سه خسارت روزهای محدود  برای سفرهای تفریحی

گروه گردشگری، پرستو فخاریان: هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران صبح پنج‌شنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور معاون اول رئیس جمهور، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردیUNWTO، رئیس و معاونان سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع‌دستی و گردشگری و جمعی از مقامات استانی، کشوری و بین‌المللی آغاز به‌کار کرد.

معاون اول رئیس جمهور در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری:

سفرنباید به زمان و مکان خاص محدود شود

به گزارش «دنیای اقتصاد»، معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: توسعه صنعت گردشگری هم از اولویت‌های راهبردی دولت و هم از اولویت‌های مساله محور است. اسحاق جهانگیری با تاکید براینکه گردشگری برای جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی و تحقق رونق اقتصادی و حفظ روند رشد اقتصاد کشور منبعی مهم و اساسی است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس دولت در برنامه ششم توجه جدی به ایجاد و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری هم در زمینه‌های فرهنگی و حقوقی و هم در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. یکی از زیرساخت‌های موردتوجه ما که خوشبختانه با همکاری وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی و نظامی به نتیجه رسید، مساله ارتقای امنیت گردشگران است.وی افزود: دولت در زمینه تامین حقوق صنفی گردشگران خارجی به این موضوع توجه دارد که باید گردشگران غیرمسلمان نیز در کشور ما به عنوان یک سرزمین اسلامی از حقوق مشروع و برابر برخوردار باشند. حقوق گردشگران غیرمسلمان در سرزمین‌های اسلامی واقعیتی تاریخی است که از دیرباز مورد توجه مراجع، علما و متفکران مسلمان بوده و در ایران امروز نیز منجر به اتخاذ تدابیر ارزنده از سوی صاحب‌نظران دین و حقوقدان‌های ایرانی شده است.جهانگیری با بیان اینکه دولت فراهم ساختن زمینه‌های لازم برای تحقق فرهنگ مدارا، تفاهم و صلح و دوستی را در جهان امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین کارکردهای گردشگری ضروری می‌داند، گفت: ما در جهانی به‌سر می‌بریم که متاسفانه از سویی خشونت و افراطی‌گری و تعصب‌های کور به هویت‌های خشن قومی و مذهبی شکل داده و از سوی دیگر دستیابی گروه‌ها و جریان‌های خشن و متحجر به انواع فناوری‌های نوین و سلاح‌های مخرب زندگی را در همه‌جا برای بشر با مخاطره همراه کرده است. جهانگیری با بیان اینکه گردشگری در این پیچ تاریخی می‌تواند نقش خود را در تقویت هم‌پذیری جهانی ایفا کند، گفت: باید همه کمک کنیم تا فلسفه وجود گردشگری که ادراک نیک‌نفسانه‌ای از جهان است بر فهم تاریک‌اندیشانه جهان امروز غلبه کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به انتظاراتی که از سازمان‌های جهانی وجود دارد، عنوان کرد: سازمان‌های جهانی باید در تدوین چهره واقعی گردشگری ایران اهتمام کافی را به‌عمل آورند. ما همان‌گونه که با عضویت در مجامع جهانی، خود را ملزم به رعایت اصول و قواعد آنها می‌دانیم متقابلا خواسته‌های مشروعی نیز داریم که باید به آنها توجه شود. سازمان‌های جهانی می‌توانند ما را در حفاظت از منابع گردشگری و تقویت ظرفیت‌های ملی که از جمله آنها میراث فرهنگی کم‌نظیر ما است، کمک کنند.اسحاق جهانگیری با متنوع خواندن جاذبه‌های گردشگری ایران گفت: این درست نیست که امکان سفر به ایام، مناطق و شیوه‌های خاص و استفاده از وسایل خاص حمل‌ونقل محدود شود. این رویه متاسفانه سبب آسیب‌دیدن تن و روان مسافران و نیز تخریب محیط‌زیست می‌شود. بنابراین باید نسبت به تمرکز و تراکم سفر و انباشت فشار و تقاضای سفر در ایام محدود و آثار زیان‌بار آن از جمله خسارت‌های مالی، مادی و انسانی حساس باشیم و با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب، توازن و تعادل را عملا در توسعه گردشگری محقق کنیم. معاون رئیس جمهور در حالی به توزیع زمانی و مکانی سفر اشاره کرد که همچنان طرح ساماندهی تعطیلات و ارائه آن به مجلس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بدون عملی شدن این مهم، عملا توزیع زمانی سفر محقق نخواهد شد.جهانگیری در پایان سخنان خود اظهار کرد: صنعت گردشگری؛ صنعتی دولتی نیست و دولت باید تنها خود را تسهیل‌گر و زمینه‌ساز حضور فعال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه بداند.

