مهر: مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی گفت: سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شورای‌عالی استان‌ها،‌ سازمان میراث فرهنگی، وزارت کشور و دیگر دستگاه‌های مرتبط تدوین شده است که براساس آن بسیاری از مشکلات سرمایه‌گذاران بناهای تاریخی رفع و امکان تخصیص کاربری‌های سرانه شهری در اماکن تاریخی فراهم می‌شود.

احسان ایروانی درباره اینکه بانک‌ها بناهای تاریخی را جزو بناهای فرسوده می‌دانند و به سرمایه‌گذاران آنها وام نمی‌دهند، گفت: قانون احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در سال ۸۹ تصویب شده که طبق آن باید سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شورای‌عالی استان‌ها،‌سازمان میراث فرهنگی، وزارت کشور و... تهیه شود. برای تهیه این سند و پیشنهادش به دولت ۱۸ جلسه برگزار شد.

وی گفت: در این سند قید شد که امکان تخصیص کاربری‌های سرانه شهری در اماکن تاریخی وجود داشته باشد به این معنا که کاربری پیشنهادی می‌تواند در بناهای تاریخی تعریف شود، آن هم با تایید ‌سازمان میراث فرهنگی و صندوق حفظ و احیا، یعنی اگر هدف، تامین سرانه آموزشی در محله‌ای باشد، از خانه‌های تاریخی خالی موجود در آن محله به علت قدیمی یا کلنگی بودن آن صرف‌نظر نشود و کاربری را در این خانه‌ها پیشنهاد کند.

ایروانی تصریح کرد: سهام و بورس برای احیا و بهسازی راه‌اندازی شده که در آن تعریف واژه‌ها با تعریف ‌سازمان میراث فرهنگی همخوان است. این نشان می‌دهد که برای اولین بار وزارت راه و میراث فرهنگی با هم بر سر یک سند توافق کرده‌اند.