چرا «دنیای‌اقتصاد»؟

در ویژه‌نامه‌ای که به مناسب بیست‌ویکمین سالگرد انتشار روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، ضمیمه شماره امروز است، «جمعی از نویسندگان روزنامه، گروه وسیعی از کارشناسان و صاحب‌نظران به عنوان همراهان همیشگی ما و همچنین میزبانان و ‌میهمانان مراسم جشن سالگرد روزنامه»، درباره «دنیای‌اقتصاد» گفته‌اند و نوشته‌اند که درخواست می‌کنم اگر امروز فرصت ندارید، در زمان مناسب آن را مطالعه کنید.

اما به همین مناسبت، به‌عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ «دنیای‌اقتصاد»، با شما در قالب ۶محور، صحبت می‌کنم.

چرا هستیم؟

«دنیای‌اقتصاد» از روز اول، اهداف مشخصی برای خود، جهت «بودن» (انتشار و تولید محتوا) ترسیم کرد. تلاش ما هر روز برای تولید محصول روز بعد این بوده و هست که «مسیر درست سیاستگذاری برای بهبود اقتصاد ایران» را به سیاستگذار نشان دهیم و او را نسبت به «کج‌روی احتمالی (مسیر نادرست)» با انواع هشدارهای کارشناسی و انتقادی، آگاه کنیم. ما در «دنیای‌اقتصاد» به دنبال آن بوده و هستیم که «شرایط تسهیل زندگی شهروندان و هر آنچه مطلوب ایران و ایرانی است» محقق شود. شما مخاطبان «دنیای‌اقتصاد»، که حتما جریان ۲۱ساله محتواهای روزنامه و دیگر رسانه‌های گروه –همچون هفته‌نامه تجارت‌فردا، سایت اقتصادنیوز، رسانه تصویری و اینترنتی اکوایران- را دنبال کرده‌اید، ردپای اهداف از ابتدا ترسیم‌شده ما را خوانده‌اید و دیده‌اید.

چنین تعریفی در کار رسانه، نقش و اهمیت رسانه را در سطح ملی توضیح می‌دهد.

ارزشمندترین داشته ما چیست؟

اعتماد شما مخاطبان به «دنیای‌اقتصاد» که از تعقیب مدام صفحات روزنامه برمی‌آید، ارزشمندترین داشته ما است که البته یک روزه هم به‌دست نیامده است. «دنیای‌اقتصاد» در طول این سال‌ها تلاش کرده است به شکل روزانه، محصول نو و کامل در چارچوب همان اهداف گفته‌شده، به طیف مخاطبان خود عرضه کند. این محصول، صرفا خبر نبوده است، بلکه «راستی‌آزمایی خبرهایی» که غالب رسانه‌ها منتشر می‌کنند و «تکمیل پرسش‌هایی که مخاطب با دیدن آن خبر، توقع دریافت پاسخ آن را دارد؛ از جمله تحلیل اتفاقاتی که بواسطه یک رویداد خبری ممکن است رخ دهد.»

تجربه ۲۱سال فعالیت در تحریریه «دنیای‌اقتصاد» برایمان مشخص کرده، «مزیت ممتاز» رسانه ما، رعایت این چند نکته در تولید روزانه محصول (انتشار روزنامه) بوده و هست.

نوشتن در شرایط سخت

قرار نیست در این متن که به مناسبت سالگرد تاسیس گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» -بیست‌ویکمین سالگرد انتشار روزنامه- نوشته شده، صحبتی از مشکلات و مصائب روزنامه‌نگاری کنیم.

اما خبرنگاران و مجموعه همکاران من در گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد»، با هزار و یک فاکتور بیرونی روبه‌رو هستند که شاید بتوان اسم آنها را موانع، گردنه، سرعت‌گیر و...گذاشت؛ انواع محدودیت‌ها و احتیاط‌‌هایی که برای «درست‌نویسی» و «روزنامه‌نگاری حرفه‌ای» لازم است رعایت کنیم. شاید این فعالیت را بتوان با «راه‌رفتن روی لبه تیغ»، بهتر توصیف کرد. اما با همه این سختی‌ها، تلاش کرده‌ایم، «حرفه‌ای» عمل کنیم و تا حد امکان، اهدافمان را جلو ببریم.

