افزایش دو هفته‌ای مدت ویزای فرودگاهی

گروه گردشگری: رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به چشم‌اندازی که برای کشور در سال ۱۴۰۴ پیش روی ما است، سیاست و استراتژی ما بر جذب گردشگر بیشتر است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از «ایرنا»، مسعود سلطانی‌فر شامگاه پنج‌شنبه در نشست هم‌اندیشی با فعالان بخش خصوصی در زمینه گردشگری، جامعه هتلداران و تشکل‌های مرتبط با دفاتر مسافرتی و آژانس‌های گردشگری کشوری و استان تهران اظهار کرد: در چشم‌اندازی که برای سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی‌شده، باید پذیرای ۲۰ میلیون گردشگر با حدود ۲۵ میلیارد دلار درآمد باشیم. وی با بیان اینکه تا آن زمان ۱۱ سال فرصت داریم، گفت: این در حالی است که در سال گذشته پذیرای ۵/۴ میلیون مسافر ورودی بودیم که تعدادی گردشگر و تعدادی هم برای امور مختلف به ایران سفر کرده بودند و درآمد تقریبی ما از این محل، بیش از ۶ میلیارد دلار نبوده است.

سلطانی‌فر تصریح کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در سال ۱۴۰۴ در افق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله به ۲۰ میلیون گردشگر با دست کم ۲۵ میلیارد دلار درآمد برسیم. سلطانی‌فر ادامه داد: با توجه به رغبت و گرایشی که گردشگران خارجی برای ورود به ایران داشتند، در ماه‌های اخیر با رشد چشمگیر ورود گردشگران به‌صورت گروهی و انفرادی مواجه بودیم.

وی افزود: باید از این ظرفیت‌ها برای گسترش تعاملات فرهنگی و نشان دادن جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی کشورمان استفاده کنیم. رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به رکود چشمگیر اقتصادی کشور در سال‌های اخیر گفت: از تحرک به وجود آمده در زمینه گردشگری باید در خصوص ارزآوری و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و نیز اقتصاد کشور استفاده کنیم. معاون رئیس جمهور با اشاره به گردشگرهای زیارتی ورودی به‌ویژه از کشور عراق که جمع قابل توجهی را شامل می‌شود، گفت: به دنبال ساماندهی این گردشگران هستیم تا بتوانیم سرویس و خدمات استثنایی ارائه کنیم و بهره‌برداری بیشتری داشته باشیم.

سلطانی‌فر در بخش دیگری از سخنانش درخصوص تسهیل در صدور روادید برای گردشگران خارجی گفت: درصدد هستیم نحوه ارائه و صدور ویزا در نمایندگی‌های خارجی را تسهیل کنیم و مدت زمان ویزای فرودگاهی را به دوبرابر افزایش دهیم. وی توضیح داد که نحوه صدور ویزای الکترونیکی در دستور کار قرار گرفته که این امر، افزایش میزان گردشگران خارجی را سبب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر معاون رئیس جمهور در حاشیه این نشست گفت: وضع کنونی در مقایسه با سال گذشته بسیار بهتر است و هم‌اکنون تقریبا نزدیک به ۱۹۰ کشور دنیا می‌توانند ویزای فرودگاهی دریافت کنند، ما هم به دنبال آن هستیم که مدت این ویزاها را از ۲ هفته به یک ماه افزایش دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: تصور ما این است که با رویکرد خود دولت و تاکیدات رئیس‌جمهور به دستگاه‌های مختلف، اگر بتوانیم زیرساخت‌های لازم را به وجود بیاوریم و ارتباطات با کشورهای دیگر را از جمله حمل و نقل هوایی خارجی و داخلی، ریلی و زمینی، مراکز اقامتی و هتل‌ها گسترش دهیم به سمت این هدف حرکت خواهیم کرد.

سلطانی فر درباره رتبه‌بندی هتل‌ها هم گفت: ما از درجه‌بندی کنونی راضی نیستیم و در بسیاری موارد یک هتل ما درجه‌ای می‌گیرد که با استانداردهای جهانی تطبیق نمی‌کند، از این رو در حال اصلاح سازوکارها هستیم که بتوانیم درجه بندی اصلاح شده را اجرایی کنیم و کیفیت مورد نظر گردشگران ارائه شود.

تعامل با دولت به نشست‌ها محدود نشود

رئیس جامعه هتلداران ایران نشست با سلطانی‌فر را جلسه‌ای مفصل عنوان کرد و در این‌باره به «دنیای اقتصاد» گفت: در این جلسه ما سعی کردیم به طرح انتظارات بخش خصوصی از دولت بپردازیم و از سازمان بخواهیم در رفع موانع موجود تلاش کند. جمشید حمزه‌زاده افزود: مالیات، عوارض گمرکی و موانعی از این دست که همواره بر سر راه توسعه گردشگری کشور وجود داشته و دارد و همواره با آن دست و پنجه نرم کرده‌ایم، از جمله مواردی بود که آن را با معاون رئیس جمهور در میان گذاشتیم. همچنین در خصوص موضوع استانداردسازی و درجه‌بندی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها مباحثی مطرح شد.این فعال بخش خصوصی خاطر نشان کرد: لزوم انجام مطالعات نیازسنجی در امر توسعه واحدهای اقامتی، بحثی بود که از سوی جامعه هتلداران مطرح شد؛ چرا که متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که بعضا مجوز ساخت هتل ۵ ستاره در یک شهر کوچک داده می‌شود درحالی‌که آن شهر ظرفیت پذیرش گردشگری را که خواهان هتل ۵ستاره باشد، ندارد. این‌گونه است که سرمایه‌گذار در آنجا متضرر می‌شود و نمی‌تواند به سوددهی برسد. حمزه‌زاده ادامه داد: برعکس این موضوع نیز وجود دارد که مثلا در اصفهان، مجوز هتل ۳ ستاره داده می‌شود؛ درحالی که نیاز اصفهان، هتل ۵ ستاره است. معطوف به چنین مشکلاتی، یکی از محورهای بحث در جلسه مذکور نیز همین بود.

رئیس جامعه هتلداران ضمن اشاره به این موضوع که تعامل مناسبی بین رئیس سازمان و معاونان ایشان با فعالان بخش خصوصی شکل گرفته است، اظهار کرد: همین‌که مسوولان دولتی برای گفت‌وگو و تبادل نظر با بخش خصوصی وقت می‌گذارند، جای تقدیر دارد اما این جلسات زمانی می‌تواند تاثیر مثبت خود را داشته باشد که اختیارات بیشتری به تشکل‌ها داده شود و بخش خصوصی نیز در امر تصمیم‌گیری سهیم باشد؛ وگرنه صرفا برگزاری این دست جلسات، تبدیل به تکرار مکررات خواهد شد.