فولاد شاهرود به سهامی عام تبدیل می‌شود
چند سالی است که اخبار مربوط به احداث یک شرکت فولادسازی در قلب استان سمنان، جوانان را به دستیابی به یک شغل مناسب امیدوار کرده است.
شاهرود که پیش از این به‌رغم وجود معادن متعدد در ایجاد صنایع سنگین چندان موفق نبوده است، به‌زودی صاحب کارخانه ۲۰۰هزار تنی تولید میلگرد خواهد شد، سهامداران فولاد شاهرود ۱۵۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا بتوانند برای شهرستان خود افتخار بیافرینند.

مدیرعامل فولاد شاهرود در یک گفت‌وگوی مبسوط از فعالیت‌های صورت گرفته در جهت احداث این کارخانه سخن می‌گوید.
وی وعده می‌دهد که فعالیت کارخانه فولاد شاهرود امسال رسما عملیاتی خواهد شد.
گفت‌وگوی دنیای اقتصاد با مهندس حمیدرضا حلوانی را در ادامه بخوانید:
چطور شد که به فکر تاسیس شرکت فولاد شاهرود افتادید؟
با رعایت لایحه قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب اسفندماه 1347 و همچنین با رعایت سایر قوانین و مقررات، با الهام از اصول سوم و چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور مشارکت در امور اقتصادی و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و تامین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت و تامین نیازهای اسلامی همگان در جامعه اسلامی ایران شرکت فولاد شاهرود تشکیل شد.


فولاد شاهرود در چه سالی تاسیس شد؟
شرکت در سال ۱۳۸۰ در اداره ثبت شرکت‌های شاهرود به ثبت رسید و با اخذ جواز تاسیس احداث کارخانه ۲۰۰هزار تنی تولید میلگرد را هدف قرار داد.
ترکیب سهامداران حقیقی و عمده شرکت چگونه است؟
شرکت در این مرحله هیچ سهامدار حقیقی ندارد و در مجموع سهامداران ما حقوقی هستند که می‌توان به ترتیب درصد سهام، آنها را نام برد.
1 - شرکت سرمایه‌گذاری کار‌آوران شاهرود (سهامی خاص)
۲ - شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان شاهرود (سهامی خاص)
3 - شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان بسطام (سهامی خاص)
۴ - شرکت صنعتی و معدنی شمال‌شرق شاهرود (سهامی عام)
5 - شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان دانشگاه صنعتی شاهرود
۶ - شرکت سیمان شاهرود (سهامی عام)
7 - شرکت حفاری اکتشافی جام امید البرز شاهرود (سهامی خاص)
۸ - موسسه فرهنگی و عمرانی شاهرود (عام‌المنفعه)
9 - شرکت اسکان جم شاهرود (سهامی خاص)
*آیا سهامداران عمده از شرکت حمایت می‌کنند؟
بله افزایش سرمایه شرکت به مبلغ 68میلیارد ریال طی مدت سه سال با حمایت و مساعدت سهامداران محقق شد که با این حمایت‌ها، در طی سال 83 با اخذ وام ارزی از بانک شرکت توانست قرارداد ساخت ماشین‌آلات نورد را با شرکت POMINI ایتالیا منعقد کند که این ماشین‌آلات به وزن 1200 تن و در قالب 50کانتینر، طی نیمه دوم سال 1383 و اوایل سال 1384 به داخل سایت کارخانه فولاد شاهرود حمل و هم اکنون با پیشرفت فیزیکی انجام شده، در مرحله تست سرد قرار دارد و موارد ذیل در موعد مقرر اتمام و آماده بهر‌ه‌برداری است.