درهای ایران گشوده شده است

دبیرکل UNWTO نیز در این مراسم، برگزاری این نمایشگاه را به معنای گشودن درهای ایران به روی گردشگران جهان عنوان کرد و افزود: ایران داستان‌های زیادی برای گردشگران جهان دارد. دکتر طالب ریفایی، تاکید کرد: تنوع فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی ایران می‌تواند میلیون‌ها گردشگر به این کشور جذب کند.

وی با اشاره به آمار گردشگران در سال ۲۰۱۴، تصریح کرد: همین دوهفته پیش سازمان جهانی جهانگردی از ثبت رکورد جدید رشد ۷/ ۴ درصدی گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴ خبر داد که براساس آن یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون گردشگر در جهان جابه‌جا شده‌اند که یک انقلاب در گردشگری جهان است.ریفایی افزود: در منطقه آسیا و پاسیفیک فعالیت‌های خلاقانه در حوزه گردشگری ادامه یافت و این منطقه توانست سال گذشته به رشد ۵ درصدی برسد. دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در سخنان خود اعلام کرد: در سال ۲۰۱۳ چهار میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر به ایران سفر کردند و ایران نشان داد به تنهایی در حوزه ورود گردشگر رشد داشته و توانسته است یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از محل گردشگر ورودی درآمد داشته باشد. وی سیاست‌های مربوط به تسهیل در صدور و لغو ویزا به گردشگران را یکی از چالش‌های گردشگری ایران اعلام کرد که می‌تواند به جذب گردشگران بیشتر به کشور منجر شود.دبیرکل UNWTO گفت: گردشگری یک فرصت اقتصادی برای ایران است و می‌تواند چهره واقعی این کشور را به جهان نشان دهد و حتی به اقتصاد جوامع محلی نیز کمک کند.

تسهیل روادید در دستور کار

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، این نمایشگاه را نقطه تلاقی عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان صنعت گردشگری کشور خواند و گفت: صنعت گردشگری همانند سایر امور زیربنایی در مرحله نخست نیازمند جمع‌‌آوری اطلاعات تخصصی است تا منجر به شکل‌گیری بستر تعاون و همکاری درونی و تشکیل ساختارهای قوی به‌منظور تعاملات بیرونی و فراساختاری و توسعه پایدار شود.

معاون رئیس جمهور احتراز از تدوین قوانین دست و پاگیر در عرصه گردشگری را مهم دانست و ادامه داد: بررسی قوانین و مقررات گردشگری و تلاش برای روان‌سازی و شفاف سازی مقررات، تامین زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی سفر، سرعت بخشیدن به توسعه و احداث هتل‌ها و اماکن اقامتی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانکی، تشکیل کارگروه تسهیل در صدور روادید و لغو روادید، معرفی مقاصد جدید گردشگری و... بخشی از اقدامات و برنامه‌های پیش‌روی سازمان میراث فرهنگی در امر توسعه توریسم کشور است.

نوسان قیمت نفت، فرصتی برای توریسم ایران

دبیرکل UNWTO در نشست خبری خود در حاشیه این نمایشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه نوسان قیمت نفت در جهان، چه اثرات مثبت یا منفی‌ای می‌تواند بر صنعت گردشگری ایران و جهان بگذارد، تصریح کرد: این موضوع هم می‌تواند برای توریسم مثبت باشد و هم منفی؛ تاثیر منفی از این جهت که کاهش قیمت نفت چالشی اقتصادی برای کشورهایی خواهد بود که پایه اقتصادی‌شان بر درآمدهای نفتی استوار است و باعث خواهد شد آنها کمتر به سفر بروند.

ریفایی با اشاره به مذاکراتش با رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران خاطرنشان کرد: می‌توانم اعلام کنم که ایران قادر است با چالش جدید نفتی به نحو بسیار خوبی روبه‌رو شود و نوسان قیمت نفت فرصت بسیار خوبی برای گردشگری ایران خواهد بود. مزیت کاهش قیمت نفت برای ایران این است که این کشور می‌تواند گردشگران بیشتری را برای سفر به ایران تشویق و از این طریق درآمد بیشتری وارد چرخه اقتصادی کشور کند. به گفته ریفایی، کاهش قیمت نفت تنها منحصر به ایران نیست و کشورهای دیگری نظیر روسیه و ونزوئلا نیز با این موضوع مواجهند. وی تاکید کرد: با این حال باید بدانیم نوسان نفت، فرصت جدیدی را برای اشتغال‌زایی و توسعه دراختیار ایران قرار داده است.

