ایسنا - معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، برنامه‌های این بخش در سال ۹۰ را تشریح کرد. قاسم محسنی، از گسترش و تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال جدید خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۰ صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید، صندوق ارزی، صندوق قابل معامله در بورس، صندوق با تقسیم سود و انواع جدیدی از صندوق‌ها معرفی می‌شود.

وی به ساماندهی و تشکیل نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: در سال جاری تاسیس و ساماندهی نهادهای جدید مالی شامل شرکت‌های سبدگردانی، مشاوره سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی در برنامه قرار دارد تا شاهد ارائه خدمات تخصصی‌تری از طرف این شرکت‌ها باشیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر بیشتر خدمات بازار توسط شرکت‌های تامین سرمایه و شرکت‌های کارگزاری ارائه می‌شود و نهاد دیگری در بازار وجود ندارد که این خدمات را ارائه دهد، ولی با راه‌اندازی نهادهای مالی جدید این شرکت‌ها می‌توانند به ارائه خدمات بیشتر بپردازند.

راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی

معاون سازمان بورس در ادامه از راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی در سال جاری خبر داد و در توضیح گفت: دستورالعمل تاسیس فعالیت موسسات رتبه‌بندی تصویب شده و امسال به طور حتم این شرکت‌ها را در بازار سرمایه خواهیم داشت.

ایجاد نرم‌افزار «ستان» و کنترل صندو‌ق‌های سرمایه‌گذاری

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به راه‌اندازی نرم‌افزار «ستان» اشاره کرد و توضیح داد: در سال جاری قرار است که ارتباط با نهادهای مالی از طریق وب‌سایت صورت گیرد و هرگونه رد و بدل‌ کردن اطلاعات و صدور مجوزها از طریق نرم‌افزار مخصوصی به‌نام ستان (سیستم تبادل اطلاعات نهادهای مالی) انجام شود.

وی اضافه کرد: در سال ۹۰ قرار‌داد طرح پیاده‌سازی این نرم‌افزار با شرکت‌های نرم‌افزاری منعقد می‌شود.

محسنی در ادامه به طراحی نرم‌افزاری برای کنترل صندو‌ق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: علاوه بر این قرار است نرم‌افزاری طراحی شود تا در نظارت و ثبت صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنترل بیشتری صورت گیرد.

وی به اهداف سه‌گانه طراحی این نرم‌افزار اشاره کرد و افزود: ثبت اطلاعات صندوق‌ها، گزارش‌دهی از طریق نرم‌افزار و کنترل نظارتی سازمان در صندوق‌ها از اهداف راه‌اندازی آن است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۴۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بازار وجود دارد، اظهار کرد: در سال جاری تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر از سال گذشته اضافه می‌شود و در راستای حمایت از صندوق‌ها، مجوز‌ها برای راه‌اندازی این صندوق‌ها به سرعت صادر می‌شود.