مسیر سخت‌تری پیش‌رو داریم

از نگاه این عضو کوچک از خانواده بزرگ «دنیای‌اقتصاد»، اینجا دانشگاه بوده و هست. هر یک از همکاران ما در روزنامه و دیگر رسانه‌های گروه، به‌عنوان «روزنامه‌نگار-کارشناس»، با تخصص‌‌های مرتبط با حوزه فعالیتشان سعی کرده‌اند محتواهای درخور، تولید و به شما مخاطبان عرضه کنند. اینجا هم «امکان یادگیری» در حوزه‌های مرتبط، فراهم بود و اتفاق افتاده و هم «از مهارت‌ها و تخصص‌های به دست آمده»، به نحو مطلوب بهره گرفته شده است. با چنین تجربه‌ای، مسیر پیش‌روی ما، «سخت‌تر» از قبل است. ما تلاش خواهیم کرد، برای «حفظ اعتماد» شما مخاطبان ارزشمند «دنیای‌اقتصاد»، از ریل اصلی که در این سال‌ها، روی آن حرکت کرده‌ایم، خارج نشویم. حتما، توقع شما از ما، همچنان «هر روز، یک محصول نو و کامل» است و هر طور شده باید آن را فراهم کنیم.

 «منتقد دغدغه‌مند» هستیم

کارنامه ۲۱ ساله روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، هم کاغذی و هم در سایت روزنامه، موجود است. مرور نزدیک به ۶۰۰۰ شماره انتشار روزنامه –امروز شماره ۵ هزار و ۹۰۸ منتشر می‌شود- می‌تواند نشان دهد، مشی معتدل «دنیای‌اقتصاد» این بوده که به دور از مسائل جناحی و سیاسی، همواره تصمیمات و سیاست‌های مسوولان را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و هر جا، مغایر همان اهداف ذکر شده بوده، درباره تبعات آن، روشنگری کرده است و در عین حال، با «نقد دغدغه‌مندانه» مسائل تلاش کرده «تجربه‌های موفق کشورها» در موضوعات مشابه را معرفی کند. به نظر می‌آید، طیف ناظران، فعالان اقتصادی و سیاستگذاران، «دنیای‌اقتصاد» را به‌عنوان رسانه تخصصی مستقل و چاره‌جو برای رفع مشکلات ایران می‌شناسند. البته حتما در طول این بیش از دو دهه فعالیت، اشتباه و نقص داشتیم؛ اما تلاش کرده‌ایم و خواهیم کرد، به حداقل برسد.

خسته‌نباشید به همکارانم

امروز و اینجا، فرصتی است برای اینکه به‌عنوان عضو تحریریه روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، یک خسته‌نباشید گرم و صمیمی به تک‌تک دوستان و همکارانم در تحریریه و همه بخش‌های مختلف روزنامه و اعضای خانواده بزرگ گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» بگویم.

بخش‌هایی که وجودشان و تلاش‌هایشان در رسانه ما، شاید به چشم نیاید؛ اما نقش بی‌بدیل آنها در پیشبرد ماموریت‌ها و اهداف گروه، غیرقابل انکار است.

در این برهه زمانی، مسوولیت آقای علیرضا بختیاری، مدیرمسوول «دنیای‌اقتصاد»، سنگین‌تر از سایر اعضای خانواده بزرگ «دنیای‌اقتصاد» است. ایشان از‌ یکسو دغدغه «حفظ سرمایه عظیم انسانی شکل‌گرفته در گروه» را دارند و از سوی دیگر، «حرکت رسانه ما در مسیر از قبل برنامه‌ریزی‌شده» را مدام پایش می‌کنند، ضمن آنکه «ماموریت دنیای‌اقتصاد» را در سطح «ملی» می‌دانند.

* معاون سردبیر روزنامه «دنیای‌اقتصاد»