ریفایی با تاکید بر اینکه حضور او در افتتاح نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران پیام آشکاری به گردشگران جهان برای سفر به ایران است، افزود: بی‌شک توریسم در ایران مهم است و همکاری‌های دیگر در سطح کارشناسی نیز برای حمایت از صنعت گردشگری این کشور ضروری به نظر می‌آید. دبیر سازمان جهانی جهانگردی قول مساعد داد که سازمان متبوعش حمایت بیشتری از ایران در رویدادهای گردشگری داشته باشد.ریفایی در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران، با اشاره به دیدار چند ماه پیش رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران از مقر سازمان جهانی جهانگردی در اسپانیا گفت: در آن دیدار تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که پایه اصلی همکاری‌های ایران و سازمان جهانی جهانگردی است.او، سخنان سلطانی‌فر را در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران تاکید دوباره بر مفاد تفاهم‌نامه اعلام کرد و گفت: ایران تفاهم‌نامه خود با سازمان جهانی جهانگردی را در اولویت خود قرار داده و سازمان جهانی جهانگردی قصد دارد برای طراحی برنامه توسعه ملی گردشگری تا سال ۲۰۲۵ این کشور به ایران کمک کند تا ایران بتواند به هدف جذب ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۱۴۰۴ برسد.طالب ریفایی همچنین با اشاره به تصمیم سازمان جهانی جهانگردی برای کمک به ایران در جمع‌آوری آمار و اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و آموزش منابع انسانی اعلام کرد: UNWTO قصد دارد سفر به ایران را در بازارهای هدف گردشگری از جمله چین ترویج و تبلیغ کند.وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید، آیا تمایل به سفر دوباره به ایران دارد، گفت: نه تنها قصد سفر دوباره به ایران را دارم، بلکه تمام افرادی را که قصد سفر به ایران داشته باشند تشویق می‌کنم که هر چه زودتر به ایران سفر کنند.دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی رابطه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را با بخش خصوصی مثبت ارزیابی کرد و افزود: چالش جذب گردشگر در ایران متفاوت با دیگر کشورها نیست. فعالان صنعت گردشگری ایران نیاز به توسعه محصول گردشگری خود دارند و باید برای آن تبلیغ و بازاریابی کنند. شما نمی‌توانید بدون آنکه محصول خود را توسعه دهید اقدام به جذب گردشگر کنید.طالب ریفایی با تاکید برآنکه مقاصد نوظهور با برخی کاستی‌ها در زیرساخت‌های گردشگری مواجه هستند، گفت: مهم‌ترین عنصر در ارتقای گردشگری عزم سیاسی است و زمانی که معاون اول رئیس‌جمهور ایران در مراسم افتتاح نمایشگاه گردشگری این کشور حضور پیدا می‌کند پیام مهمی برای گردشگران است که به این کشور سفر کنند. همچنین زمانی که رئیس‌جمهور درخصوص گردشگری صحبت می‌کند، مهم‌ترین عنصر در توسعه این صنعت در ایران خواهد بود.وی در پایان تاکید کرد: بزرگ‌ترین چالش گردشگری ایران آگاهی مردم نسبت به موضوع گردشگری است. مردم باید بدانند که توسعه گردشگری می‌تواند در توسعه عمومی و اشتغال نقش قابل‌توجهی ایفا کند.

اصلاح فهرست دیپورتی‌ها

رئیس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری نیز در حاشیه دیدار از این نمایشگاه از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به عرصه هتل‌سازی ایران خبر داد و گفت: گروه‌هایی از فرانسه، ترکیه و کشورهای عربی برای ساخت هتل در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و توافق‌هایی هم انجام شده است.مسعود سلطانی‌فر درباره بهبود اوضاع زیرساخت در صنعت گردشگری با توجه به کمبودهایی که در چند ماه گذشته به ویژه در بخش اقامت اتفاق افتاده است، اظهار کرد: ۱۰ روز دیگر هتل بزرگی مقابل فرودگاه امام خمینی (ره) افتتاح می‌شود و دو تا سه ماه دیگر نیز هتل دیگری را افتتاح خواهیم کرد.وی افزود: آیین‌نامه ارتقای امنیت گردشگری مصوبه شورای عالی امنیت به همه بخش‌های امنیتی و انتظامی کشور ابلاغ شده و هماهنگی‌های خوبی هم با وزارت اطلاعات صورت گرفته که کمترین مشکل را در رابطه با گردشگران داشته باشیم. براساس این هماهنگی‌ها فهرست دیپورتی‌ها اصلاح خواهد شد و خیلی امیدواریم ویزاها با کمترین مشکل نسبت به گذشته صادر شوند و دیگر گردشگر برگشتی نداشته باشیم.به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از فاز اول پرتال جامع گردشگری رونمایی شد. این نمایشگاه تا عصر یکشنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برقرار است.

سه خسارت روزهای محدود برای سفرهای تفریحی