شرکت صنعتی پارس‌مینو (سهامی عام) صبح روز شانزدهم تیرماه سال جاری در محل هتل المپیک تهران مجمع عمومی عادی سالانه برگزار کرد.
به گزارش خبرنگار ما، مجمع این شرکت با حضور ۶۵درصد از سهامداران رسمیت یافت و صادق ثامنی، ریاست جلسه را عهده‌دار شد. غلامرضا بهروز زرین‌خامه و فرهاد رمضان نیز ناظران این مجمع بودند و فریبرز شعبانیان نیز منشی جلسه بود.بنابراین گزارش، در مجمع شرکت صنعتی پارس‌مینو پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره، حسین حسن‌زاده، مدیرعامل شرکت به سوالات حاضران پاسخ گفت.

این گزارش می‌افزاید: پس از قرائت گزارش بازرس قانونی، صورت‌های مالی و ترازنامه‌ شرکت برای سال‌مالی منتهی به 29 اسفند 85 مورد تصویب حاضران قرار گرفت و همچنین مقرر شد که 65ریال سود خالص به ازای هر سهم تقسیم شود.انتخاب موسسه حسابرسی ایران مشهود به عنوان بازرس قانونی نیز از دیگر مصوبات مجمع این شرکت بود.
تاریخچه
شرکت صنعتی پارس‌مینو (سهامی عام) در تاریخ 16/08/1338 تاسیس و تحت شماره 6980 مورخ 27/08/1338 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است. شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به استناد آگهی روزنامه رسمی مورخ 17/11/1352 به شرکت سهامی عام تبدیل و طبق تصمیمات متخذه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 06/09/1362 نام شرکت از شرکت صنعتی پارس (سهامی عام) به شرکت صنعتی پارس‌مینو (سهامی عام) تغییر یافته است. شرکت با استناد لایحه قانونی از تاریخ 09/12/1358 تحت نظارت وزارت صنایع و نهایتا بر اساس قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مشمول بند (ب) گردید و 45درصد سهام آن به نام سازمان صنایع ملی ایران صادر گردیده و در تاریخ 06/09/1370 سهام یادشده به شرکت سهامی عام صنعتی مینو انتقال یافته و در حال حاضر توسط هیات‌مدیره‌ای که در مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده مورخ 26/04/1385 صاحبان سهام انتخاب شده، اداره می‌شود.براساس ماده 3 اساسنامه شرکت که در مجمع عمومی فوق‌العاده 24/11/1372 به تصویب رسیده، موضوع شرکت عبارت از است:
الف- مبادرت به کلیه فعالیت‌های صنعتی، تولیدی و تجاری و انجام کلیه امور مربوط به آنها.
ب- صادرات و واردات از هر نوع که باشد و کلیه عملیات مرتبط به آنها.
ج- سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها به هر صورتی که باشد. محل شرکت در کیلومتر ۱۰ جاده مخصوص کرج واقع گردیده و دارای ۲۱۲۱۵۶ مترمربع زمین و ۷۵/۱۱۳۶۴۲ مترمربع ساختمان شامل ۵/۹۷۱۱ مترمربع ساختمان‌های اداری و ۲۵/۵۱۵۸۴ مترمربع فضای انبارها و ۵/۳۴۰۲۹ مترمربع فضای تولیدی و ۹۳۷۵ مترمربع فضای فنی و کارگاه‌های پشتیبانی و ۵/۸۹۴۲ مترمربع فضای سرپوشیده ورزشگاهی - رفاهی، گلخانه و ... می‌باشد.
