیست. طبق اظهارات فاخر، برای کاهش تورم کشور باید با تقویت بخش تولید، میزان تولید در ایران افزایش یابد و دولت مالیات‌هایی را که در نتیجه فعالیت‌های اقتصادی دریافت می‌کند، صرف بخش تولید کند. وی یادآور شد: در کشورهای دیگری که تورم آن‌ها پایین است نیز علت آن بالا بودن میزان تولید در آن کشور‌ها و صرف کردن مالیات‌های دریافتی دولت از مردم برای بخش تولید است.

عضو هیات رییسه اتاق ایران خاطرنشان کرد: در کاهش تورم باید به دنبال ریشه‌های آن رفت و با حذف صفر‌های پول ملی نمی‌توان تورم را کاهش داد. وی در پایان مجدد بر این موضوع تاکید کرد که حذف صفر از پول ملی بر تورم اثرگذار نیست و ریشه تورم مربوط به تولید ملی است.

اصلاح سایر محورهای طرح تحول اقتصادی

در همین رابطه عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، حذف چهار صفر از واحد پول ملی را به تنهایی موجب اصلاح نظام اقتصادی و افزایش قدرت اقتصادی مردم ندانست و گفت: در کنار حذف صفر از واحد پول ملی، نظام بانکی و سایر محورهای طرح تحول اقتصادی نیز باید اصلاح شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدناصر موسوی کاهش نرخ تورم را منوط به اصلاح سیاست‌های اقتصادی دانست و افزود: مسوولان اقتصادی کشور باید جلوی افزایش تورم را بگیرند. به طور مثال کاهش قدرت خرید مردم در تامین برخی کالاهای اساسی از جمله مرغ، گوشت و تخم مرغ به خوبی مشهود است و این در حالی است که طبقات کم‌درآمد وکم بضاعت با خرید یک مرغ یا یک شانه تخم مرغ نیاز غذایی چند روز خانواده را تامین می‌کردند یا با افزایش قیمت انواع میوه‌ در بازار شب عید، بخش قابل توجهی از اقشار فقیر توان خرید خود را از دست دادند. در صورتی که وزارت بازرگانی قول داده بود با تزریق انبارهای میوه به بازار، قیمت را مهار کند.

موسوی حفظ قدرت خرید مردم را در گرو کاهش نرخ تورم و سامان یافتن شرایط اقتصادی دانست و اظهار کرد: متناسب‌سازی درآمدها و هزینه‌ها با کاهش شکاف درآمدها و هزینه‌ها میسر است. آماده‌سازی بسترهایی برای افزایش درآمد خانواده‌ها ضروری است.