1 - ساخت و نصب سالن تولید و انبار به مساحت 17هزار تن مربع و به وزن یکهزار و پانصد تن.
۲ - ساختمان‌های اداری آزمایشگاهی تعمیراتی و پست برق گاز مجموعا به مساحت دوهزار و پانصد متر مربع.
3 - ساخت فونداسیون‌های سالن تولید به حجم 42500 مترمکعب با مصرف 15هزار تن سیمان و سه‌هزار و 400تن انواع میلگرد.
۴ - حفر چاه و استحصال آب جهت مصرف صنعتی با نصب منبع ۶۰ مترمکعب هوایی، استخر ذخیره آب ۶۰۰متر مکعبی ۴ کیلومتر لوله‌گذاری، تاسیسات، تصفیه و خنک کردن آب ۲۰۰۰ متر مکعب.
5 - اتمام انشعابات گاز،‌ برق و تلفن.
۶ - نصب چهار دستگاه جرثقیل سقفی به تناژ ۵۰ تن.
7 - اتمام کابل‌کشی به طول 30 کیلومتر.
ظاهرا طرح توسعه کارخانه ذوب‌ و ریخته‌گری فولاد‌ شاهرود یکی از طرح‌های بزرگ فولادسازی در شرق کشور است، ممکن است در این زمینه توضیحاتی ارائه کنید؟
با عنایت به سیاست‌های اصولی وزارت صنایع و معادن در جهت خودکفایی طرح‌های صنعتی، این شرکت با راهکارهای ارائه‌شده توسط آن وزارتخانه و مشاوره با شرکت مشاور دنافرا و مطالعاتی که هیات‌مدیره شرکت به‌عمل آورد از ابتدای سال 1383 طرح توسعه احداث کارخانه ذوب‌ و ریخته‌گری را پیگیری کرد. با اخذ جواز تاسیس نسبت به مطالعات امکان‌سنجی طرح به لحاظ زمین، آب، محیط زیست، برق، گاز و ... اقدام و با اخذ استعلام‌های مربوطه انتخاب ماشین‌آلات طرح را نیز همزمان پیگیری کرد که در این راستا شرکت موفق به عقد قرارداد با شرکت Fuches آلمان شد که یکی از بهترین سازندگان این قبیل ماشین‌آلات در دنیا است و از جمله ویژگی‌های این نوع کوره‌ها مصرف کم برق و مدت‌کوتاه شارژ و دشارژ آن است که پارامتر بسیار مهمی در قیمت تمام‌شده محصول است. هم اکنون بخشی از ماشین‌آلات طرح ذوب و ریخته‌گری فولاد شاهرود وارد گمرک بندرعباس شده است که این کار از محل آورده سهامداران صورت گرفته است. با عنایت به اخذ موافقت هیات‌مدیره محترم بانک کشاورزی، شرکت موفق به اخذ تاییدیه از وزارت صنایع و معادن به لحاظ مناسب بودن قیمت و کیفیت دستگاه‌های شرکت Fuches جهت استفاده از سهمیه ارزی آن وزارتخانه شد.
هم‌اکنون طرح در اداره کل اعتبارات بانک کشاورزی در مرحله انتهایی کار، معرفی به شعبه و عقد قرارداد جهت گشایش اعتبار است. همچنین با توجه به موافقت‌های اخذشده از بانک و وزارت صنایع و معادن، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت با حضور کلیه سهامداران در تاریخ ۲۰/۱۰/۸۴ تشکیل جلسه داد و موافقت خود را با افزایش سرمایه شرکت جهت تامین نقدینگی مورد نیاز احداث کارخانه ذوب و ریخته‌گری اعلام نمود.