سیاست‌های کلی شرکت در خصوص تامین منابع مالی
شرکت صنعتی پارس‌مینو پیرو تحولات سنوات اخیر، جهت اصلاح ساختار فنی - اقتصادی خود، سیاست‌های مختلفی را در شرکت ایجاد نمود. رفع گلوگاه‌های تولیدی در مجموعه از طریق اصلاح ماشین‌آلات تولیدی و حذف خطوط فرسوده و جایگزینی خطوط جدید مطابق با تکنولوژی مدرن صنعت از جمله اهداف اصلی مجموعه می‌باشد. از مهم‌ترین پیامدهای این حرکت کاهش هزینه‌های جذب‌نشده در تولید و کاهش محسوس هزینه‌های فرصت اقتصادی در کل مجموعه می‌باشد. با توجه به ایجاد مجموعه مینو در سال‌های پیش از انقلاب و تحولات پس از آن، در نهایت مدیریت جدید با معضلات فراوانی مواجه بود. ماشین‌آلات فرسوده، تورم نیروی انسانی، کاهش در عرصه رقابت و تولید با توجه به وضعیت فنی و اقتصادی سهم بازار محصول، افت کیفیت محصولات تولیدی، عدم‌هماهنگی سیستم و از همه مهم‌تر وقفه به وجود آمده بین پارس‌مینو و دیگر رقبای مجموعه و موقعیت بازار محصولات شرکت با دیگر رقبای اصلاح ساختار تکنولوژی و نیروی انسانی را بسیار حائز اهمیت نموده است. لذا مدیران شرکت را بر این باور استوار می‌نمود که تغییرات مناسب و سریعی در مجموعه باید ایجاد گردد. از جمله این موارد همان گونه که ذکر شد، تغییر تکنولوژی شرکت می‌باشد. لذا براین اساس شرکت ضمن اخذ تسهیلات مالی ممکن در زمان خود اقدام به تزریق نقدینگی نمود. مدیریت شرکت ابتدا با اتکا به منابع شرکت و ایجاد صرفه‌های اقتصادی و سپس با عنایت به تسهیلات مالی ممکن از منابع مالی کشور اقدام نمود که تا به حال تقریبا به تمامی خواسته‌های خود رسیده است:
1 - اصلاح ساختار فنی و نیروی انسانی شرکت
۲ - تهیه و ورود تکنولوژی تولیدی مناسب به شرکت
لازم به ذکر است با توجه به اقدامات محقق شده تاکنون تامین مالی به صورت افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران نبوده است، لذا این سرمایه‌گذاری‌ها تماما از محل منابع داخلی شرکت و سیستم بانکی بوده است.طبعا با اصلاح ساختار‌های فوق، قطعا تغییرات به عمل آمده پیامد‌های متفاوتی را به شرح ذیل ایجاد می‌نماید.
۱ - توقف احتمالی تولید به جهت اصلاح و ایجاد خطوط تولیدی
2 - افزایش حساب هزینه استهلاک ماشین‌آلات وارد شده در سال‌های اولیه
بالطبع به دلیل حرکت‌های انجام شده سنوات اخیر شرکت به جهت راهبرد اهداف خود مترصد به کاهش سود تقسیم شده می‌نماید تا بتواند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.تمامی اقدامات صورت گرفته تحت عنوان سیاست کوتاه مدت با پیامد کاهش EPS در مدت زمان اجرای طرح و به جهت تامین منابع مالی سیاست کاهش سود تقسیمی DPS را نیز به همراه داشت. در سیاست‌ میان مدت استراتژیک شرکت ضمن باروری اقدامات محقق شده، به جهت تسریع در نتایج اقدامات به عمل آمده با اجرای سیاست افزایش سرمایه، می‌توان ضمن ایجاد هماهنگی بین توسعه شرکت و سرمایه آن جایگاه شرکت را در صنعت بیشتر مستحکم نمود. زیرا دوام و بقای شرکت مستلزم توسعه ابعاد آن می‌باشد. با توجه به اقدامات موثر انجام شده و با توجه به اینکه مدیریت شرکت در زمان لازم استراتژی‌ مبتنی بر هدفی را تدوین نموده است، مبنی بر: اصلاح، ایجاد و توسعه شرکت که در‌حال‌حاضر در مرحله توسعه قرارگرفته‌ایم، بنابراین می‌توان با توجه به وضعیت کنونی کاهش نرخ تقسیم سود را قابل توجیه دانست.در دنیای کنونی بازار سرمایه و صنعت افزایش نرخ بازده موردانتظار میان مدت از مهم‌ترین اهداف مدیران و صاحبان سرمایه می‌باشد. مدیریت شرکت با اتکا به این سیاست با اجرای سیاست‌های فوق نرخ بازدهی مورد انتظار مناسبی را برای سیاست میان مدت جهت صاحبان شرکت به شرح ذیل ایجاد نموده است.
1 - کاهش هزینه‌های اقتصادی
۲ - اصلاح ساختار تولیدی و انسانی
3 - افزایش سهم بازار محصولات شرکت
۴ - قرار گرفتن در جایگاه مناسب شرکت ما بین دیگر رقبای صنعت
5 - توسعه ابعاد شرکت از طریق تخصصی نمودن امور
برنامه‌های آتی هیات‌مدیره
1 - استمرار کار نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات جدید تا مرحله بهره‌برداری کامل از هریک.
۲ - افزایش برنامه تولید و فروش به میزان ۴۰درصد تا ۵۰درصد نسبت به سال گذشته صرفا با استفاده از ماشین‌آلات موجود.
3 - بهینه‌سازی نیروی انسانی از طریق جایگزینی نیروهای متخصص به جای نیروهای بازنشسته و آموزش شغلی متناسب برای کارکنان شاغل.
۴ - استمرار کار نصب و بهره‌برداری باقی‌مانده سیستم‌های نرم‌افزاری.