گروه گردشگری: معاون گردشگری کشور از راه‌اندازی سیستم جدید حساب‌های اقماری برای احتساب پایه‌های گردشگری با حضور سه ارگان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مرکز آمار ایران تا پایان سال ۹۳ خبر داد. مرتضی رحمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در خصوص وضعیت سیستم آماری کشور برای احتساب گردشگری داخلی اظهار کرد:‌ درباره آمار گردشگری باید در نظر داشت دو پایه آماری داریم، یکی برای گردشگری داخلی و دیگری گردشگری خارجی. وی یادآور شد: در حوزه نقش گردشگری و سفر در اقتصاد، روش حساب‌های اقماری در دنیا وجود دارد که سازمان جهانی جهانگردی اهتمام جدی دارد این نظام آماری در همه کشورها اجرایی شود؛ چراکه این سیستم هم برای کشورها خوب است و هم برای گردشگری جهانی و تاثیرات آن در اقتصاد جهانی، ملی و منطقه‌ای اهمیت دارد.

رحمانی‌موحد در خصوص سیستم آماری ایران در عرصه گردشگری تصریح کرد: نظامی به نام نفر-سفر در گذشته وجود داشت که در آن عده‌ای که با ماشینی به شهر دیگر می‌رفتند و ممکن بود این ماشین در طول روز پنج بار برود و برگردد، دوربین راهنمایی و رانندگی آن را ثبت و در تعداد شهرهای عبورکرده ضرب می‌کرد و عدد نهایی را به عنوان تعداد سفرهای صورت‌گرفته اعلام می‌کرد.

معاون گردشگری ادامه داد: نوروز امسال بحث آمار را از «نفر-سفر» به «نفر - اقامت در شب» بردیم که بیان آن منطقی و مستندتر باشد، به طوری که برخی در محل‌های اقامتی مستقر می‌شوند و از مکان‌های تاریخی، محلی و طبیعی دیدن می‌کنند و این آمار می‌تواند برای احصای آمار گردشگری داخلی کمک کند. وی اضافه کرد: البته این را باید در نظر داشت که بالاخره با آمار پنهان گردشگری داخلی روبه‌رو هستیم که به این راحتی نمی‌توانیم آن را احصا کنیم. رحمانی با بیان اینکه آرام آرام در حال ایجاد این سیستم هستیم، گفت: بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و وزارت اقتصاد باید به میدان بیایند. وی افزود: به این موضوع باید مسوولان کشور و مسوولان آمار اهتمام بورزند، البته مرکز آمار ایران ۵۰ درصد کار را جلو برده است ولی باید با هم جلسات مشترکی داشته باشیم که بتوانیم به دستورالعمل مشترکی برسیم و با هم تفاهم‌نامه داشته باشیم. رحمانی‌موحد خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این سیستم جزو برنامه سال ۹۳ ما است نه آمار، چرا که ابتدا باید همکاری، مطالعه و جهت‌گیری در این سه ارگان و ما ایجاد شود تا بتوان بهره آن را در یک سال دید، چون کار سختی است چرا که تمام اجزای کشور را باید هماهنگ و درگیر کنیم و اگر به نتیجه برسد از نظر مطالعات آماری و بحث‌های پایش و آمایش خیلی برای کشور موثر است.