احداث 7 هتل  5 ستاره تا پایان 93

گروه گردشگری: معاون رئیس جمهور از احداث۷ تا ۱۰ هتل پنج ستاره با استاندارد بین‌المللی در کشور خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مسعود سلطانی‌فر در جریان افتتاح یک هتل در استان گلستان گفت: تا پایان سال جاری ۷تا ۱۰ هتل در شهرهای تهران، مازندران، سمنان و ارومیه با کمک صندوق توسعه ملی و منابع دیگر ساخته خواهد شد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به وضعیت هتل‌ها در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۶۰ هتل در کشور داریم که حدود ۱۳۰ هتل ۴ و ۵ ستاره هستند؛ هدف ما این است که برای ۱۱ سال آینده به عدد ۴۰۰ هتل ۵ ستاره در کشور برسیم تا بتوانیم میزبان ۲۰ میلیون گردشگر باشیم. طبق برآورد وی، سالانه باید ۲۰ تا ۲۵ هتل پنج ستاره در کشور ساخته شود.

سلطانی‌فر با یادآوری این موضوع که در طول سال ۲۰۱۳ یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون گردشگر به کشورهای مختلف سفر کرده و ۱۵۵۰میلیارد دلار ارزآوری داشتند، سهم ایران از این درآمد را تنها نیم درصد دانست و تاکید کرد: حق کشور ما با داشتن ظرفیت‌های متنوع گردشگری بالای ۳ درصد است.

معاون رئیس جمهور از گردشگری به‌عنوان موتور محرکه خروج کشور از رکود اقتصادی نام برد و از عزم و اراده جدی برای دست پیدا کردن به اهداف دولت در این بخش خبر داد. وی افزود: تحریم‌ها موانع زیادی برای ما ایجاد کردند، به طوری که ناوگان هوایی و پروازهای ما به سایرکشورها با مشکلات زیادی رو به رو شده است؛ در حال حاضر ۴۰ درصد ناوگان هوایی ما زمین‌گیر است و پروازهای مستقیم به برخی از کشورها نداریم.

سلطانی‌فر در ادامه به صدور ویزا اشاره کرد و گفت: در بخش صدور ویزا مشکلاتی داشتیم که خوشبختانه طی یک‌سال گذشته این مشکلات کمتر شده‌اند، با وزارت امور خارجه همکاری خوبی داریم و همین امر موجب شد امروز صدور ویزا با سرعت بیشتری انجام شود و امیدوار هستیم که تا یک‌سال آینده صدور ویزای الکترونیک فعال شود.

۱۰هزار آلمانی در ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن اشاره به رشد ورود گردشگران آلمانی به کشور، گفت: سفیر ما در آلمان اعلام کرد درخواست آلمانی‌ها برای سفر به ایران افزایش پیدا کرده است. طبق آماری که ارائه شده روزانه ۵۰۰ تقاضا برای صدور ویزا داریم. در ۵ ماهه اول سال ۹۳ برای آلمانی‌ها ۱۰ هزار ویزا صادر شده است. در حالی که در سال گذشته در همین مدت تنها ۲ هزار و ۸۰۰ ویزا صادر شد؛ این نشان می‌دهد درخواست سفر به ایران از سوی آلمانی‌ها نزدیک به ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

سلطانی‌فر در ادامه به رضایت گردشگران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بر اساس آماری که با رصد رسانه‌های خارجی به دست ‌آوردیم، بیش از ۹۹ درصد گردشگرانی که وارد ایران می‌شوند بعد از بازگشت و مصاحبه با رسانه‌ها، مبلغ و مروج کشور ایران می‌شوند. همه اینها در حالی است که طبق آمار UNWTO یک توریست راضی می‌تواند ۴ نفر را به کشوری که سفر کرده جذب ‌و هر توریست ناراضی می‌تواند ۱۵ تا ۱۷ نفر را از سفر به آن کشور منصرف کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: دولت فعلی با حفظ منافع ملی، رویکرد مناسبی با تمام کشورهای دنیا دارد. این باعث شده نگاه دنیا به یک نگاه منطقی تغییر کند و گرایش کشورهایی مثل کانادا، استرالیا و اروپا برای سفر به ایران بیشتر شود. وی افزود: در کشور اسپانیا و چین این میزان ۲ برابر شده و در تمامی کشورها رشد چشم‌گیری برای سفر به ایران اتفاق افتاده است.

سلطانی‌فر در ادامه به جذابیت‌های مناطق مختلف کشور برای گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: جاذبه‌های طبیعی استان‌های شمالی برای گردشگران عرب قابل توجه است و جاذبه‌های فرهنگی تاریخی نیز مورد توجه کشورهای اروپایی است؛ حتی کویر که قبلا فکر می‌کردیم یک تهدید است، امروز برای ما به یک فرصت تبدیل شده و بسیاری از اروپایی‌ها خواهان ماندن در کویر و بهره‌مندی از آرامش آن هستند.

سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران

معاون رئیس‌جمهور در ادامه گفت: رئیس‌جمهور در صحبت‌هایش در جمع مردم گلستان به اولین موضوعی که اشاره کرد بخش گردشگری بود؛ وی به این موضوع حساس هست و با یک نگاه ویژه و رویکرد جدی در این بخش خواسته‌ تا فعالیت مضاعف انجام دهیم.

سلطانی‌فر سپس به موضوع سرمایه‌گذاری اشاره و خاطرنشان کرد: رغبت و گرایش از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری افزایش پیدا کرده است؛ گروه‌های هتل ساز خارجی طی ۴ماهه گذشته برای سرمایه‌گذاری رایزنی و صحبت کردند و آماده سرمایه‌گذاری هستند. وی افزود: بخش خصوصی داخلی هم فعال است، حدود ۹۰۰ پروژه در دست اجرا داریم که حدود ۴۵ درصد کار انجام شده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، معاون رئیس‌جمهور در جریان سفر هیات دولت به استان گلستان، همچنین در جمع مردم گفت: طبق تصمیمات دولت جزیره آشوراده به‌عنوان یک کانون بزرگ گردشگری در شمال کشور سرمایه‌گذاری می‌شود.

مسعود سلطانی‌فر ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران در عرصه گردشگری، وعده داد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ایجاد تاسیسات گردشگری و اقامتی در استان گلستان از تسهیلات مناسب ارزان‌قیمت برخوردار شوند.