گروه گردشگری- هرچند دولت نمی‌تواند شرکت‌های هواپیمایی کوچک‌تر را مجبور به ادغام کند اما اگر هم این اتفاق بیفتد بعید به نظر می‌رسد مشکلی از مشکلات صنعت هوانوردی ایران رفع شود؛ این در حالی است که برخی تحلیلگران صنعت هوانوردی ایران معتقدند که با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به خودی خود شرکت‌های ضعیف‌تر حذف می‌شوند و این موضوع خوشایند بسیاری از ایرلاین‌های کوچک نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی ادغام ایرلاین‌ها از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که از چند سال گذشته مورد بحث و بررسی تحلیلگران صنعت حمل و نقل هوایی ایران قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند که با ادغام ایرلاین‌های کوچک، بهره‌وری افزایش و ارائه خدمات ارتقا می‌یابد؛ این در حالی است که برخی دیگر مخالف این طرح بوده و می‌گویند در صورت ادغام ایرلاین‌ها به طور قطع مدیریت‌ها با مشکل مواجه می‌شود، چراکه روش‌ها متفاوت بوده و هر کسی مدیریت خاص خود را دارد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در روزهای پایانی هفته گذشته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به چگونگی اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، از مساعدت دولت برای تشکیل کنسرسیوم بین ایرلاین‌ها و ایجاد بازار رقابتی خبر داد. وی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر بلیت هواپیما از طریق منابعی با قیمت‌های بالاتر تهیه می‌شود و در واقع در محیط غیررقابتی این کار انجام می‌گیرد. نوریان علاوه بر این ابراز امیدواری کرد: با توجه به دستور مصوبه مجلس تا پایان سال با کمک ایرلاین‌ها در گام اول بلیت هواپیما متنوع‌سازی می‌شود و در مرحله بعدی مسیرها آزادسازی خواهد شد تا ایرلاین‌ها در هر مسیری که می‌خواهد پرواز کنند.
اگر از جنبه اقتصادی صنعت حمل و نقل هوایی بگذریم، این صنعت یکی از مهم‌ترین تسهیلات جابه‌جایی مسافران و گردشگران در مدت زمان کمتر با امن‌ترین وسیله حمل و نقلی است. هرچند که این موضوع در ایران کمتر قابل مشاهده است اما به هر حال حدود سه درصد از مسافران و گردشگران از این وسیله نقلیه برای سفرهای خود بهره‌مند می‌شوند.
در سایر کشورها تا زمانی که بحث آزادسازی و ایجاد رقابت سالم در صنعت حمل و نقل هوایی مطرح نشده بود، دولت‌ها سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را تشویق می‌کردند تا در زمینه تشکیل شرکت‌های هواپیمایی در سطوح مختلف برنامه‌ای و غیربرنامه‌ای (چارتری) ملی و بین‌المللی و منطقه‌ای در داخل یک یا چند کشور و همچنین افزایش ناوگان هوایی با توجه به ظرفیت شبکه پروازی اقدام کنند.
«علیرضا منظری» در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی، در خصوص ادغام ایرلاین‌ها گفت: «ادغام، یک مقوله دولتی یا تکلیفی نیست بلکه شرایط بازار، مسوولان شرکت‌های کوچک را به این نتیجه می‌رساند که ادغام را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.» وی با اشاره به اینکه ادغام با به کارگیری روش‌های مشارکت متفاوت است، اذعان کرد: «در روش‌های مشارکت، هر دو شرکت با استخوان‌بندی خود و مدیریت در بازار می‌مانند و فقط در زمینه‌های متنوعی با یکدیگر مشارکت می‌کنند. در ایران نیز به همین ترتیب است و نه تنها دولت نمی‌تواند شرکت‌ها را مجبور به ادغام کند، بلکه باید در وضع فعلی سرمایه‌گذاران را تشویق کنند تا سرمایه‌های خود را به این بخش وارد کرده و ناوگان هوایی را گسترش دهند و این امر محقق نمی‌شود مگر با فراهم کردن شرایط رقابت.»
این تحلیلگر صنعت هوایی ادامه داد: «با مهیا شدن شرایط رقابت، دو عامل سرمایه و نظام مدیریت و نیروی انسانی اهمیت می‌یابد و در صورتی که در چنین بازاری شرکت هایی با سرمایه کمتر یا با نیروی انسانی ضعیف تر وجود داشته باشند نمی‌توانند در بازار دوام آورند و به همین منظور یا آن شرکت‌ها به سمت ورشکستگی می‌روند یا به جهت حفظ خود در بازار از سیاست ادغام با سایر شرکت‌ها استفاده می‌کنند و پس از مذاکرات لازم که عموما طولانی هم خواهد بود نحوه ادغام را به لحاظ فروش سهام یا اموال یا واگذاری مدیریت و... مشخص می‌کنند.»
وی در بخش دیگری از سخنانش به نظارت دولت در برقراری اصول هوایی تاکید کرد و ادامه داد: « دولت باید به صورت جدی بر عملکرد ایرلاین‌ها نظارت کند تا یک شرکت با تمامی امکانات مطابق با استانداردها فعالیت کند؛ نه اینکه به صورت غیر ایمن و بدون امکانات کافی حقوق مسافران را زیر پا بگذارد.»
به گفته او، دولت باید هر چه زودتر زمینه اجرای اصول اقتصادی از جمله آزادسازی را فراهم آورد. «در این فضا است که شرکت‌ها با نظارت قوی دولت باید بتوانند با افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌ها نسبت به ارائه خدمات ارزان‌تر در بازار وارد شوند و با یکدیگر رقابت کنند.»
به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از این نوریان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی، از بخش خصوصی خواسته بود که در موضوع آزادسازی قیمت، نقش اصلی را به عهده بگیرد تا متنوع‌سازی شود و قیمت بلیت هواپیما در صبح، ظهر، شب، روز تعطیل، وسط هفته و ایام نوروز متفاوت باشد.