گروه گردشگری: معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بودجه پیشنهادی این سازمان برای سال۹۴ جمعا به مبلغ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان اعلام شد که در لایحه بودجه ارائه شده دولت به مجلس تنها ۴۸۳ میلیارد تومان آن یعنی ۴۲ درصد از رقم پیشنهادی در نظر گرفته شده است. اسدالله درویش امیری با اعلام این مطلب به خبرگزاری رسمی سازمان میراث فرهنگی (میراث آریا) افزود: این رقم مقدار اندکی از نیازهای سازمان به‌خصوص در حوزه تملک دارایی به‌ویژه تملک اماکن تاریخی و فرهنگی را تامین خواهد کرد؛ اگرچه در سایر سرفصل‌ها افزایش داشته‌ایم اما به‌دلیل پایین بودن پایه بودجه این سازمان در سنوات قبل، این‌گونه افزایش‌ها نمی‌تواند مشکلات یک دهه گذشته سازمان را رفع کند. وی خاطرنشان کرد: مبلغ مذکور نسبت به سال قبل مجموعا در چند بخش ۲۸ درصد رشد داشته است که در مجموع اعتبار تملک سرمایه‌ای سازمان در سال ۱۳۹۴، مبلغ ۳ هزار و ۳۰۲ میلیارد و ۴۲۵ میلیون ریال است که نسبت به قانون بودجه سال ۹۳ معادل ۳۳ درصد و مجموع اعتبار جاری سازمان یک‌هزار و۴۴۸ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال است که نسبت به بودجه ۹۳ متاسفانه ۱۶ درصد رشد دارد و همچنین سرجمع اعتبارات اختصاصی سازمان ۸۰۰ میلیارد ریال است که این بخش هم نسبت به بودجه ۹۳، ۱۰۰درصد رشد دارد. البته این فصل اعتبار قبلا در زیرمجموعه معاونت میراث قرار داشته است.

درویش امیری با اشاره به رشد مثبت بودجه گردشگری تصریح کرد: برنامه جذب گردشگران ورودی به کشور با پایین‌ترین نرخ رشد مثبت یعنی ۵ درصد در میان تمامی برنامه‌های سازمان دیده شد. برنامه تشویق گردشگری داخلی با ۱۱ درصد و برنامه توسعه زیرساخت‌های موردنیاز گردشگری در ذیل معاونت گردشگری سازمان از نرخ رشد قابل ملاحظه ۳۴ درصد برخوردار بوده است که البته این رشد به معنی تامین نیاز این بخش نیست. معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: از جمله برنامه‌هایی که در حوزه گردشگری از ویژگی‌های جدید لایحه بودجه ۹۴ است، توجه به جایگاه بخش خصوصی مثل حمایت از حقوق نام‌تجاری، ساماندهی بازارچه‌های صنایع دستی و امکان‌سنجی بازارهای هدف، همچنین کمک به ایجاد و تقویت تشکل‌های صنفی صادرکننده و فعالان غیردولتی و همچنین فناوری اطلاعات و توسعه دولت الکترونیک و فعالیت‌های تبلیغی و کاربردی در رسانه‌ها برای معرفی قابلیت‌های گردشگری کشورمان است که متاسفانه در سال‌های پیش مغفول مانده بود، ولی در بودجه سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری در سال ۹۴ دیده شد، اگرچه افزایش آن ناچیز است، ولی از اینکه به عنوان ردیف جداگانه در بودجه قرارگرفته فرصت جدیدی برای فعالان این بخش فراهم می‌آورد.

وی اظهار کرد: این نکته هم باید مورد توجه قرار گیرد که بسیاری از نمایندگان مجلس و مقامات استان‌ها و شهرستان‌ها متقاضی تامین اعتبار برای زیرساخت‌های کمپ‌های گردشگری هستند که منبع تامین شده به‌رغم رشدی که داشته، به‌دلیل سقف پایین اعتبار موردنیاز این بخش، تنها ۱۰درصد نیاز سازمان است. درویش امیری در پایان تاکید کرد: با عنایت به ماهیت بین‌بخشی برخی برنامه‌ها ازجمله توسعه زیرساخت‌های گردشگری که دیگر دستگاه‌های اجرایی هم سهیم هستند و باید مشارکت کنند انتظار می‌رود دستگاه‌هایی که از نظر قانونی موظف به مشارکت هستند در این زمینه اعتباراتی را اختصاص دهند و در بودجه سال ۹۴ به جز ذیل اعتبارات سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری اعتبارات مشخص دیگری در سایر دستگاه‌ها تعیین و مشخص شود.