ایرنا: تفاهم‌نامه همکاری‌سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روز دوشنبه به امضای روسای این دو ‌سازمان رسید. این تفاهم‌نامه در اجرای اصل پنجاهم قانون اساسی و تحقق اهداف سند چشم‌انداز۲۰ ساله و به‌منظور توسعه طبیعت گردی پایدار و تقویت زیرساخت‌های کشور درحوزه گردشگری و محیط‌زیست درهفت ماده و چهار تبصره تدوین شد و به امضای «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری و رئیس‌سازمان حفاظت محیط‌زیست و «مسعود سلطانی‌فر» معاون رئیس جمهوری و رئیس‌سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رسید. این تفاهم‌نامه از روز تاریخ امضا به مدت پنج سال معتبر است و در صورت عدم مخالفت کتبی طرفین قابل تمدید است.

معاون رئیس جمهوری و رئیس‌سازمان حفاظت محیط‌زیست در این جلسه گفت: در فرآیند گردشگری ضوابط زیست محیطی لحاظ شود و اینطور نباشد که گردشگری مخرب محیط‌زیست شود. معصومه ابتکار عصر دوشنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری دو‌سازمان حفاظت محیط‌زیست و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در محل‌سازمان محیط‌زیست گفت: به‌دلیل آسیب‌های وارد شده، محیط‌زیست کشور بسیار حساس و شکننده است که امیدواریم که با امضای این تفاهم‌نامه گام‌های اجرایی موثری برای حفظ محیط‌زیست و توسعه گردشگری برداشته شود. وی افزود: امروزه موضوع گردشگری چه در سطح داخلی و چه بین‌المللی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ابتکار گفت: در بحث گردشگری، ایران به‌دلیل تنوع‌زیستی زیاد جزو کشورهای مطرح است.

نظارت، ساماندهی و بهبود وضعیت زیست محیطی (مدیریت سبز) مراکز تفریحی- توریستی، تامین بودجه و اعتبارات کافی و مورد نیاز برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های طبیعت‌گردی پایدار در کشور، همکاری در حفظ و نگهداری اجزای تنوع زیستی اعم از گیاهی، جانوران خشکی زی و آبزیان واقع در باغ‌ها، برکه‌ها، موزه‌ها، کاخ‌ها و سایر اماکن تاریخی، برنامه‌هایی به‌منظور اشتغال‌زایی جوامع محلی و انجام آموزش‌های لازم در جهت گسترش فرهنگ بومی ازطریق اجرای طرح‌ها و پروژه‌های طبیعت گردی در کشور، تاکید بر انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح‌ها و طرح گردشگری مشمول انجام مطالعات ارزیابی قبل از اجرا مطابق ضوابط شورای‌عالی محیط‌زیست و تامین بودجه و امکانات لازم برای تشکیل و تجهیز گروه‌های گشت و نظارت بر مراکز خدمات رفاهی بین راهی به‌منظور ساماندهی وضعیت زیست محیطی محدوده‌های پیرامونی این مراکز برخی از تعهدات‌سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری در این تفاهم‌نامه

است. برای تحقق مفاد تفاهم‌نامه کمیته راهبری با عضویت نمایندگان ارشد دو‌سازمان حفاظت محیط‌زیست و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکیل می‌شود.