عملکرد شرکت در سال گذشته چگونه بوده و بفرمایید که فولاد شاهرود کی رسما تولید خود را آغاز می‌کند؟
در سال 1384 فعالیت شرکت متمرکز به اجرای فونداسیون‌ها، تجهیز کارگاه‌ها، نصب جرثقیل‌های سقفی، تکمیل سالن تولید حمل و نصب، تجهیزات مکانیکی و الکتریکی بود که آخرین محموله ماشین‌آلات این شرکت که تابلوهای کنترل و اتوماسیون خط تولید بود، دی‌ماه 1384 ترخیص و به سایت شرکت‌ حمل شد. در سال 1385 شرکت به تکمیل و نصب مکانیکال و الکتریکال ماشین‌آلات خود پرداخت، کلیه کابل‌کشی‌ها و لوله‌کشی‌های تاسیسات نیز از ابتدای سال انجام شد و هم‌اکنون در مرحله تست سرد هستیم.
بر اساس زمان‌بندی با شرکت سازنده ایتالیایی جهت سوپر وایزری پیش‌بینی می‌شود که تست سرد انشا‌ا... از ابتدای شهریور شروع و در پایان مهرماه اولین محصول تولیدی شرکت را داشته باشیم.
شرکت در زمینه صادرات هم برنامه‌ای دارد؟
در فاز دو طرح توسعه شرکت که احداث واحد ذوب و ریخته‌گری است، تولید حدود پانصد هزار تن شمش آهنی فولاد در سال پیش‌بینی شده است. ان‌شا‌ا... مازاد مصرف این شمش را صادر یا به شرکت‌های نوردی همجوار به فروش می‌رسانیم.
نحوه تامین مواد اولیه شرکت چگونه است و اساسا واردات فولاد شاهرود از چه طریقی صورت می‌گیرد؟
از طریق بورس فلزات و فروشندگان خارجی.
آخرین حجم سرمایه شرکت چقدر است؟
تاکنون بالغ بر ۱۵۰میلیارد ریال در شرکت سرمایه‌گذاری شده است که بخش اعظم آن توسط سهامداران بخش مردمی تامین شده است.
وضعیت سهام شرکت و ارزش ذاتی آن چگونه است؟
همان‌طور که گفتم، هم‌اکنون بالغ‌بر ۸۰درصد سهام شرکت در اختیار ۴شخصیت حقوقی تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌گذاری کارآوران شاهرود، فرهنگیان شاهرود، فرهنگیان بسطام و کارکنان دانشگاه صنعتی شاهرود است که جمعیتی بالغ‌بر ۱۵هزار نفر از مردم شاهرود و منطقه را شامل می‌شود. بنا به ادعای کارشناسان وزارت صنایع و معادن که از این طرح بازدید کرده‌اند، قیمت تمام‌شده طرح نسبت به طرح‌های فولادی مشابه با توجه به استفاده از تجهیزات نو و تکنولوژی روز بسیار پایین‌تر است که ارزش سهام به قیمت روز حداقل ۴برابر قیمت اسمی آن است.
شرکت فولاد شاهرود بدهی ارزی هم دارد؟
با تلاش و کوشش مدیران اجرایی طرح و حمایت بی‌دریغ سهامداران تنها بدهی شرکت وام ارزی به مبلغ ۴میلیون دلار است. براساس برنامه‌ریزی صحیح انجام شده در قالب سپرده بلندمدت هزینه‌های مالی و اداری و بخشی از هزینه‌های اجرایی که به‌طور امانی انجام می‌شود، از محل سود این سپرده تامین شده است.
چه تعداد پرسنل دارید؟
بالغ بر ۲۰نفر از پرسنل تخصصی شرکت در زمینه‌های برق و الکترونیک، مکانیک و متالوژی در ابتدای نصب حضور داشته‌اند که دارای مدرک لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا می‌باشند. همچنین اکثر پرسنل پیمانکار نصب، نیروهای جوان شاهرودی هستند که انشاءا... در طول دوره راهبری از این نیروها استفاده خواهد شد.
آیا موسسان شرکت سابقه کار در صنعت فولاد را دارند؟
موسسان فولاد شاهرود جمعی از پرسنل شاغل و بازنشسته شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی می‌باشند که هم‌اکنون تعدادی از این عزیزان در سمت مدیرعاملی شرکت‌های بزرگ تحت پوشش سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی مشغول به فعالیت می‌باشند و از ابتدا ایجاد یک مجتمع فولاد بزرگ را در سر می‌پرورانیدند، اما همانطور که می‌دانید صنایع فولاد در بخش‌های گندله‌سازی، احیا و... با ظرفیت‌های بالا توجیه اقتصادی دارند و سرمایه‌گذاری بالایی نیز مورد نیاز است.
لذا طرح‌های در دست اجرا و توسعه شرکت به ترتیب احداث واحد نورد، واحد ذوب و ریخته‌گری و در انتها واحد احیای مستقیم است. واحد نورد به زودی راه‌اندازی شده و واحد ذوب و ریخته‌گری نیز با پیشرفت فیزیکی 40درصد در حال انجام و پیگیری است.


سیاست تقسیم سود شرکت را اعلام کنید؟
بخشی از سود سالیانه شرکت انشاءا... به صورت سود سهام بین سهامداران تقسیم خواهد شد و بخشی نیز در طرح‌های توسعه شرکت، سرمایه‌گذاری می‌شود تا انشاءا... این مجتمع بزرگ هم در اشتغالزایی و هم اقتصادمنطقه، نقش بزرگ خود را ایفا کند.
کی به شرکت سهامی عام تبدیل می‌شوید؟
انشاءا... پس از بهره‌برداری از طرح نورد، شرکت نسبت به تغییر ماهیت خود از خاص به عام اقدام و برای ورود به بازار سرمایه کشور مقدمات لازم را فراهم خواهیم کرد.
آغاز به کار فولاد شاهرود چه تاثیری بر روی اشتغالزایی در این شهر خواهد داشت؟
شهر شاهرود از مناطق کمتر توسعه‌یافته در امر صنعت است که نرم بیکاری در آن از نرم بیکاری کشور خیلی بالاتر می‌باشد و انگیزه موسسان این شرکت حل مشکلات اشتغالزایی بوده است که انشاءا... با ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم که بالغ بر ۱۵۰۰نفر خواهد شد، سهم کوچکی از حل این مشکل در منطقه و شهرستان را داشته باشیم.