خسرو خندان از قدیم ایام منطقه کجور تا جنگل‌های سی سنگان توسط راهی مالرو در اعماق دره‌ای که «مور» نامیده می‌شود، به هم مرتبط می‌شده‌اند. گفته می‌شود این دره تاریخی محل دفینه‌ها و گنج‌های فراوانی است که ما به آن کاری نداریم. هدف سرازیر شدن از ارتفاعات کجور تا رسیدن به یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی شمال ایران است: سی سنگان. سفر به کجور و دره مور و از آنجا به پارک جنگلی زیبای سی‌سنگان بهتر است از غرب تهران، میدان آزادی انجام شود. از کرج تا مرزن آباد حدود سه ساعت و نیم راه است. در محوطه امامزاده قاسم مرزن آباد می‌توانید هم زیارتی کرده باشید و هم صبحانه تان را صرف کنید. از آنجا تا روستای کجور یک ساعتی راه باقی مانده. بعد از طی نیم ساعت به معدن می‌رسید و بعد از آن هرچه جلوتر بروید جنگل انبوه تر و زیباتر می‌شود.

از معدن تا دره مور یک ساعت (حدود دو کیلومتر) راه باقی است. مور دره‌ای با دیواره‌های صخره‌ای است که در فصل‌های بارش با توجه به سیل گیر بودن، تردد در آن با خطرات زیادی همراه خواهد بود. کمی که جلوتر و در مسیر پاکوب رو به بالا بروید هم چشمه هست و هم فضایی باز. می‌توانید از چوپانان محلی کمک بگیرید، دو ساعتی که راه بروید به پرتگاهی مرتفع با درختان بلند و منظره‌ای زیبا می‌رسید؛ محل خوبی است برای استراحت و گرفتن عکس یادگاری.

از اینجای مسیر دره تقریبا باز می‌شود. با توجه به فرسایش شدید رودخانه راه پاکوب مشخصی وجود ندارد. از این رو در طول مسیر بارها و بارها مجبور به عبور از آب می‌شوید. چهار کیلومتر که جلو بروید به روستا رسیده‌اید. می‌توان استراحتی کوتاه در روستا داشت و مایحتاج ضروری را خرید و با تاکسی خود را به ورودی جنگل سی سنگان رساند و کمپ شبانه را در آن برپا کرد. اگر جنگل را بیش از دریا و شنا دوست دارید، لازم نیست صبح خیلی زود بیدار شوید، اما اگر از جمله افرادی هستید که می‌خواهید صبح زود در کنار دریا باشید و تنی به آب بزنید لازم است که زودتر از معمول از خواب بیدار شوید و با چهار کیلومتر جنگل پیمایی خود را به دریا برسانید. در آنجا همه چیز برای روزی خوش برای شما مهیا است. بخش جنگل سفر شما به پایان رسیده و حال می‌توانید خستگی راه را به آب دریا بسپارید.